Gå til innhold

Truer med utflagging

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så kommer det til at butikkansatte i norge mister jobben siden det blir færre butikker i norge fordi vi kjøpe direkte fra utlandet i steden?

Kan ikke disse butikkansatte gjøre noe annet isteden, være litt produktive og produsere noe vi kan selge til utlandet? Oljen varer jo ikke for alltid.

Når vi fikk maskiner til å jobbe for oss ble det mindre arbeidsplasser, men fremdeles klarer vi oss.

PS kjøpkraften til norske folk er det største i verden hører jeg, selv om det er "dyrt" tjener vi mye (men noen butikker er helt ville, Energica håndmanualer koster halvparten så mye på biltema enn på en sportsbutikk).

Lenke til kommentar

Vil bare legge til noe her. Greit at vi er et velferd land og bla bla,, i Statene er tilbudene dårligere, men,, du skal se at befolkning har en del å si her også,, Bare i New York bor det jo dobbelt så mange som i hele norge! Det sier seg selv at den dagen det skjer en eksplosjon i antall hoder født også her, vil vi slite hvis ting er som nå,, Å styre norge er som et kommunestyre i en drabantby i USA,, LOL!

Vi har altfor mye byråkrati og papirflyttere som koster noe sinnsykt,, her: legg ned fylkeskommunen er et skritt...

Oljen vår gjør det fint for oss nå,, men den er en farlig laubær også,, Vi har desverre fått en velferdsstat med teskje,, vi har aldri bygd landet med tørre never. Vi fikk oljeteknologien fra USA, norge hadde egentlig ikke tro på at det lot seg gjøre, og holdt på å rote bort hele eventyret. Kunne fort vært GBR som hadde hatt rettighetene på hele saftflaska.. For syns skyld kan en jo nevne at 2.verdensskrig, den kalde krigen og takket være de Allierte, har dette landet gått fra en Utkants kornåker til "verdens beste land".. Takk til Adolf, hvis en setter det på spissen.. sykt. Igjen,, også tyskerne laget masse arbeid til nordmenn,,..

Til kjære politikere: Jeg betaler gladelig min Aliskatt og sløvsekk avgift til mitt kjære land,, sålenge jeg har et ullpledd å varme med med foran pc'n, trenger jeg ikke mye strøm,, Trøste meg med en "billig" øl, og litt kreftsnus er alt jeg trenger,, jeg er lykkelig her på vår rike haug,, i visshet at de fattige oljebarna i Dubai hverken betaler skatt, skole, studier, sykehus, bilavgift,, ikke arbeider de heller,.. Tenk, er jeg heldig kanskje jeg opplever å pensjonere meg også,, hvis noe er igjen... :yes:

Lenke til kommentar
Det er meget dårlig for Norge om fleire bedrifter drar til utlandet. Det er for dyrt i Norge og de flytter til utlandet, norge sitter igjen med papirflyttere.

Lønna må ned og prisene ned

Amen!

Lønnsnivået generelt og i konkurranseutsatt næring spesielt i er hinsides de landene vi konkurrerer med.

Et godt eksempel er den pågående streiken i transportnæringen; man kan være enig eller uenig i denne, men like forbannet så står det 10.000 polske lastebilsjåfører og klør etter å komme igang med kjøring i Norge. Norske spesisjonsfirmaer kommer til å flytte sin drift til Polen og leie inn billig arbeidskraft der.

Lav rente og 0 i prisvekst har gitt oss alle et "tillegg" vi bare kan drømme om å få i et lønnsoppgjør, likevel står organisasjonene på barikadene for mer lønn mens kollegaene mister jobben. :no:

Gi oss tollfrigrense på 5000,- eller mer, det vil forberede oss på det som kommer....

Lenke til kommentar
Men hvorfor må det være slik at alt er så dyrt her, vi har jo mangedobbelt i avgifter på alt sammenlignet med Sverige og i tillegg har vi all oljen, ser ikke at svenskene lider noen nød . Nei skal vi få et  konkuransedyktig land så er første bud å få ned avgiftene.

Det er jo et tankekors at det lønner seg å sende fisk fra finnmark til Kina med fly for å bearbeide den der og så selge den på det norke marked, vell nok har vi skyhøye lønninger i forhold. Men det koster jaggu noe for dem å kjøpe fisk i Norge + flyfrakt til Kina.

Jeg går gladelig ned i lønn om avgiftsnivået i Norge senkes tilsvarende.

senkes avgifter så blir det mindre goder på oss (trygd, gratis skole etc). Det blir litt som i USA. Du må ha sykeforsikring eller koster det en formue når du først blir syk.

Oljepengene til Norge varer jo ikke for evig. Si at i 2070 så er Norge tom for olje. Hva skal vi bruke då? Norge satser jo ikke så mye på forsking som andre land.

Uansett så er det litt rart å tenke på at det Norge har i oljekassa er litt under det Bill Gates er god for.

Er enig med at det er høye priser på ting i landet, men det må gå en balanse. Jo mer vi tjener jo mer koster det og motsatt. Hadde den gjennomsnittlige nordmann tjent ca 100 000 i året så hadde vell et brød kosta ca 2kr.

