Gå til innhold

En kristen kamerat sier at du MÅ være kristen

Anbefalte innlegg

Vel, hedning.no hadde sikkert mye moro når de lagde den testen (som forøvrig er fullstendig bak mål). Men bare av overskriften ser jeg at de har misforstått hele greia.

Det er ingenting som heter god kristen. Ikke supergod eller superkristen. Du kan ikke være 72,3% kristen. Enten så tror du at Jesus sto opp fra de døde, eller så tror du det ikke.

Hehe likte utdragene fra bibelen etter testen der ja :D

Visste om de fleste av disse utsagnene, men de fleste kristne vil jo ikke anerkjenne de...

Særlig Jesus fortalte veldig mye i bilder, og å med en gang si at that's it, sånn er det, blir litt feil...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Særlig Jesus fortalte veldig mye i bilder, og å med en gang si at that's it, sånn er det, blir litt feil...

Språklige bilder som sier at du skal slakte ned alle som ikke tror og folk som jobber på søndager osv... hvordan vil du tolke disse bildene?

Lenke til kommentar
SBS: Hvor er det det står at man skal slakte ned de som ikke tror, og dem som jobber på søndager? Kom med henvisning når du skriver noe.

2. Mosebok 31 passasje 14 og 15.:

14   Derfor skal I holde sabbaten; den skal være eder hellig; den som vanhelliger den, skal visselig late livet; hver den som gjør noget arbeid på den dag, han skal utryddes av sitt folk.

15   I seks dager skal der arbeides; men på den syvende dag skal det være høihellig sabbat, hellig for Herren; hver den som gjør noget arbeid på sabbatsdagen, skal visselig late livet.

5. Mosebok 13: 12-16

12   Hører du si om nogen av de byer som Herren din Gud gir dig til å bo i:

13   Det er stått frem ugudelige menn av din midte, og de har forført innbyggerne i sin by og sagt: La oss gå bort og dyrke andre guder - sådanne som I ikke kjenner -

14   da skal du granske og ransake og spørre nøie efter, og er det da sannhet, er det sikkert og visst at denne vederstyggelighet er gjort i din midte,

15   da skal du slå innbyggerne i denne by ihjel med sverdets egg; du skal bannlyse den og alt det som i den er; også feet der skal du slå med sverdets egg.

16   Alt byttet du tar der, skal du samle midt på torvet, og du skal brenne op både byen og alt byttet du har tatt, med ild som et heloffer for Herren din Gud, og den skal være en grushaug for alle tider, den skal ikke bygges op mere.

Taler vel egentlig for seg selv... kan komme med flere hvis nødvendig (Dette var 2 av de som var henvist til på hedning.no-testen).

edit:

Kilde: Bibelen på nettet

Endret av SBS
Lenke til kommentar
De finner sikkert på noe lurt å si i forsvar. Det er alltid slik, det er en måte å vri seg unna sannheten på.

Men det kommer jo også litt an på hvem som leser. Det er alltid flere sider av en sak.

:yes:

Er umåtelig irriterende. Hele kristendommen er så diffus at de alltid kan lure seg unna på et vis.

På tide vi krever at folk ENTEN er middelalderkristne ELLER ikke kristne i det hele tatt, så blir det verre å snike seg unna hele tiden.

Lenke til kommentar

TOPIC: En kamerat sier at du må være kristen for å komme til himmelen. Er du ikke kristen så kommer du til helvetet. Er dette sant?

Med fare for å bli veldig teoretisk; debatten er absurd. Himmelen må her forstås som et kristent begrep, ergo - for å komme til den kristne himmelen må du tilhøre den kristne tro. Hvem kan fortelle en ikke-troende at vedkommende kommer til helvetet og presentere det som en absolutt sannhet? Ingen! For å godta tanken om et helvete slik det beskrives i Bibelen, må man jo nettopp være kristen. Og er man kristen, ja da slipper man unna dette helvetet. For å skremmes av et slikt utsagn kreves det at du i en eller annen grad allerede har anerkjent Gud, himmel, helvete, og det som ellers følger med den kristne tro. Argumentet er altså myntet på folk allerede er kristne. :hmm:

Av dette følger; er du ikke kristen, trenger du ikke bekymre deg.

Lenke til kommentar

Men la oss si at det finnes en himmel, ikke at jeg tror det, og du lever som en ikke-kristen, men er ellers snill og grei. Er det da rett at du havner i helvete? Hvis jeg lever et mye bedre liv enn en som er kristen. Jeg er snill og grei og gir masse penger til veiledighet og hjelper andre mennesker. Kristen-typen er en massemorder, men har bekjent seg Jesus. Skal han havne i himmelen da? Hvis det viser seg at Gud virkelig finnes, så tror jeg at han ser egentlig bortifra om vi trodde på han da vi levde. Tror nok at han ser på alt det vi har gjort i løpet av levetiden vår. Hvis ikke så er jeg glad at jeg ikke tror på en slik egoistisk og tyranisk gud.

Lenke til kommentar
Mulig jeg uttrykte meg uklart. Du prater om å komme til himmlen/helvetet, men da diskuterer du samtidig på kristendommens premisser. Du har allerede godtatt at de respektive stedene eksisterer. Jeg sliter litt med ordvalget her nå... :dontgetit:

Jeg tror ikke på himmelen eller helvete, men la oss si at det finnes det... Havner jeg da i helevete selv om jeg har levdt et godt liv? Det samme gjelder alle mennesker her på jorden...

Lenke til kommentar

Hadde en kompis i militæret som var super-kristen. Han drev faktisk med misjonering nedpå sør-landet. Jeg spurte han om den problemstillingen. Jeg sa at jeg som ateist og som lever et godt liv og om jeg kom til himmelen hvis det faktisk viser seg å finnes. Da sa han at han håpet det, ettersom jeg var en god kompis, men han tvilte sterkt på det. Jaja, vi får da se når vi dør da... Enten så skjer det ingenting, det jeg tror, ellers så ser vi vel det hvite lyset eller det røde for oss ateister ;)

edit: leif

Endret av Radhoo
Lenke til kommentar

Det eneste kravet kristendommen stiller for at man skal oppnå evig liv, er at man tror på Gud og at han er den eneste guden. Den stiller ikke krav til hva man har gjort osv. På grunn av at kristendommen stadfester at mennesket i utgangspunktet er syndig, og stadig vil synde, er den delen uviktig..

Bibelen omtaler jo egentlig ikke himmelen og helvete. Forestillingene om dette (og endel andre ting som skjærsilden osv) er ting som kom inn i kristendommen i middelalderen. Det bibelen sier, er vel bare at den som tror skal få evig liv.

Jeg synes at kristendommen er et spennende fenomen..

Lenke til kommentar

Karamba:

Er du så sikker på at det ikke stilles krav til handlig også for å bli frelst?

I evangeliene snakker Jesus gang på gang om hvordan det går ille med de som ikke handler riktig, f.eks "Hvis din venstre hånd frister deg til synd..." og "Da jeg trenge en neste...". (Kan sitere hvis det er av interesse.)

Den historien om at alle stadig vil synde uansett har jeg hørt mange ganger i kirken, men jeg finner den ikke i bibelen.

Slik jeg skjønte det fra bibelen, er opplegget at man lever i synd og fortapelse, og så vender man om, angrer sine synder, begynner å tro, følger Jesus og synder ikke mere.

(Eventuelle kristne som leser dette: Ta det med forbehold om at jeg er en grinete, ex-kristen ateist som ikke har lest bibelen på en stund.)

Lenke til kommentar
Men la oss si at det finnes en himmel, ikke at jeg tror det, og du lever som en ikke-kristen, men er ellers snill og grei. Er det da rett at du havner i helvete? Hvis jeg lever et mye bedre liv enn en som er kristen. Jeg er snill og grei og gir masse penger til veiledighet og hjelper andre mennesker. Kristen-typen er en massemorder, men har bekjent seg Jesus. Skal han havne i himmelen da? Hvis det viser seg at Gud virkelig finnes, så tror jeg at han ser egentlig bortifra om vi trodde på han da vi levde. Tror nok at han ser på alt det vi har gjort i løpet av levetiden vår. Hvis ikke så er jeg glad at jeg ikke tror på en slik egoistisk og tyranisk gud.

[Rom 10.9:

For dersom du med din minn bekjenner at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror at Gud oppreiste ham fra de døde, da skal du bli frelst

Om du kommer til himmelen er ikke opp til noen mennesker å dømme, det er det bare Gud som kan. Men utifra Bibelen ville en massemorder som bekjenner Jesus bli frelst. Men da må han selfølgelig vende seg vekk fra sitt tidligere liv som massemorder og sone.

Det er ikke av gjerninger man blir frelst, men ved tro..

Ef 2.8

For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave. Det er ikke av gjerninger, for at noen skal rose seg.

Du kan sammenligne det med fariserne, de gjore gode gjerninger, var gudfryktige men Jesus sa de var hyklere. Les talen til de skriftlærde og fariseerne i Matteus evangelium kapittel 23. Litt for langt å sitere.

Lenke til kommentar

Isåfall er jeg glad for at jeg ikke er kristen. Der eneste du må gjøre er å bekjenne dine synder og tro på Jesus, vips så er du i himmelen... Hva med alle de som tilhører andre religioner? De som lever et "syndfritt" liv, men likevel er de ikke god nok... Nei, er glad for at jeg er ateist og slipper å bry hodet mitt på slikt tull...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...