Onkel Skrue Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Jeg kjøpte følgende PC i 2002: AMD Athlon xp 1800+ VIA K7T 266 PRO Geforce Ti 4600 Soundblaster Live 5.1 lydkort ASUS 16x DVD IBM 60 GB HD 512 MB MTec DDRRAM (har ikke klart å finne ut hastighet etc) Jeg skiftet ut harddisken for et par uker siden (den holdt ikke mål), og nå er det på tide med mer RAM eller helt ny RAM. Jeg bruker PC-en min i hovedsak til å spille Championship Manager, lage musikk og laste ned musikk. Spesielt det å lage musikk på en PC krever mye minne og jeg må da oppgradere til 1024 (som er max det mitt hovedkort tar) og jeg lurer da på hva jeg bør velge. - Siden jeg har en gammel RAM brikke bør jeg da skifte den helt ut med en ny 1024 brikke eller kun legge til en ny 512 brikke? Hva blir forskjellen? - Hvis det lureste (øknomi kontra ytelse) er å legge til en 512 brikke til, hvilke kriterier bør jeg følge? Har søkt litt rundt og har ikke klart å finne en norsk forhandler som selger Mtec brikker lengre, jeg bør vel ha brikker av samme merke? Hva med hastigheten? - Jeg har ikke peiling på RAM og hva som er bra. Kunne dere gi et tips til en ram brikke (både en 512 og en 1024) brikke som ville passe til mitt system? Kan det være lurt betale litt mer og kjøpe en ny brikke nå, med hastighter som mitt system ikke støtter, men som jeg kan få bruk for i en eventuell ny PC? Synes det er veldig vanskelig å plukke ut en brikke til mitt system da utvalget (hos blant annet komplett) er veldig vanskelig å forstå siden jeg ikke har peiling. Mye lettere å velge seg en GPU f.eks. Tusen takk for all hjelp som måtte komme Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Sjekk i CPU-Z eller Aida32 hva slags RAM du har. Så kan du kjøpe f.eks en 512 MB PC3200 med bra timings, det vil nok gå bra selv om den dårligste brikken blir flaskehalsen. Lenke til kommentar
Onkel Skrue Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Har sjekket med Aida32 før, men finner ingen konkret informasjon der. Kjørte nå nettopp Report Wizard. Er det riktig? Fikk i alle fall denne informasjonen: Memory Module Properties: Socket Designation DIMM1 Type DIMM, SDRAM Installed size 512 MB Enabled Size 512 MB og selvsagt hvor mye minne jeg har ledig etc. Fant ikke noe spesifikt navn, borsett fra at Mtec er skrevet på brikken min i tillegg til to lange nummer. Er informasjonen over alt jeg trenger? Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Står der ikke memory speed i Aida hvis du går inn på Hovedkort også SPD Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 eller så klarer vel sisoft sandra også å finne ut sånt om rammen uansett er det kanskje lurest å kjøpe helt ny ram, du burde bare ha gjordt det før påska, det er blitt dyrt med ram igjen Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 (endret) Er vel mest sannsynlig at det 2100 ram som er i maskinen. Denne passer f.eks Ikke så mange butikker som har 2100 ram inne fortsatt Endret 23. april 2004 av C4STOR Lenke til kommentar
Onkel Skrue Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Takk for all hjelp Jeg sjekket SPD, men den var helt blank hos meg. Siden RAM-brikken min er 2 år gammel har den vel hastigheten 2100. Når jeg ser under Memory Bus properties i Aida32 så står det at båndbredden er 2133 mb/s. Så da har jeg nok funnet ut hastigheten (fant den ut mens jeg skrev dette ) Noen som vet om hovedkortet mitt støtter hastigheten 3200 på RAM? Har hovedkortet VIA K7T 266 PRO. Fant ikke ut dette i Aida32. Så også at man kan få RAM med 4000 mb/s i tillegg har jeg hørt snakk om DDR-2. Hvis jeg kjøper en helt ny 1024 brikke med 3200 mb/s vil dette vare noe særlig lenge eller vil jeg bare nyte godt av denne så lenge jeg har denne PC-en? Har for så vidt ingen planer om å ta en massiv oppgradering siden jeg ikke spiller mange spill etc, så om jeg ikke vil ha noe særlig nytte av min nye brikke i en ny PC er ikke det så farlig (men det er selvsagt et pluss). Det det står mellom nå er altså brikken C4STOR anbefaler eller en helt ny 1024 brikke. Siden RAM er veldig viktig for det jeg driver med på PC-en kan det kanskje være lurest/mest lønnsomt å kjøpe en helt ny kjappere brikke? Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Har selv et MSI K7T 266 Pro2 liggende og det støtter maks PC2100(133MHzx2=266) Lenke til kommentar
Onkel Skrue Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 Vil det si at en brikke med hastighet 3200 mb/s og mer ikke vil virke, eller vil hovedkortet mitt automatisk kjøre ned hastigheten på brikken til 2100 mb/s? Et kjøp av en brikke med hastighet 3200 mb/s vil da være et kjøp for framtiden, noe som kanskje ikke er vits i og med at framtiden ikke ligger i en ddr brikke med 3200 mb/s. Ble vanskellig dette her Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Vil det si at en brikke med hastighet 3200 mb/s og mer ikke vil virke, eller vil hovedkortet mitt automatisk kjøre ned hastigheten på brikken til 2100 mb/s? Et kjøp av en brikke med hastighet 3200 mb/s vil da være et kjøp for framtiden, noe som kanskje ikke er vits i og med at framtiden ikke ligger i en ddr brikke med 3200 mb/s. Ble vanskellig dette her Jeg tror du har misforstått litt. PC2100 betyr at minnebrikken kjører med en frekvens på 266MHz. PC3200 betyr at minnebrikken kjører med en frekvens på 400MHz. MB/s er båndbredde, og den varierer avhengig av minnekontrollere i chipsettet på hovedkortet... Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 (endret) Det vil virke. At det står PC3200 på brikken betyr ikke at det er den hastigheten den kjører på, tallet angir kun hvor mye brikken er spesifisert til å klare. Endret 25. april 2004 av Rikky Lenke til kommentar
Kydland Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Sjekk i CPU-Z eller Aida32 hva slags RAM du har. Så kan du kjøpe f.eks en 512 MB PC3200 med bra timings, det vil nok gå bra selv om den dårligste brikken blir flaskehalsen. Hvordan ser man hvor bra timings minne har? Lenke til kommentar
Onkel Skrue Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 Det vil virke. At det står PC3200 på brikken betyr ikke at det er den hastigheten den kjører på, taller angir kun hvor mye brikken er spesifisert til å klare. Ah. Så jeg hadde misforstått litt ja Men dette betyr i hovedsak at jeg ikke vil få nytte av en 3200 brikke siden 2100 er max hos meg eller er det feil? Jeg kan bruke en 3200 brikke, men vil ikke merke noen forskjell fra en 2100 brikke right? Er det riktig at DDR-2 er rett rundt hjørnet (man kan kjøpe det på komplett), og derfor vil det være best for meg å kjøpe en 2100 brikke og heller kjøpe alt nytt ved en eventuell ny PC? Dvs at kjøper jeg en 3200 brikke er ikke dette noe som vil vare så altfor lenge mer, og derfor ikke særlig fremtidsrettet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå