proVista Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 Jaja, men så fikk du det Btw takk for støttende poster. Jeg blir jo rørt. For å oppsumere litt så har jeg funnet ut at isopropanol reagerer med aluminium og er ganske brannfarlig (ikke at det ser ut til å gjøre så mye - stått på store plastikkflaser på jobben i alle år..ingen ting har eksplodert ennå) For å være sikker på at dette pene og blanke stoffet ikke dreper mine edlere deler, har jeg nå satt en gammel cdspiller i stoffet over natten. Skal prøve å spille av "Marilyn Manson - Greatest Hits"-plata mi senere i dag Jeg skal uansett på apoteket og diverse andre forretninger i morra for å prøve ut andre stoffer og sjekke prisen på blant annet plexiglass. Første utkast på kabinettløsningen kommer snart Lenke til kommentar
Tydeus Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 (endret) Jeg bare lurer Isopropanol er flyktig dvs danner gass, du skal ha elektriske komponenter oppi den beholderen som kan danne gnister/varme. Kan bli en morsom liten bombe spesielt ved at isopropanol fordamper ved ca 82 grader vil du også få problemer med økt gassdannenelse og hele beholderen vil bli utsatt før økt trykk..ergo økning av trykk i lukket beholder betyr mer varme. Du vil vel da også kunne få problemer med å få beholderen tett grunnet økt trykk.... Men er jo bare til å teste med en 5 meter lang kabel koblet til startknappen Endret 25. april 2004 av Tydeus Lenke til kommentar
OeO Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 (endret) Ædi-bædi! Jeg har over 20 liter Fluorinert og Novec stående, så! Ædi-bædi! Men ja, det er latterlig dyrt - siste prisen jeg fant for Fluorinert nå er rundt 5000 for literen. Novec vet jeg mindre om. Kommer dette til å bli brukt til noe spennende? Endret 25. april 2004 av boy2star Lenke til kommentar
proVista Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 (endret) Vi får se Btw ikke la denne tråden som sagt bli enda en tråd om "ting som virker og ikke" Snakk om Fluorinert kan gjøres her Dette er tross alt en worklogg.. Takk Endret 25. april 2004 av proVista Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Harddisken er ikke tett. Altså vil jeg ikke anbefale å senke den nedi væsken. Lenke til kommentar
Novec Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Vi får se Btw ikke la denne tråden som sagt bli enda en tråd om "ting som virker og ikke" Snakk om Fluorinert kan gjøres her Dette er tross alt en worklogg.. Takk Amen, proVista. Du snakker som en erfaren forumbruker. Jeg skal også skjerpe meg med off-topicen... Lenke til kommentar
Makofoed Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Hei! Jeg kunne tenke meg at trafo olje kunne brukes. Denne brukes til å kjøle ned trafoene som gir oss strøm. Med tanke på alle de over klokkede maskinene der ute er det ganske mye strøm som trengs Det er kansje ikke den beste varme overføringen men med lik linje med vann. Denne vet man ikke er brann farlig og den leder garantert ikke strøm. Som bevis på at den ikke leder strøm kan jeg nevne at det ble brukt til å ISOLERE en luft isolert varibel kondensator i trondheims provosoriske kringkaster. Den hadde 6000v mellom platene med ca 0.6mm avstand! Mvh Magnus Kofoed Alle skrive feil er lagt inn med vilje . Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 en luft isolert varibel kondensator i trondheims provosoriske kringkaster. Den hadde 6000v mellom platene med ca 0.6mm avstand! Off topic: Hva er dette? variabel kondensator? Tronfheims provisoriske kringkaster? Ble nyskjerrig nå Lenke til kommentar
