Gå til innhold

PeltierRadiator

Anbefalte innlegg

Skal bygge vannkjøling. Stort sett for å dempe støyen fra cpu-vifta. Tenkte å montere et peltierelement på vanntanken og kjøle ned vannet. For å lede vekk varmen tenkte jeg å montere på en kjøleribbe med en stillegående vifte. Noen som har noen formening om hvovidt dette er effektivt? Evt. anbefaling av effektstørrelse på elementet ved denne kjølingen?

Kan vel regulere temperaturen et sted mellom 20 og 30 grader med å temperaturregulere spenningstilførselen. Noen andre tanker rundt temaet tas mot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å kjøle ned et element med vifteløsning vil ikke dette være særlig effektivt, siden du må ha ei STOR BRÅKETE vifte for å kjøle ned et 85w TEC.

Ellers vil elementet produsere mer varme, enn kulde og da er jo hele vitsen med det ødelagt

sorry :smile:

(correct me if I'm wrong)

Mvh. Daniel Risbakken

Lenke til kommentar

vil nok anta at det vil funke greit å kjøle ned et 85w peltier med en stor kjøleribbe. Hvis kjøleribba er dobbelt så stor som en standard size cpu-kjøler så burde det egentlig gå greit vil jeg tro.

Legg merke til at det bør være STOR, da jeg har sett et 85w peltier på en Globalwin CAKII-38 og den vil jeg tippe hadde en temperatur på omtrentlig 50 grader.

Lenke til kommentar

Jeg synes at du ikke skal gjøre det. Det er lite effektivt å la peltierelementet kjøle ned vannet og så la vannet kjøle ned prosessoren.

Men hvis du likervel vil gjøre det kan det være en god ide å lage en flat retangutlær boks og feste elementet på den. så la vannet gå gjennom denne boksen(rett etter at vannet har gått gjennom radiatoren). Da vil elementet kjøle ned vannet likefør vannet kommer til prosessoren. Da vil du få mins kuldetap.

MEN!

Dette er lite hensiktmessig. skal du bruke peltier sammen med vannkjøling så bør peltierelentet ligge mellom CPU og Vannblokken.

Skal du ha stillegådene kjøling bør du kutte ut peltierelementet og senke ned hastigheten på viften på radiatoren...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-04 17:39, Bøgge Bakken skrev:

Trudde man brukte TEC elementer til og komme under romtemperatur på prosessoren. Tviler på om det går og bruke dem til og kjøle ned vanne når man ska bruke det samme vanne til og kjøle dem ned igjen.

det er nok riktig tenkt av deg. at du vil få mer varme av å bruke peltierlementet til å kjøle ned vannet og så bruke vannet til å kjøle ned peltierelementet.

Dette ville resultert med varmeøkning til slutt blir det så mye varme at peltierelementet vil gå i stykker.

Men han tenkte å bruke en STOR ekstra kjøleribbe + vifte til å kjøle ned peltierelementet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...