Vel nå tenkte jeg at vi kunne komme på nivå med søta bror, ikke har de oljen , men de har lavere priser og lavere avgifter og ja de har de samme sosiale goder som oss, ja til og med bedre. Ikke minst når det gjelder skoler/utdanning.

Den eneste måten å få ny industri til å etablere seg i Norge er å senke avgiftene, dermed kan lønningene også gå ned, det er nemmelig de to faktorene som gjør det problematisk for norske bedrifter å konkurere i utlandet og det er der vi må få solgt våre varer . Salget i Norge blir bare en dråpe i havet i sammenligning.

Lenke til kommentar
"Skal de sende fra Sverige må de vel legge til den svenske momsen og den er 25%"

Nei.. Når man bestiller varer fra utlandet, betaler man ikke moms til det landet...

Man betaler moms på innførselen dvs 24%  mva.

Det er det samme når man handler på TaxFree sjapper.. man betaler heller ikke moms da... men evnt ved innførselen (passerer tollen) og betaler for eventuell det man har for mye over kvoten.

Ikke korrekt.

Om butikker i Sverige eller andre land kan trekke fra momsen for eksport/salg til Norske kunder, bestemmes av de utenlandse lovreglene og ikke de norske.

Om tollgrensen heves til kr 1.000 er det ikke en garanti for at en utelandsk butikk vil trekke fra sin egen lands merverdiavgift. Det avhenger av butikkens velvilje (vet om drøssevis av norske butikker som ikke vil trekke fra merverdiavgiften til utenlandske kunder selv om butikkene har anledning til det for å få mere konkurransedyktige priser).

Om man slipper momsen i det landet man handler fra vil være avhengig av

1. den enkeltes lands bestemmelser

2. butikkens velvilje (vil de ha utenlandske kunder?)

Dersom du likevel må betale utenlandsk moms på varen du kjøpte fra utlandet, har du krav å få den tilbakebetalt hos Tollen. Samtidig må du betale norsk moms. Dersom den utenlandske momsen er på 24 %, vil det gå opp i opp. Imidlertid får vi masse byråkrati og sysselsetting ;) . Dette er altså bare formålstjenlig ordning for oss forbrukere dersom man har kjøpt varer i et annet land som har høyere moms enn Norge - hva nå et land det måtte være :hmm: .

Så si ja til tollfri handel.

BTW - Regjeringen har på høring et forslag om at vi som forbrukere må betale moms på elektroniske tjenester vi kjøper fra utlandet :green: .

Taxfree

Er på mange måter enn litt dårligere ordning i forhold til full momsrefusjon. Som utenlandsk borger kan du få momsen refundert - avhengig av butikkens velvilje selvsagt. Men du må stemple på toll at varene er utført og så må du gå tilbake til butikken for å få momsen refundert.

Fordelen med taxfree vs. momsrefusjon er at en "turist" får "taxfree" beløpet refundert på grensen slik at han slipper å dra tilbake til butikken man kjøpte varen fra for å få momsen refundert.

Med "taxfree" betaler faktisk turisten delvis momsen (anslagsvis halv moms).

Full momsrefusjon er en bedre ordning enn "taxfree" da det skaper større ringvirkninger da "turisten" må dra tilbake til Norge og butikken for å få hele momsen refundert.

Endret av frans
Lenke til kommentar

Sammenblander man kortene i artikkelen?

Det er forskjell på tollfrihet og fritak for merverdiavgift.

At det er tollfrihet på varer på under kr 1.000 ( i dag kr 200 ) innebærer ikke automatisk at man slipper momsen.

I dag er det svært enkelt å få leverandører til å skrive verdien på pakken til under kr 200 for å slipe toll og tollgebyrer.

Endret av frans
Lenke til kommentar
Sammenblander man kortene i artikkelen?

Det er forskjell på tollfrihet og fritak for merverdiavgift.

At det er tollfrihet på varer på under kr 1.000 ( i dag kr 200 ) innebærer ikke automatisk at man slipper momsen.

I dag er det svært enkelt å få leverandører til å skrive verdien på pakken til under kr 200 for å slipe toll og tollgebyrer.

Det er vel et avgiftsfritak(derav tax-free) man snakker om, dvs herunder mva/moms. Toll betaler man i praksis ikke på datakomponenter, sykkeldeler og en rekke andre produkter som ikke blir produserte i Norge uansett. Så det man kaller fortolling(noe man faktisk gjør) innebærer i praksis at man betaler mva/moms for denne type varer. Og i praksis dersom fortollingsgrensen blir forhøyet til 1000.-, så er det ingen som stopper varen og krever mva for den. Dette stod også greit forklart i artikkelen.

Men er i prinsippet enig i at toll og mva/moms er to veldig forskjellige ting; Toll er i prinsippet noe en stat legger til utenlandske varer for å beskytte egen industri/produksjon, noe man ser ut til å ha glemt på flere varer i Norge(f.eks biler..). Generelt kan man sno seg rundt toll ved å importere i deler, dvs halvprodukter heller enn ferdigprodukter. Merverdiavgift er derimot å regne som ren inntekt til staten, uten en bedre begrunnelse enn dette, er i utgangspunktet myntet på vare, men Norge har vel begynt å trekke på denne også nå(tjenester).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...