evorkahn Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Denne worklogen mangler bilder Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Oppriktig talt proVista; Hvorfor vil du prøve å finne opp hjulet på nytt? Jeg tenker da på dine betraktninger omkring kjølevæske. Isopropanol er som allerede fastslått, svært brannfarlig. Nok en sak er at den fordamper ved ganske lave temperaturer, og brukt i et lukket system vil du risikere et ganske høyt trykk! Varmeledningsevnen er heller ikke i nærheten av hva vann kan oppvise, og dermed kan det jo bli så som så med temperaturene. Jeg kan for så vidt forstå de som ønsker å lete etter alternativer til vanlig rent vann, men foreløpig har i alle fall ikke jeg registrert at de har lykkes...... Ei heller synes jeg at du skal henge deg opp i at vannet etterhvert ioniseres. So what?? Jeg har hatt vannkjølingsutstyr gående i årevis på vanlig vann fra springen, tilsatt en dæsj med frostvæske, men har fortsatt tilgode å oppleve "katastrofer" av noe som helst slag. Så gå ikke over bekken etter vann, hent en skvett i den i stedet. Lenke til kommentar
proVista Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 (endret) Oppriktig talt Skrue Les workloggen før du uttaler deg. Det er ikke bare en kjøleveske jeg er ute etter, men en veske som komponentene skal ligge i. Jeg vet ikke med din PC, men min er i alle fall alergisk mot vann... Det er altså ikke snakk om et vannkjølingssystem med kjøleblokker eller til og med vannblokker med vannet direkte på komponentene. Men veske all the way Det første bilde kommer i morra. Når jeg har skissert hvordan herligheten skal se ut. Videre ligger nå vekta å vipper på trafo-olje ja. (Frykter egentlig at denne er veldig viskøs da) Vi får se.. *gleder meg til å begynne med å lime sammen plexiglass* Endret 25. april 2004 av proVista Lenke til kommentar
Makofoed Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 QUOTE (Makofoed @ 25/04/2004 : 23:26) en luft isolert varibel kondensator i trondheims provosoriske kringkaster. Den hadde 6000v mellom platene med ca 0.6mm avstand! QUOTE (Knutern_ @ 26/04/2004 : 06:45) Off topic: Hva er dette? variabel kondensator? Tronfheims provisoriske kringkaster? Ble nyskjerrig nå Hei! En varibal kondensator er en kondensator med en justerbar verdi. F.e.k.s 10-365pf. har du plukket sund en gammel am radio har du nokk funnet en slik. Denne jeg snakker om ble brukt til å avstemme den første AM senderen i trondheim. Grunnen til at jeg nevner denne her er fordi at kondensatoren(hvor blir det av de rette orda no da.....) Fikk over slag ved 6000volt. Med trafo olje så slutten den å lede. Trondheims provosoriske kringkaster var den første senderen i trondheim Trondhjems provisoriske kringkastingstation - februar 1926: Akademisk Radioklubb (ARK - med kallesignal LA1K fra april 1926) besluttet å lage Trondheims provisoriske kringkastingstation i forbindelse med Radioutstillingen i Trondhjem den 30. januar til 7 februar 1926. Klubben hadde hverken komponenter til senderen eller mikrofon med tilhørende forsterker. Lamper (rør) ble lånt av Philips, Marconi-Sykes mikrofon og mikrofonforsterker fra Telegrafvæsenet, transportabel antennemast fra de militære myndigheter og antennetråd fra Trondhjems kommunale Elektrisitetsværk. Ellers ble det brukt alle mulige og umulige deler som for det meste slett ikke kunne tenkes anvendt i en kringkaster. Senderen ble montert på Fysisk og Elektroteknisk Institutt på NTH. Senderen var en Hartley type med Hiesings modulasjonssystem. Avstemmingen ble foretatt ved hjelp av en kondensator i oscillatorkretsen til resonans med antennekretsen. Som oscillatorrør ble benyttet Philips type Z4. med 50V på gitteret uten gitterlekk og kondensator. Anodespenningen var ca +2500V på både oscillator og modulator. 