Gå til innhold

Truer med utflagging

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tok kanskje litt i der.. Greit, legger meg langflat på det feltet, men mener fortsatt at dette land er altfor dyrt. Og om noe blir billigere så finner Staten fort en måte å hope inn mer penger, eller bare ødelegge moroa. (Se bare på øl-krigen f.eks..)

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar
Alle som selger noe som koster under kr 1000,- og som er mva belagt kommer selfølgelig til å prøve seg, og om det mot formodning ikke finnes noen webshop i utlandet som selger det aktuelle produktet så kommer de i såfall til å sørge for at de blir satt opp en webshop som gjør det.

Tvilsomt at en butikk ønsker å sette opp en webshop bare for å selge en ny vare i norge pga momsfradraget, bare kostnadene ved å drive denne (ansatte/markedføring/webløsning) for å så selge 100x eller 1000x av denne varen tilsier noe helt annet.

Man kan selvfølgelig fjerne / redusere moms på en rekke varer for å fremme konkurranse, ut ifra en liste over varer utarbeidet fra bedriftene som jobber innen bransjen. Dette burde ikke være spesielt vanskelig da man allerede per dags dato vet hvilke varer det dreier seg om. Og det finnes enkle byråkratiske løsninger som ikke koster all verden.

Konkurranse vill butikkene alltid ha, men det er viktig å likestille norske bedrifter som blir berørt av 1000 kroners grensa hvis vi ønsker å ta vare på norske arbeidsplasser, alternativet er jo å miste disse arbeidsplassene.

Selvsagt koster det å innføre tiltak, men hvor mye koster det å ikke gjøre noe?

Dessuten så er det en vesentlig forskjell ved handel over disk kontra netthandel, mesteparten av folket kommer til å handle over disk og bare en brøkdel handler en nitsje av produkter over nettet, selv om denne delen øker med årene.

Lenke til kommentar

Har hele tiden ment at det vil være et for stort sprang å øke grensa til 100kr over natta når den har vært låst så lenge. Det er umulig å vite hvilke konsekvenser en slik økning vil ha.

Syns det er mer fornuftig å øke grensa til 500 kr å så evaluere konsekvensene etter to år.

Endret av Jattajatta
Lenke til kommentar

Tror ikke den planlagte ordningen med tollgrense på kr 1000,- kommer til å få nevne verdig innvirkning på netthandelen..

Det at tollgrensen settes opp til Kr 1000,- er jo forbrukerene som tjener på.

Må også få påpene at å kjøpe datautstyr fra utenlanske webbutikker, ikke alltid kan lønne seg i hennhold til produkt suport etc.

For bøker handlet via internett vil den nye tollgrensen ikke ha noe innvirkning overhodet, da bøker innføres tollfritt (0% mva)

Jeg regner med at økningen vil komme innen handel av digitale media f.eks.

spill, dvd filmer, cd plater og lignende artikler.

Selv i dag med grense på 200 kr, er det billigere å handle f.eks Playstation 2 spill fra england.

Eks..

Final Fantasy X-2 £ 25,52 (Kr. 315,24)

Frakt £ 4.98 (kr. 61,52)

Totalt i NOK 376,78

24% MVA 90,72

Total Pris : Kr 467,-

Pris i Norge : Kr 499,- (Elkjøp)

(Spiderman selger samme spill til Kr 549,-)

Man kan si at 32 Kr spart ikke er så mye, men hvis man handler flere spill/filmer, så øker ikke frakten betydelig.

Eksepmpelvis Amazon.co.uk benytter seg av et frakt system der du betalaler en grunnfrakt + frakt pr artikkel du bestiller....

Grunnfrakten er på £ 3.99 (kr. 49,37)

+ Artikkel frakt på £ 0.99 x antall artikler...

Eksempel :

4 x Final Fantasy X-2 £ 102.08

Grunnfrakt £ 3.99

Artikkler £ 3.96

Frakt £ 7.95 (kr 98,37)

Total pris £ 110.03 = 1361.52

Inklusive norsk moms blir dette ca Kr. 1688,-

Utgjør en stykk pris på ca Kr 422,-

Tilsvarende i norge = 499,- x 4 = 1996,-

Man sparer da Kr. 308 kr på denne måten..

Dette gjelder forøverig også DVD filmerog PC-Spill..

