Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!
Personlig ville jeg satsett på trafo-olje (Ikke oppfatt meg som en negativ person som ikke er villig til å prøve andre ting. tenker bare på det satakkars hovedkortet....).
Dette vet jeg leder varme bra og ikke leder strøm.
Synes dette er en kjempe flott ide og håper du lager det med plexi.
Stå på :thumbs:

Mvh
Magnus Kofoed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan ser trafo-olje ut? Er den veldig viskøs? Gjennomsiktig? At den lukter har jeg fått med meg :)

Her er forresten svaret jeg fikk fra http://www.norma.no/:

Når det gjelder dielektrikum vi selger/ bruker i våre EDM maskiner, er

det 2 typer, den ene er olje liknende væske som  er ferdig blandet. Denne kan avgi noe lukt. Den andre typen dieletrikum vi bruker er avionisert vann. Ulempen med den er at dette vannet må avioniseres regelmessig, siden vann blir mer og mer ledende etterhvert som det blir møkkete. (rent vann leder ikke strøm). En annen ulempe med dette er at vannet akselerer korosjonstiden (rust). Derfor er alt som er i kontakt med dielektrikummet i våre maskiner av rustfritt stål.

Han var også interessert i om det var noen som har prøvd det før da :)Post og si ifra :thumbup: *Måtte på jobb i kveld så jeg fikk ikke lastet opp bilde ennå..utkastet av kabinettet* desverre

Endret av proVista
Lenke til kommentar
Hvordan ser trafo-olje ut? Er den veldig viskøs? Gjennomsiktig?

Den jeg har sett har en gjennomsiktig brunfarge. Ikke spesiellt pen, men det fikser du med noen katoder ;)

Tror oljen har lavere viskositet enn vann. Ska du ha pumper eller vifter i systemet, må du passe på at de tåler å bli kjørt uten smørning.

Lenke til kommentar
Ja, den minner kansje litt om ny bil olje. Akkurat nå skriver jeg fra olje pcen min, men ha oppdaget en liten lekasje i søm som skjedde når den dunket i gulvet.
Prøvde med en vifte nedi nå, den går faktisk rundt og enda bedre den flytter olje!!
Trudde den kansje ville gå, men ikke flytte noe olje. Savner litt oppdateringer da, men stå på :thumbs: .

Mvh
Magnus Kofoed
Lenke til kommentar

Fattern fortalte idag at trafo-olje er svært giftig og kreftfremkallende (som det meste annet). Han ville aldri tatt det innomhus, da gassen også er svært giftig. Det trengs heller ikke mye varme før større gassutvikling.

Mulig de har forandret trafo-oljen siden han jobbet med det, men det er iallefall en bitteliten advarsel!

Correct me, if I'm wrong!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne vil jeg nok titte innom flere ganger, savner (som de fleste andre) noen bilder. Kommer vel. Strengt tatt kunne du vel tatt deg fri fra jobb og lagt ut noen bilder til oss :p Tar ikke lange tiden vet du :-)

Endret av am3k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...