2500V likestrøm ble skaffet av 3 stk seriekoblede likestrømsgeneratorer. Modulasjonsrørene var 2 stk Philips Z3 i parallell med -15V på gitteret. LF-signalet ble forsterket i en transformatorkoblet rør av typen LS5, med +300V anodespenning og -30V på gitteret. Senderen ga ca 5A antennestrøm med ca 100W output på 811kHz (370m). Antennen var av L-type, 80m lang og høyde på 20m. Jordplanet var noe spesielt, men var meget effektivt: 2 stk 120m lange parallelle tråder i 25m avstand 2m over bakken symetrisk med antennen.For å monitorere modulasjonen ble det benyttet et Småen krystallapparat med hodetelefoner. Senderen hadde god rekkevidde og det kom inn bl.a. 25 lytterrapporter fra Sverige og 12 stk fra Storbritannia. Erik Julsrud beskiver i "Den Tekniske utviklingen av Kringkastningen i Norge" følgende om senderen: (Måtte lete litt for å finne den;)) Den første - riktignok ikke offisielle - kringkaster i Tronhjem åpnet i januar 1926. Det var 4-5 studenter ved Høyskolen (hvorav undertegnede var en) som i forbindelse med en utstilling for å stimulere interessen for en egen kringkaster for Trondheim, fikk satt sammen en sender og et studio, og drev en regulær kringkasting i noen uker. Måten det ble gjort på kan tjene som eksempel på hvad entusiasme - hvor ordet "umulig" ikke fandtes - kan få til, og fortjener å komme på trykk. Senderen fikk plass i et loftsrom i Elektroteknisk Institutts bygning og var flikket sammen av saker og ting som lite hadde med kringkasting å gjøre. Rørene var vel eneste som fortalte om at dette skulle være en sender, de var resultatet av en tiggergang bland dertil egnede firmaer og vi fikk av Philips endel brukte 500 watts rør. Spoler, kondensatorer og måleinstrumenter var ting vi fikk låne på Elektroavdelingens laboratorium. Avstemningskondensatoren skaffet vi oss imidlertid visse vansker. Anodespenningen på rørene var ca. 4000 V som jo ga ikke helt ubetydelige høifrevkensspenninger og som ble for meget for kondensatoren. Det var en meget fin variabel kondensator som stod i et glasskar for at ikke skulle komme støv inn mellem platene. Det passet for så vidt bra, vi fikk tak I noe transformatoroije og slog opp i karret, og dermed holdt den. Til faste kondensatorer brukte vi Leydner-flasker der som kjent har sitt metallbelegg på. hver side et flaskelignende beger. Disse var det ingen vansker ved få til å holde, derimot hadde de en meget nyttig egenskap ved at de virket som høyttalere, så en slik behøvdes ikke i senderrommet. Senderen var anodemodulert, men en passende drossel hadde vi ikke kunnet finne på Elektroteknisk Institutt. En av oss fikk en ide og drog ut til byens E.verk og kom tilbake med endel av en transformator-kjerne og en hel del høipennings-spoler til en annen transformator. Spolene ble tredd inn på kjernen, koblet i serie og dermed hadde vi drosselen vi trengte. Den arbeidet vanligvis bra, men hadde den kjedelige egenskap at spolene ved en kortslutning slog sammen med et brak som ikke akkurat var egnet til å berolige vakthavende. Senderen fikk sin anodespenningfra laboratoriets høispenningsmaskin i kjelleren. Den ga 4000 V og en egen kabel ble derfor strukket opp til senderen i loftsrommet, men brytere for denne spenningen fandtes ikke. Vi tok derfor en vanlig 230 V knivbryter for laboratoriebruk og skjøtte på håndtaket med et passende trestykke for å vise at det her var det mer enn 230 V. Det skjedde imidlertid ingen uhell hverken på grunn av dett eller av andre freidige. Til studio fikk vi låne et kjellerrom i Fysisk Institutt som lå like ved Elektrobygningen. Dette måtte selvfølgelig dempes og datidens teknikk foreskrev foldete tepper på alle vegger og i taket. Passende tepper viste det sig dessverre umulig å få lånt og en som vel nylig hadde vært inne til militærøvelse, kom med den forløsende ideen: "Ulltepper!". Nye tepper var det ingen som ville låne oss, så vi gikk til de militære myndigheter og fikk låne et større antall brukte og uvaskede(!) ulltepper. De gjorde tjenesten selv om enkelte av de opptredende klaget over en viss odør i studioet. Mikrofon og tilhørende forsterker hadde vi selvfølgelig ikke, men her kom Kringkastingselskapet oss til hjelp. De lot oss merkelig nok nå låne både en av den tids "fine" mikrofoner, en Marconi-Sykes, og en Marconi sluttforsterker. Mikrofonforsterkeren måtte vi lage selv og selv om det ble gjort efter beste "brødfjel-mønster" så virket den upåklagelig. Alle som opptrådte gjorde det selvfølgelig gratis, men det