Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er horizontal og vertical frequency?

Løve

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lastet ned AIDA 32 og sett litt på skjerm delen der. Der står det noe med horizontal og vertical frequency og det har noe med noe Hz greier å gjøre. Så jeg lurte på om dette har noe betydning for skjermbildet og at jeg kan sette skjermen til en høyere frekvens enn det den egentlig er laget for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er ikke å annbefale å sette frekvensen høyere enn orginal driveren til monitoren tillater

livslengden blir redusert

og monitoren blir svart hviss du setter en frekvens som monitoren ikke takler (da må du boote opp i safe mode for å sette ned til standard settings, for at du igjen skal få bildet i windows)

Lenke til kommentar
og monitoren blir svart hviss du setter en frekvens som monitoren ikke takler (da må du boote opp i safe mode for å sette ned til standard settings, for at du igjen skal få bildet i windows)

næh.. det er vel bare å vente i 15-20 sekunder, så kommer bildet tilbake. i

alle fall med winXP. vet at det ikke alltid har vært slik, men fra og med win2k,

så tror jeg dette er standard.

Lenke til kommentar
er ikke å annbefale å sette frekvensen høyere enn orginal driveren til monitoren tillater

livslengden blir redusert

Dersom du har en skjerm som blir svart når du prøver å sette oppløsningen høyere enn skjermen klarer (gjelder alle skjermer de siste årene) så klarer du heller ikke å skade skjermen ved å sette oppdateringsfrekvensen høyere enn driveren tillater. Det samme vil skje; skjermen blir svart dersom den blir satt til å vise noe den ikke klarer fordi den har en innebygd sikkerhetskrets for å forhindre skade.

Skjermdrivere begrenser som oftest innstillingene mye mer enn hva skjermen faktisk kan vise og er etter min mening oftest verdiløse (ihvertfall når det gjelder CRT-skjermer) dersom man er en litt mer avansert bruker. Jeg har selv en Sony-skjerm og driveren lot meg ikke engang kjøre på det Sony sa var optimal oppløsning på skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...