Gå til innhold

Ny Hd stopper hele systemet

diss

Anbefalte innlegg

Heisann!

Datamaskiner er en artig hobby, men noen ganger byr de på problemer som jeg ikke forstår noe av..

Idag skulle jeg sette i en ny WD 160gb S-ATA harddisk, og håpet egentlig at alt skulle gå bra. Fra før har jeg 1 stk WD Raptor 36,7gb S-ATA og en Seagate Barracude 120gb S-ATA.

Da jeg satte i den nye hd'en, resatte bios og startet opp, så nektet maskinen å boote inn windows, jeg kom til punktet i bios hvor det står "ESCD update sucessful, Verifying DMI Pool data..... " og der stoppet det. :nei:

Jeg startet opp på nytt og bootet fra windows Xp cd'en og installerte S-ATA drivere på nytt. Dette hjalp ikke. Uansett om jeg har satt bios til å boote fra Raptor disken, så henger den på punktet med "verifying dmi pool data". Det rare er dersom jeg velger å installere winxp på nytt, så finner installasjonsprogrammet ingen hd'er! Selvom bios finner alle 3.

Dersom jeg kobler den nye hd'en av systemet, så fungerer alt så fint som det gjorde før (winxp installasjon finner begge diskene, og winxp starter opp som normalt.) Men dersom jeg fysisk kobler til den 3 disken, så starter pcen ikke opp idet hele tatt (selvom boot sekvensen er satt på en annen hd eller winxp cd'en).

Noen som har noen hint eller ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å koble ut Seagate disken og koble til den nye WDen der Seagaten var kobla til. Kan være ett problem med kontrolleren.

Har gjort akkurat dette. Da starter maskinen normalt, og jeg finner den nye wd disken i windows. I "contral panel->computer management" så det ut som om disken ikke var formatert? 0 bytes used and 0 bytes available stod det. Formaterer disken nå og skal prøve igjen med samlet (alle 3 diskene igjen). Dersom jeg forsøker å kjøre seagaten via kontroller kortet, og den ikke fungerer, da regner jeg det som rimelig sikkert at det er kontroller kortet det er noe galt med..

takk for hjelpen zoidman! :)

Lenke til kommentar
Prøv å koble ut Seagate disken og koble til den nye WDen der Seagaten var kobla til. Kan være ett problem med kontrolleren.

Har gjort akkurat dette. Da starter maskinen normalt, og jeg finner den nye wd disken i windows. I "contral panel->computer management" så det ut som om disken ikke var formatert? 0 bytes used and 0 bytes available stod det. Formaterer disken nå og skal prøve igjen med samlet (alle 3 diskene igjen). Dersom jeg forsøker å kjøre seagaten via kontroller kortet, og den ikke fungerer, da regner jeg det som rimelig sikkert at det er kontroller kortet det er noe galt med..

takk for hjelpen zoidman! :)

Det funka ja :)

Grunnen til at windows viser at disken er på 0 byte, er at den ikke er partisjonert. Dette kan du gjøre med "Diskbehandling".

Det trenger ikke være noe galt med kontrolleren, mest sansynlig er den feil konfigurert i BIOS.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Okeydokey. Nå er den nye disken formatert. Status nå er at jeg _vet_ at den virker dersom jeg har koblet den i s-ata kontakten på hk'et (NF7-s v2.0), sammen med os-disken som er raptoren. Da starter windows. dersom jeg skifter mellom den nye wd disken og seagaten, også da funker alt som det skal. MEN dersom jeg kobler wd disken til kontrolleren, da vil ikke maskinen lenger boote inn i windows (henger på "dmi osv"). Jeg skjønner ikke helt dette. Har sett gjennom Bios, er jo ingen steder der jeg skal konfigurere hd'er vel? -eller er det bare jeg som er blind? :ermm:

Lenke til kommentar
Nå kom jeg et lite hakk lenger.. Nå står det på skjermen ved oppstart "NTLR is missing, press ctrl-alt-del to restart".. :cry:

Fikk samme meldingen da jeg satte i en ekstra S-ATA disk på mitt hovedkort (ASUS P4C800-E Deluxe).

Nå som du har 3 harddisker må du inn i BIOS og velge hvilken disk PCen skal boote fra. Det blir automatisk forandret av en eller annen grunn når du kobler til/fra en ekstra harddisk.

Lenke til kommentar

Zoidman: Ja, det var faktisk det som skulle til for å løse problemet.. Tidligere hadde jeg HDD-0 som boot disk, dette fungerte ikke lenger. Jeg valgte HDD-1, HDD-2 og HDD-3, uten at det hjalp. Jeg scrollet nedover i options listen og fant "Serial ATA" som valg for boot device.

Jeg trodde ikke det skulle gå, ettersom jeg har 3 s-ata disker, og regnet med at jeg måtte spesifisere hvilken av dem jeg ville boote fra.. Men, uansett, nå funker det!

Takk for hjelpen folkens! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...