Endret av Lydteknikker
Lenke til kommentar

Synes heller ikke dette er poeng. Flere norske butikker opererer med altfor høye priser i forhold til utlandet. Da tenker jeg ikke spesielt på datadeler, men andre ting. Ett godt eksempel er sykkeldeler, 2stk Michelin Pro Race koster i Danmark og Sverige litt over 400.- inkludert dansk/svensk moms, i Norge koster 1 stk av samme dekk 550NOK. Dersom dette ikke forteller litt, vet ikke jeg, har flere liknende priseksempler, spesielt på sykkeldeler. Prisene på datadeler i utlander er faktisk ikke så mye lavere enn i norge uansett, synes jeg...

Og som flere sier, hvilke datadeler koster egentlig under 1000.-, mus, tastaturer, disketter og enkelte andre småting? Ett annet moment, selv om momsen forsvinner er jo frakten, dyrt i Norge, men andre dyrere fra utlandet. Tror mao ikke nettbutikkene innen data har mest å bekymre seg for. Det samme gjelder for sykkeldeler, er faktisk ikke mye som koster under 1000.-, annet enn slitedeler som man kan bestille fra utlandet, men faktisk ikke alle som kan eller vil det. Leveringstiden går jo også opp med engang noe kommer fra utlandet. Svært sjelden jeg gidder å bestille fra utlandet og summen er under 1000NOK, men argumentet er selvsagt at da hadde jeg muligens besilt 2 pakker i stedet for 1 og spart 240.- pr tusenlapp og heller betalt de 150.- ekstra som frakt fra danmark koster.

Ett eksempel på nettbutikker som ovelever er jo norske DVD butikker på nettet, selv om play.com beviselig er mye billigere er det mange som insisterer på å bruke disse. Jeg tror veldig mange er redde for å bestille fra utlandet, de vet liksom ikke helt hva som venter dem, så dette er nok et argument for at denne grensen ikke vil få stor betydning.

Lenke til kommentar

"Skal de sende fra Sverige må de vel legge til den svenske momsen og den er 25%"

Nei.. Når man bestiller varer fra utlandet, betaler man ikke moms til det landet...

Man betaler moms på innførselen dvs 24% mva.

Det er det samme når man handler på TaxFree sjapper.. man betaler heller ikke moms da... men evnt ved innførselen (passerer tollen) og betaler for eventuell det man har for mye over kvoten.

Lenke til kommentar
Nei.. Når man bestiller varer fra utlandet, betaler man ikke moms til det landet...

Man betaler moms på innførselen dvs 24% mva.

Ok da lærte jeg noe nytt idag også :)

Men en ting de nettbutikker som truer med utflagging ikke ser ut til å ha tenkt på er at de får jo tilbake moms differanse mellom innkjøp og utsalgspris.

Sender de til Norge blir jo dette en ekstra utgift siden de ikke kan kreve inn moms på utsalgsprisen men må betale moms på innkjøp.

Nå er jo lønnsnivået i Sverige endel lavere enn i Norge så det er jo noe å spare der

Lenke til kommentar

Elektronikk er generellt billig i Norge,, vi plasserer oss tetsjiktet,, I hellas f.eks gjorde de store øyna da jeg sa at en120gb Hdd kostet under 1000lappen,, der kosta den drøyt 1700.-,, og tro meg de tjener ikke like godt..

Uansett er prisen på datakompnenter ganske lik ut fra fabrikk til, grosisst, til butikk.. Elektronikk, spes data, er noe av det du tjener minst på å selge. Tar du foreksempel en Pyramidebutikk som Cubus eller BYoung eller alle klesbutikker,, så tar ingen av dem mindre enn 100% fortjeneste på alt dem selger.. fra 100%-800%, avhengig av merke og popularitet...

Og hos datasjapper? Jo, 5-10% fortjeneste.. Er du en liten sjappe, og ikke kan ta inn store kvanta, tjener du maks 70-100 kr på å selge noe til 2000.-

Salg hos Dressmann!: 90% avslag,, og sjappa tjener fett.... :scared:

Lenke til kommentar

Man betaler moms på innførselen dvs 24%  mva.

Ok da lærte jeg noe nytt idag også :)

Men en ting de nettbutikker som truer med utflagging ikke ser ut til å ha tenkt på er at de får jo tilbake moms differanse mellom innkjøp og utsalgspris.

Sender de til Norge blir jo dette en ekstra utgift siden de ikke kan kreve inn moms på utsalgsprisen men må betale moms på innkjøp.

Nå er jo lønnsnivået i Sverige endel lavere enn i Norge så det er jo noe å spare der

Øh, bedrifter betaler ikke moms på varer de kjøper(dersom de gjør, får de dette tilbake, gjelder også i andre land), og de betaler ikke moms på varer de selger heller. Momsen er noe som kun rammer oss forbrukere, dvs det er vi som betaler moms, ikke bedriftene. Så en norsk nettbutikk som sender fra sverige(under 1000.- dersom det blir og 200 i da) kan selge for innkjøpspris + fortjening og sende det til Norge uten noe mer enn frakt i tillegg. Mens en i Norge vil selge for innkjøpspris + fortjeneste, og når disse er lagt sammen må de legge til 24% moms(mva) før vi som forbrukere kan kjøpe varen + evnt frakt.

Utover dette vil nok ikke nettbutikkene kjøpe varene av norske grossister heller dersom en slik situasjon oppstår, men fra utenlanske og dermed kutte ut alle norske ledd. Men som sagt, hva får man for under 1000.- i datautstyr(?) og hvor mange pakker svarer det seg for enn nettbutikk å lage før frakt og timebetaling for pakkere går utover fortjenesten? Ser for meg selv hente den nye datamaskinen i 12 forskjellige pakker, hver av ram-brikkene pent innpakket for seg selv :)

Har du eget firma/foretak kan du i praksis slippe moms på varer, men du må ha en viss omsetning og du bør kunne "bevise" at innkjøpene er relatert til firmaet og ikke privat(alle firma trenger en god datamaskin?). Men tuller du her, sliter du dersom du får bokettersyn på foretaket. Det er ikke noe problem å registrere enmannsforetak, men du har som sagt ansvar og selvangivelsen blir endel vanskeligere(det er her du kan trekke fra driftsutgifter og moms, du må bla ta vare på kvitteringer). Dvs vi snakker ikke om tax-free rett i butikken uansett :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Se f.eks på Usas og Englands "moms". VAT'en hos dem er jo så lav at i forhold til Norge så blir det svinbillig. Nå skal ikke jeg si at økonomien til landene deres er noe særlig bra, men de holder det gående.

Ja, for i USA bruker de ikke pengene de "sparer" på skatten til forsikringer, utdanning osv osv.

Lenke til kommentar

Men hvorfor må det være slik at alt er så dyrt her, vi har jo mangedobbelt i avgifter på alt sammenlignet med Sverige og i tillegg har vi all oljen, ser ikke at svenskene lider noen nød . Nei skal vi få et konkuransedyktig land så er første bud å få ned avgiftene.

Det er jo et tankekors at det lønner seg å sende fisk fra finnmark til Kina med fly for å bearbeide den der og så selge den på det norke marked, vell nok har vi skyhøye lønninger i forhold. Men det koster jaggu noe for dem å kjøpe fisk i Norge + flyfrakt til Kina.

Jeg går gladelig ned i lønn om avgiftsnivået i Norge senkes tilsvarende.

Lenke til kommentar
Men hvorfor må det være slik at alt er så dyrt her, vi har jo mangedobbelt i avgifter på alt sammenlignet med Sverige og i tillegg har vi all oljen, ser ikke at svenskene lider noen nød . Nei skal vi få et konkuransedyktig land så er første bud å få ned avgiftene.

Det er jo et tankekors at det lønner seg å sende fisk fra finnmark til Kina med fly for å bearbeide den der og så selge den på det norke marked, vell nok har vi skyhøye lønninger i forhold. Men det koster jaggu noe for dem å kjøpe fisk i Norge + flyfrakt til Kina.

senkes avgifter så blir det mindre goder på oss (trygd, gratis skole etc). Det blir litt som i USA. Du må ha sykeforsikring eller koster det en formue når du først blir syk.

Oljepengene til Norge varer jo ikke for evig. Si at i 2070 så er Norge tom for olje. Hva skal vi bruke då? Norge satser jo ikke så mye på forsking som andre land.

Uansett så er det litt rart å tenke på at det Norge har i oljekassa er litt under det Bill Gates er god for.

Er enig med at det er høye priser på ting i landet, men det må gå en balanse. Jo mer vi tjener jo mer koster det og motsatt. Hadde den gjennomsnittlige nordmann tjent ca 100 000 i året så hadde vell et brød kosta ca 2kr.