var jo ikke alltid man kunne regne med å få slik hjelp og en grammofon var derfor et nødvendig tilbehør. En akustisk sveivegrammofon - annet fandtes jo ikke på den tiden - ble lånt og platene efter den tids kringkastingsteknikk spilt av foran mikrofonen. Om jeg nå selv skal si det, var det som ble sendt ikke vesentlig dårligere enn det de virkelige kringkasterne presterte, både lyttere og aviser roste sendingene. Senderen rakk også ganske langt, rapporter kom inn fra hele Skandinavien. Derfor var det litt trist at arbeidet med både kringkasteren og utstillingen ikke ga noe påtagelig resultat. Man fikk ikke reist tilstrekkelig penger til å starte et kringkastingsselskap i Trondheim, så det tok hele fire år til at byen fikk sin første offisielle kringkaster. Sådan takker jeg for historie timen min:b Før noen rekker å spørre, ja, jeg er interesert i gamle radioer og annet gammelt (Rør) materiell. Herved er skal jeg ikke forstyrre denne tråden med mer off-topic. ProVista: Jeg brukte trafo-olje til å kjøle ned pc min en gang:D. Det fungerte fint det, hadde jo på kjøle ribbene da, men la på artic silver på de først. Sirkulasjon kan volde litt problemer, prøv deg litt fram. Personlig var jeg så heldig å få låne en olje pumpe av fattern . Å jeg er helt enig med deg, ikke la dette bli Dette går aldri-tråd. Stå på, liker tanke gangen. Personlig møtte jeg noen problemer selv, men ingen er for ille til å løses. Vil med glede hjelpe med min lille erfaring av trafo-olje + pc. Mvh Magnus Kofoed Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Oppriktig talt Skrue Les workloggen før du uttaler deg. Det er ikke bare en kjøleveske jeg er ute etter, men en veske som komponentene skal ligge i. Ooops! Beklager, var nok litt for kjapp der, en sen søndags kveld. Et slikt prosjekt lar seg selvsagt ikke gjennomføre i vann. Lykke til da! Skal love å følge litt bedre med heretter.... Lenke til kommentar
Novec Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Gamle menn er unnskyldt, ved du ;-) Lenke til kommentar
John-Arne Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Vi bruker noe som heter dielektrikum på våre trådskjære og senkegnist maskiner. Dette er en væske som ikke leder strøm. Hva den koster vet jeg ikke men det går sikkert an å få noen liter hos en verktøymaker eller ett firma som selger dette, feks. Norma Tekniske Kompani (www.norma.no). Forklar hva du skal bruke det til så kanskje du blir sponsa! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Gamle menn er unnskyldt, ved du ;-) Takk! Får håpe trådstarter tar det like pent da! Lenke til kommentar
proVista Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 (endret) Selvfølgelig! Ikke noe stress Takk John ManiaC, det er til stor hjelp. Har gått vekk fra alkohol-ideen og tenker på diverse oljer. Så faktisk på soyaolje som selges billig for 5 liter. Går ut om over to år og er bare litt tykkere enn vann. Men jeg har egentlig fint lite lyst til å bruke matvarer i maskinen. Har også en misstanke om at det ikke leder varmen så bra. Så takk ja *sitter med tegnebrettet nå og planlegger* Har forresten enda et problem: Var nede på Byggern og spurte etter plexiglass. Kostet 1100 per m2. Altfor dyrt for meg ja, så plastikk må jo gå bra? Adresser noen? Og enda viktigere: erfaringer? Endret 26. april 2004 av proVista Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 (endret) Var nede på Byggern og spurte etter plexiglass. Kostet 1100 per m3. Altfor dyrt for meg ja Synes det er billig med 1100,- pr m3 tenk en hel kubik for 1100,- , du mente vel m2 tenker jeg, kune ikke dy meg Tror båtforetninger har slikt, tar jeg ikke helt feil fikk bruker snekker`n tak på noe plexi til noen hundre lapper på en slik butikk Du finner ut av det her Endret 26. april 2004 av knutern_ Lenke til kommentar
proVista Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Ja m2 selvfølgelig *les edit* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå