Gå til innhold

Ølpriser opp igjen


Anbefalte innlegg

Da er det over, vi fikk ca. en uke med billig øl før KrF og hæren med politikere som føler at de må sitte barnevakt for innbyggerne fikk viljen sin.

Selvfølgelig har det ikke allverden å si, for det billigste ølet går opp fra 6.50 flaska, til 7.50, men det er utrolig at det skal gå an uansett.

Hva er det med dette landet? Det er nesten som om at politikere vil at det skal være tabu å drikke, hva er galt med å innføre en mer liberal holdning ovenfor alkohol? De fleste drikker uansett. Se på Danmark, de har nesten frie tøyler angående alkohol, men har landet gått under? Nei!!!

 

Er ikke dette et demokrati? Hvorfor skal da èn person (Dagfinn Høybråten) reagere kraftig på ølprisene, og attpåtil få viljen sin? Om butikkene selger med tap, va faan har det å si for oss? Tror det er på tide å endre avgiftspolitikken angående alkohol! :thumbdown:

 

-hilsen irritert ølkunde :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke dette et demokrati?

ja, og hvem er det som har gjort at dagfinn er der han er nå?? jo folket. siden folket stemte.

Men, det som er under en valgkamp kommer ikke alltid fram.

F.eks holdninger til alkohol og hvordan man mener at alkoholpolitikken skal være.

Det er mange som stemmer som bare stemmer pga det partiet synes de gir mest mening, men ikke ser konkret hva partiet står for..

Lenke til kommentar
Er ikke dette et demokrati?

ja, og hvem er det som har gjort at dagfinn er der han er nå?? jo folket. siden folket stemte.

Hadde de fått muligheten på nytt, så hadde nok ikke han blitt valgt... :p

 

Men er helt enig. Hva tror de om det Norske folk ? Kan ikke vi vise at vi kan det sammme som Danmark og Tyskland ? Jeg trur ikke at det Norske folk er dårligere enn andre, så om alkoholen blir billigere ville vi kansje fått en liten Peak, men holdningen hadde nok blitt mere liberal ja...

Lenke til kommentar

Sant, det er få som gidder å sette seg inn i alt hva et parti står for før de stemmer, og det er kanskje ikke så rart, men at KrF skal få nok stemmer til å få en drøss med ministre, det overgår meg... Tror nok det er den eldre generasjon som står for de fleste av disse (uten at jeg skal drive hoderulling her nå)

men det har egentlig lite med saken å gjøre når jeg tenker meg om :)

 

Uansett, vi burde vise med liberalistiske holdninger ovenfor alkohol, de klarer seg som sagt fint i Tyskland og Danmark.....

Folk gidder ikke å drikke hele døgnet fordi om øl koster 3kr flaska :hmm:

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Vel, det er strid om det bryter norsk alkohol lov. Alkohol loven sier at det ikke skal være salg på øl (tror jeg det var) men det er jo ikke det som skjer. Coop og andre har innført sine egne øl til en pris av 6,50, er det ikke så? Hadde Coop sin egen øl før, og solgte de den til en annen pris før?? I så fall bryter det de har gjort nå med loven.

 

Men uansett, lavere alkohol-priser tror jeg ikke vil føre til at folk vil drikke mer om gangen. Kanskje oftere, men ikke mer om gangen. Jeg vil for eksempel fortsette å kjøpe samme antall, og da sparer jeg bare penger!

 

Angående Danmark, så er det mye mer kriminalitet der enn i Norge, men om dette har med alkoholpolitikk er ikke lett å vite... hehe.

Lenke til kommentar
Vel, det er strid om det bryter norsk alkohol lov. Alkohol loven sier at det ikke skal være salg på øl (tror jeg det var) men det er jo ikke det som skjer. Coop og andre har innført sine egne øl til en pris av 6,50, er det ikke så? Hadde Coop sin egen øl før, og solgte de den til en annen pris før?? I så fall bryter det de har gjort nå med loven.

Vel, alle butikker har ikke innført sin egen type pils, Grans Premium f.eks gikk for 10kr før.

 

Det de ikke har lov til å gjøre er å senke prisene for så og sette dem opp igjen, da blir det karaktisert som at ølet har vært på tilbud. Men butikkene var innstilt på å holde prisen på 6.50kr, dermed er det ikke tilbud, men fast pris.

Blir ikke dette litt dobbelmoralsk, når de nå må sette opp prisene igjen? Da har jo ølet vært på tilbud en uke :dribble:

 

Det som muligens er ulovlig (ikke helt klargjort enda) er at avgiften pr. flaske til staten er på 6.57kr, dermed selger butikkene med tap. Hvis dette er ulovlig, så synes jeg det er på tide med en regelendring.

 

Men uansett, lavere alkohol-priser tror jeg ikke vil føre til at folk vil drikke mer om gangen. Kanskje oftere, men ikke mer om gangen. Jeg vil for eksempel fortsette å kjøpe samme antall, og da sparer jeg bare penger!

 

Enig, et lite og kontrollert inntak av øl oftere, er vel mer sunt enn å drikke seg døddrukken 1-2 ganger i uka.

Lenke til kommentar

Vel, denne diskusjonen kan vel ansees som en fortsettelse på den foregående alkohol-tråden... min mening er ihvertfall at prisene på alkohol ikke kan endre seg nevneverdig før man møter internasjonal konkurranse på norsk marked, da gjennom et EU-medlemskap. Om man ønsker det, har vi jo diskutert i EU-tråden.

Lenke til kommentar

Det er nok slik at enkelte vil øke forbruken av øl på grunn av de lave ølprisene, men jeg tror at de fleste klarer å holde dette på et fornuftig nivå uansett.

De fleste av oss er oppegående,selvstendige tenkende individer som ikke går "bananas" selv om øl prisene er lave.

Det virker for meg som om enkelte politikere tror vi er "lemmings" som må passes på 24/7.

Så jeg ønsker selvfølgelig å holde ølprisene på et lavt nivå, og tror neppe dette vil utgjøre en helserisiko, slik Krf syntes å frykte.

Hadde det vært snakk om kraftig avgiftsreduksjon på alkohol generelt, hadde det nok vært et langt større problem.

Lenke til kommentar

Leste en undersøkelse ett sted om alkohol og ulykker osv. Hvis alkoholen hadde vært borte så hadde 39% av alle ulykker/dødsfall/slosskamper ol. ting vært borte...! Kanskje derfor en nedlatende holdning til alkohol?

 

Selv om jeg ikke er spesielt fan av alkohol selv, så syns jeg likevel de som drikker det skal få det til en rimelig penge. Men for min egen del bryr jeg meg katten..! Øk gjerne alkohol prisene til 100 pr flaske :p:thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...