Lenke til kommentar

- På datakomponenter er Norge i verdenstoppen på pris (vestlige verden sef.). Prisene er så presset at utlandet vanskelig vil kunne konkurrere med Norge, med tanke på ekstra frakt.

- Norske nettbutikker har alltid fordel på service. Kortere frakttid, billigere frakt på returer, norske folk man kan snakke med osv.

- På CD og DVD er nok problemet større, men det er nok en god stund til alle nordmenn handler fra utlandet på nettet...

- Det som er feil med grensen er jo at den ikke er justert.... Den har stått på stedet hvil siden 1975... Hadde den blitt justert i.h.t. prisstigningen ville den nå vært ca 900,- så da er vel ikke 1000,- så gale....

Ville vært et fint 30 års jubileum med ny grense i statsbudsjettet for 2005! :thumbs:

Lenke til kommentar

Som en annen nevnte er det faktisk ikke noe poeng i dette, om prisene og lønningene er høye eller om de er lave, blir i praksis ett fett, du får ikke råd til mer uansett. MEN det finnes varer i Norge som er kunstig høyt priset, ett eksempel er det jeg nevnte tidligere.

Og som en annen sa; lønningene i USA er faktisk ikke lavere enn i Norge. Blant folk med litt utdanning er de faktisk endel høyere. De har generelt svært lavt skatte og avgiftsnivå, MEN som han nevnte så må de tegne forsikringer på ting vi i Norge betrakter som velferd. Dessuten må de som han også nevnte spare egne pensjoner, sykelønninger og trygder, enten gjennom svindyre forsikringer(forsikringer i Norge er billige i forhold) eller ved å spare på mer tradisjonelt vis. Det finnes statlige pensjoner og trygder, men de er så latterlig lave at man må ha oppsparte midler for å klare seg. Blir man syk, er dette i praksis ditt problem også, finnes ingen gode ordninger for dette heller på samme måte som i Norge. Det finnes offentlige tilbud også i USA, men disse er som regel dårlige og de somhar råd unngår dem... Satt faktisk å diskuterte dette med en fra Texas, han mente at han etter forsikringer, sparing til alderdom etc satt han igjen med godt under 50% av inntekten(omtrent som norsk skatt). Og dette var en person som definitivt tjente mer enn gjennomsnitts amerikaneren. Dessuten finnes det ikke noen lånekasse for utdanning, så vordrende foreldre må legge opp til dette også, dersom man ikke får ekstremt flinke barn som sanker inn stipender overalt.

Alt i alt, må samfunnet dekke opp for utgiftene på den ene eller andre måten. Mindre penger i statskassen betyr at staten må kutte på tilbudene den tilbyr folk, enten det er pensjoner, sykehus, politi etc. På mange måter er den norske(skandinaviske) velferdstanken rettferdig, alle putter inn i potten som så staten fordeler etter beste evne(noen ganger er vi enige, andre ganger ikke). De amerikanske systemer(og frp/høyres drøm), gjør at forsikringsselskaper stikker av med en stor del av denne potten som fortjeneste og ender opp hos folk som kanskje har nok fra før av. Jeg er ikke kommunist, men jeg synes dette er en dårlig ide.

Men det betyr ikke at man kan avskaffe avgifter og annet byråkrati som krever mer ressurser å håndheve enn det er verd(samt at det irriterer folk), 200.- grensen mener jeg hører herunder.

Lenke til kommentar
Syns det er mer fornuftig å øke grensa til 500 kr å så evaluere konsekvensene etter to år.

Enig med deg - jeg er personlig for en økning, men vi må ikke se oss blind på konsekvensene heller.

Tapt moms for staten (som faktisk går til vårt felles beste) er bare en liten brikke i det store bildet her. Det er også en del arbeidsplasser det står om (som bidrar med skatt til samfunnet), og da er det snakk om store beløp alt i alt.

Bruker selv godt over en tusenlapp i måneden på CD / DVD og Spill, hovedsaklig i norske butikker. Hvis grensen økes til 1000 kommer jeg garantert til å legge nesten all denne handelen til utlandske nettbutikker istedet.

Det er over 12.000 i året tapt for norske butikker - på bare EN eneste kunde som legger om kjøpevanene sine når det gjelder CD/DVD/Spill. I tillegg så er det mange andre typer produkter som idag ikke er i nærheten av å komme under 200-kronersgrensen som vil bli aktuelle hvis man kan strekke seg til 1000 kroner istedet.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...