Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt vi går tom for Ip`adresser.(ipv4)

Og har tenkt til å gå over til ipv6.

Men har NULL^0 peiling på hva ipv6 er.

Eller jeg kanskje jeg løy litt der.

jeg vet jo Ip-adressene er større\lengere. Og det gjør at hver persjon på jorda kan få egen ipadresse.

Men vet ikke når det kommer til å komme ut som en standar. Hvorfor har man ikke startet med det enda? Hvorfor står det ikke noe på ISP`n hjemmeside om Ipv6 og ting som det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg vet jo Ip-adressene er større\lengere. Og det gjør at hver persjon på jorda kan få egen ipadresse.

Ja eller 5x10^28 IP-adresser pr. innbygger på kloden! Totalt antall adresser er 340282366920938463374607432768211456 :wow:

IPv6 er her allerede. Men det er ikke implementert i særlig stor grad ennå. Powertech er de eneste (?) i Norge som tilbyr IPv6 hittil.

En IPv6 adresse ser (i verste fall) omtrent slik ut:

1234:5678:90AB:CDEF:1234:5678:90AB:CDEF

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar

Ipv6 er, kort forklart "neste generasjons" protokoll for håndtering av internet. (IP står som kjent for "internet protocol").

En av dei største problema til IPv4 er at antallet unike IP-adresser er snart brukt opp. IPv6 løser riktignok denne problematikken, men det er feilaktig å sitte igjen med det inntrykket at det er kun dette som blir løst ved å bytte til den nye standaren.

En kanskje vell så viktig ting med IPv6 er at den krever støtte for kryptering, vi kan dermed sette ut trådløse tilknytningspunkt enkelt og greit fordi hver maskin beskytter seg selv.

IPv6 løser også problemet med IPv4-routing og ikke minst sørger IPv6 for en enklere jobb for nettverksadministratorer å konfigurere nettverk.

Ønsker du å vite mer om ipv6 er www.ipc6.org et ypperlig sted å begynde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...