Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

koble sammen 2 pc`er

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en bærbarpc som jeg vil koble sammen med min stasjonære, for overføring av mp3 filer.

Da jeg aldri har gjort dette før, lurer jeg på fremgangsmåten.

Er det bare å koble sammen maskinene vha. nettverkskabel, også finner de hverandre automatisk ?

Begge kjører XP.

Hilsen nettverksnybegynner......... :blush:

cmd /k ipconfig

Endret av mrmattis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst må du ha en krysset TP kabel hvis du ønsker å koble maskinene rett til hverandre.

Ønsker du derimot å senere kunne koble til flere enheter, ville jeg anbefale deg å kjøpe en hub/switch, da bruker du kun vanlige TP kabler og kobler innom hubn/switch'n.

Det er mulig du må sette forskjellige IP adresser på hver maskin hvis du bruker krysset TP kabel (maskin mot maskin), er lenge siden jeg har brukt denne metoden, men det er bare å prøve.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

du går inn på "vis nettverkstilkoblinger", der skal du se ditt nettverkskort (som heter lokal tilkobling). du høyreklikker på det ikonet og går på egenskaper. da kommer det frem et nytt vindu, og der trykker du på installer, og velger protokoll.

også får du frem enda et vindu etter du har dobbelklikket på protokoll, og der skal du velge "IPX/SPX/Netbios .........." eller "internett protokoll", men jeg tror det er førstnevnte. så er det installert.

that's it, I think :w00t:

lykke til :thumbs:

edit: er det ikke mulig å bruke automatisk IP??

Endret av Krezzo
Lenke til kommentar

Dette går så greit så:

Velg My network places med start-menyen.

Til venstre i bildet står der "Set up a home or small office netcork" Trykk på denne.

Det kommer opp en wizard som det bare er å følge. Du skal blandt annet gi inn maskin navn og fortelle hvilken maskin som er tilknyttet internett.

Det viktige her er navnet på nettverket. Dette MÅ være det samme på begge maskinene.

Du kjører Wizarden på beggge maskinene, med samme netverk navn.

Deretter kan du dele mapper, som skal komme opp under My network Places på begge maskinene.

Lykke til. :thumbup:

Geir

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...