bufodill Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Jeg har fått et lite problem på disken på den temmelig nye bærbare datamaskinen min. Disken er partisjonert i to partisjoner, hvor jeg har lagd en partisjon på 10.8 GB for windows. For et par uker siden synes jeg det så ut til å være igjen alt for lite ledig plass på denne, så jeg bestemte meg for å se litt på det. Ved å trykke properties på disken i windows, påstår den at 9,1 GB er brukt. Men hvis jeg merker alle filene/directories i explorer, finner den 4,6 GB data (ja, jeg har på visning av skjulte filer /mapper). Tidligere har jeg hatt liknende problemer, som har blitt ordnet ved å kjøre det som tidligere het scandisk. Jeg tenkte derfor at det ikke var noe hast, og utsatte å gjøre dette helt til i går. Nå har jeg kjørt error checking, men problemet ble ikke løst. Fortsatt sier den at disken er 10,8 GB, og at jeg har brukt 9,1 av den. Selv om filer / directories bare bruker 5,6 GB... Noen som har noe forslag til hva som gjør dette og hvordan jeg kan løse det? På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 (endret) Sjekk hvor du har swap-fila, og ikke minst hvor stor den er Slå av dvale-modus/hibernation også, det reserverer plass på harddisken, og er typisk aktivert på laptops. Endret 23. april 2004 av Slettet-10579 Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 swap-fila ligger på rota på c, og blir dermed regnet med når jeg sjekker hvor stor plass data tar. Hibernation er slått av, bruker bare stand-by Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 (endret) Det noe som ikke regnes/telles med ved å merke alt på C: i explorer . 38500 filer fant jeg på C: med denne metoden . Mens med søk "search all files and folders incl. hidden" specify size "atleast 0 Kb " fant 47300 filer . Har på følelsen at det er filene som er hidden . F.eks \windows\$NtUninstall.. folderene \windows\inf \windows\system32\dllcache og local settings i user folderene ...... Du kan jo prøve litt mere med eval versjonen av diskSpace Explorer 3 http://www.east-tec.com/diskmanager/home/download.htm Endret 23. april 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Fant 8 000 ekstra filer ved å bruke søk ja. Desverre kan man ikke sjekke størrelsen på alle filene ved et slikt søk, hadde vært gøy å se om det er de som utgjør 4 GB. Men skal prøve diskspace explorer, håper den kan fortelle meg noe. Takk for hjelpen så langt Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Fant 8 000 ekstra filer ved å bruke søk ja. Desverre kan man ikke sjekke størrelsen på alle filene ved et slikt søk, hadde vært gøy å se om det er de som utgjør 4 GB. Men skal prøve diskspace explorer, håper den kan fortelle meg noe. Takk for hjelpen så langt Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Bruker du Norton 2004? Dersom det så er det roten til problemet. Skjekk søppelbøtta di om norton tar backup av alle flytta eller sletta filer. Lenke til kommentar
rener Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Bruker du Norton 2004? Dersom det så er det roten til problemet. Skjekk søppelbøtta di om norton tar backup av alle flytta eller sletta filer. Det Ulvestad sier er rett og her er metoden for å fjerne det: 1. Høgreklikk på Søppelkassen 2. Properties 3. Norton Protection 4. Bla frem de forskjellige diskene på Drop-down-menyen og sjekk at ingen har avmerket boksen "Enable protection". En annen ting som kan ta en del plass er System Restore, for å slå av den gjør slik som dette: 1. Høgreklikk på Min datamaskin 2. Properties 3. Opne bladet "System restore" 4. Merk av for "Turn off System Restore on all drives" Lykke til og fortell meg hvordan det går Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Ja jeg bruker norton antivirus, og ja jeg vet at den tar vare på filer jeg sletter. Høyreklikker man på søppelbøtta og tar "Empty Norton protected files" så forsvinner jo disse og ikke tar opp plass noe mer, så det er heller ikke der problemet ligger. System restore er jo en fin ting å ha, men den tar da vel ikke 4 GB? Lenke til kommentar
rener Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Med meg tok den i hvertfall rikelig med plass. Det var slik at den fylte opp disken min ganske fort. Jeg har óg en 10 gb systemdisk. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 System resore bruker default 12% av partisjons størrelsen . På store partisjoner kan det være nyttig å justere ned slideren litt . Stort sett registry det er okay å lagre , samt drivere hvis man bytter . ... Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 "Empty Norton protected files" Du meiner sikkert det samme men du må velge valget( purge all norton protected files) P.S Med meg tok det til slutt opp 40 GB. Dere skal tru det var ein kar her som ikkje var lite frustrert. Lenke til kommentar
aschj Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 (endret) Med set dircmd=/a/ogn dir /s c:\ så skal den vise absolutt alle filer. Du finner ikke ut hva det er som er skjult og tar stor plass, men du finner iallfall ut om plassen er brukt eller ikke. Om du er av den tålmodige typen kan du ta en dir /s c:\ >c:\filer.txt , for å skrive ut alle filene med størrelse til en fil c:\filer.txt. Ved å åpne den i notisblokk e.l. kan du se igjennom alt for å finne den syndige folderen (eller fila). Edit: Alt dette i cmd/command selvsagt. Endret 23. april 2004 av aschj Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Se på dette bildet. Den sier "free disk space 2.08 GB", men samtidig viser den at kun 55% av root folder c:\ er brukt (øverst til høyre). Jeg vil ha tilgang til de siste 26% av disken min også jeg Lenke til kommentar
eaXoN Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Hva slaks os har du. det så rart ut Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Prøv programmet Spacemonger 1.4 (freeware). Det gir oversikt over alle filer inkludert swap, søppelbøtte, hibernation osv. Her er en screenshot som viser hvordan det fungerer: Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 eaXoN Skrevet 23/04/2004 : 16:05 Hva slaks os har du. det så rart ut Det screenshotet var fra programmet "diskSpace Explorer 3" som noen litt lengre oppe i tråden ba meg laste ned og teste Får vel teste spacemonger også Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Kanskje prøve en chkdsk /F /R /X (Ps! tar lang tid ) ... Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 (endret) tok en chkdsk i går, hjalp ikke... Å bruke set dircmd=/a/ogn ga ikke mer filer enn det som å høyreklikke på c:\ og velge properties gjør. da ga faktisk search for files and folders mer treff... der kan jeg jo også gå igjennom lista, men huff for en jobb da edit: Spacemonger finner også det samme. altså at jeg har 2,6 GB ledig på disk (etter å ha slettet 600 MB med temp-filer i windows\temp) skal lage mer screenshots Endret 23. april 2004 av bufodill Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 (endret) I search resultatet kan du først trykke size to ganger. Alt sortert på størst size først . Deretter trykke på folder . Da er alt sortert på foldere med største filer først . Så kan du rydde/delete direkte fra search/explorer vinduet . Bruker det ofte slik selv . .... Endret 23. april 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå