Gå til innhold

A64 eller P4?

Herr Brun

Anbefalte innlegg

Hva burde jeg satse på, P4 eller A64? jeg skal ha meg ny pc i mai, og lurer på hva slags prosessor jeg skal kjøpe. Snart kommer jo socket T og 939, men når? Jeg har hørt om stabilitetsproblemer og minnekresenhet på A64, og HT er vel bra på P4. Hva burde jeg velge, og når kommer de nye sokkelene? Takk for svar

mvh. Herr Brun

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva burde jeg satse på, P4 eller A64? jeg skal ha meg ny pc i mai, og lurer på hva slags prosessor jeg skal kjøpe. Snart kommer jo socket T og 939, men når? Jeg har hørt om stabilitetsproblemer og minnekresenhet på A64, og HT er vel bra på P4. Hva burde jeg velge, og når kommer de nye sokkelene? Takk for svar

mvh. Herr Brun

sats på A64.. mer fremtidsrettet!!!

Lenke til kommentar

Jeg ville satset på P4.

Disse systemene har mye høyere kompabilitet mot ram, og diverse tilleggs kort.

Samtidig har du HT som hjelper mot at maskina blir seig når du jobber med tunge oppgaver.

Det blir ikke noe problem å scanne virus, kjøre FTP server, laste fra Bittorrent, samtidig som du har en dedicated gameserver og spiller.

Husk nok RAM. I nye maskiner nå til dags er 1GB ram nesten ett "minimum".

Lykke til.

Lenke til kommentar

Amd64 fremtidsrettet... er tull og tøys sier jeg bare... greit nok 64 bits system.. men pr dags dato har vi igrunn ikke bruk for det grunnet det finnes ikke programvare som støtter det.. og når den tiden kommer at de har utviklet noe slikt så suger amd64 alikevel..men men.. ditt valg..

Endret av HuGo_
Lenke til kommentar
Amd64 fremtidsrettet... er tull og tøys sier jeg bare... greit nok 64 bits system.. men pr dags dato har vi igrunn ikke bruk for det grunnet det finnes ikke programvare som støtter det..

HMM

Er det ikke det som kalles fremtidsrettetda da??? :yes:

Lenke til kommentar

mvh. Herr Brun

Hva skal du bruke maskinen til? Skal du klokke? Har du noen som helst menig om hva du vil ha? Hvor lang tid har du tenkt at maskinen skal vare? HVor mye er du vilig til å betale?

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Amd64 fremtidsrettet... er tull og tøys sier jeg bare... greit nok 64 bits system.. men pr dags dato har vi igrunn ikke bruk for det grunnet det finnes ikke programvare som støtter det.. og når den tiden kommer at de har utviklet noe slikt så suger amd64 alikevel..men men.. ditt valg..

Det du skriver er tull og tøys det.

Win64 kommer mot slutten av året og da vil det skje ting.

Men innen den tid så suger vel amd64 ja. nåt

Lenke til kommentar

Her var det mange påstander om hvem som suger hva gitt. Før man uttaler seg veldig bombastisk, kan det være en fordel å gjøre endel research og kanskje dokumentere påstandene sine...

Til trådstarter:

Hvis du skal bruke PC'en mest til spilling og surfing og litt "diverse" er A64 det beste valget. A64 yter bedre i oppgaver som er uforutsigbare (spill, kompilering etc.). Denne plattformen gir også muligheten til å gå over til 64-bits Windows OS når det kommer i løpet av året. Socket 939 kommer nok ikke å bli tilgjengelig før godt utpå høsten, så det kan bli litt lenge å vente. Når det gjelder minneproblemer, så gjelder det kun A64 på VIA chipsett, og det er kun minne fra enkelte leverandører (les Twinmos) som er trøblete. Om du velger denne plattformen viil jeg anbefale at du venter til starten av Juni når Nforce 250 baserte hovedkort er tilgjengelig (da er forhåpentligvis også de nye grafikkortene også på markedet).

Om du hovedsakelig skal bruke PC'en til video/musikkredigering, så gir en P4 basert løsning mest for pengene. Pass bare på å skaffe deg en "Northwood" prosessor og ikke "Prescott", da den første yter noe bedre i de fleste sammenhenger, og utvikler mindre varme. Socket T blir neppe å finne i hyllene på denne siden av sommeren.

Skal du spille nye spill eller planlegger videoredigering er 1024MB minne en fordel. En P4 løsning bør kjøres med to like brikker for å få utnyttet de doble minnekanalene.

Prismessig blir det ikke den store forskjellen om du velger A64 eller P4

Lenker til tester av de ulike CPU'ene:

Anandtech

Toms Hardware

Lenke til kommentar

Det du skriver er tull og tøys det.

Win64 kommer mot slutten av året og da vil det skje ting.

Men innen den tid så suger vel amd64 ja. nåt

Det skal jeg like å se...

Lenke til kommentar

mvh. Herr Brun

Hva skal du bruke maskinen til? Skal du klokke? Har du noen som helst menig om hva du vil ha? Hvor lang tid har du tenkt at maskinen skal vare? HVor mye er du vilig til å betale?

Nå tenker jeg mer på hvilken prosessor som er best til hva. Har ikke tenkt på å kjøpe pc enda, da kommer dette på "hjelp, jeg trenger ny pc"-forumet. Men ja, jeg tror jeg skal klokke. Og ikke minst, NÅR KOMMER SOKKEL 939??

Lenke til kommentar

Problemet til AMD64 blir ikke full utnyttet sier jeg bare, det var som da P4 kom først til markedet med sitt aller første brikkesett og DDR minne på pc2100 som var ikke så mye bedre enn SDRAM PC133 i den tidn. Jeg ville heller vente til de dobler hypertransport båndbredden i sommer eller vente på DDR2 til A64.

Lenke til kommentar
Problemet til AMD64 blir ikke full utnyttet sier jeg bare, det var som da P4 kom først til markedet med sitt aller første brikkesett og DDR minne på pc2100 som var ikke så mye bedre enn SDRAM PC133 i den tidn. Jeg ville heller vente til de dobler hypertransport båndbredden i sommer eller vente på DDR2 til A64.

Man får iukke så mye bedre ytelse med socket 939! 3700+ på socket 754 blir 3800+ på socket 939.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...