Gå til innhold

En kristen kamerat sier at du MÅ være kristen

Anbefalte innlegg

Jeg snakka med ei veldig kristen jente som går på skolen min. Hu mente at hvis man oppførte seg kjempebra hele livet, var snill mot alle, hjalp folk der det trengtes, ga penger til uhjelp osv, men ikke bekjente at de var kristne (dvs hadde møtt jesus) før de døde, kom til helvete.

Mens de som oppførte seg helt jævli hele livet, var slem mot andre, banka folk osv, og sa de var kristne like før de døde, kom til himmelen. Nå er ikke denne jenta nødvendigvis representativ for alle kristne, men likevel er det ganske hyklersk, spør du meg.

Det er faktisk sånn, det står i bibelen. Det er spesielt med kristendommen, den er basert på bare tro, ikke gjerninger.

saken er jo at hvis du tror så vil du ikke være jævlig hele livet;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
wtf...leser du med bleier over hodet?

Er det noen av disse norske ordene du ikke forstår?

Skjønner du vitterlig ikke enkel logikk?

Dessuten kan alle kristne (og i samme slengen muslimer, jøder osv) ta kollektivt selvmord

Og min personlige favoritt

Ligeså når de vil frata meg min billigpils.

Noen som begynner å danne seg et bilde? :D

Lenke til kommentar
Som Emne sier. en kamerat sier at du MÅ være kristen for å komme til himmelen er du ikke kristen så kommer du til helvette er dette sant? :wow:

Det er riktig det, vel 50% riktig.

For du MÅ nemlig være kristen for å kunne havne i helvete.

Både himmelrike og helvete er etter kristen tro.

Horror

Lenke til kommentar
Jeg kommenterte bl.a. at du sa at kristne ikke hadde respekt for andre. Når du kommer med slike utsagn, viser det bare hvor mye av det norske ordet respekt du forstår...

Og ja det stemmer at kristne ikke har respekt for andre. For når var det sist gang en kristen ikke ville at andre skal leve i et _kristent_ gift parforhold, ikke pøke, ikke drikke alkohol, og lese bibelen til langt på natt for så å drite ut bibelsitat på rams dagen etterpå?

Det er engang sånn at religionsfrihet er en av menneskerettighetene. That's it..

Den friheten gjelder også til å ikke å tro. Hvis du ikke forsto det.

Lenke til kommentar
Det er faktisk sånn, det står i bibelen. Det er spesielt med kristendommen, den er basert på bare tro, ikke gjerninger.

saken er jo at hvis du tror så vil du ikke være jævlig hele livet;)

Til Info:

I katolisismen er gjerninger også viktig, ikke bare troen.

Ellers skulle det ikke være noen grunn til panikk for ikke å komme til himmelen for dem som syns det er noe problem. Det burde jo holde å tro litt de siste dagene man lever, kan ihvertfall virke sånn ifølge noen av innleggene jeg har lest. Vet at det ikke er så veldig mange som planlegger når de skal dø, men dersom men ikke har tendens til å havne i trøbbel kan en jo vente til en blir så gammel at de fleste av livets gleder hører fortiden til.

Men på en annen side kan det jo hende muslimene "har rett", da er det jo de kristne som kommer til helvete. (De tror kanskje på samme gud, men kristne er allikevel vantro i deres øyne)

Takke meg til å være ateist. Kommer jeg noe sted som helst vet jeg hvor det er ;)

E

Lenke til kommentar
Det er jo bare DEG som kommer til himmelen. Ikke kroppen din.

Hvordan er så dette mulig? "Du" er hjerneaktiviteten din, og hjerneaktiviteten din opphører så snart hjernecellene dine ikke får oksygen. Og hjernecellene dine får ikke oksygen så snart hjertet slutter å slå. Og hjertet slutter å slå når du dør.

Lenke til kommentar
Jeg kommenterte bl.a. at du sa at kristne ikke hadde respekt for andre. Når du kommer med slike utsagn, viser det bare hvor mye av det norske ordet respekt du forstår...

Og ja det stemmer at kristne ikke har respekt for andre. For når var det sist gang en kristen ikke ville at andre skal leve i et _kristent_ gift parforhold, ikke pøke, ikke drikke alkohol, og lese bibelen til langt på natt for så å drite ut bibelsitat på rams dagen etterpå?

Det kan du godt si. Det tror jeg er en ganske god stund siden.

Det er engang sånn at religionsfrihet er en av menneskerettighetene. That's it..

Den friheten gjelder også til å ikke å tro. Hvis du ikke forsto det.
Det forstår jeg utmerket godt, men dette "forholdet" mellom troende og ikke-troende må være gjensidig. Du kan ikke bare si at alle som tror på Jesus skal mure seg inne i kirka, mens du kan gå rundt i hele verden og fortelle folk om det du mener er rett. Endret av zZzZz
Lenke til kommentar
Som Emne sier. en kamerat sier at du MÅ være kristen for å komme til himmelen er du ikke kristen så kommer du til helvette er dette sant?  :wow:

Horror

Himmelen og Helvete er etter kristen tro, ja, men hvis det engang er slik at det er kristendommen som er sannheten, så finnes jo de to. Og da blir også ikke-troende med på leken...

Lenke til kommentar
Men på en annen side kan det jo hende muslimene "har rett", da er det jo de kristne som kommer til helvete. (De tror kanskje på samme gud, men kristne er allikevel vantro i deres øyne)

Ifølge Koranen er Koranen "selv" blitt skrevet ned av Muhammed, etter diktat fra Allah. Islam hviler altså på én persons troverdighet.

Bibelen har en drøss forfattere. Kristendommen hviler altså på mange flere personers troverdighet. Sjansen for at en fyr for noen tusen år siden bestemte seg for at "nå vil jeg skrive en bok, som etter noen tusen år er grunnlaget for en av verdens største religioner", er...? Dette er kanskje ikke helt bak mål, men at mange skulle ha hevet seg på lasset, blir vel litt drøyt....

Lenke til kommentar

Ifølge Koranen er Koranen "selv" blitt skrevet ned av Muhammed, etter diktat fra Allah. Islam hviler altså på én persons troverdighet.

Bibelen har en drøss forfattere. Kristendommen hviler altså på mange flere personers troverdighet. Sjansen for at en fyr for noen tusen år siden bestemte seg for at "nå vil jeg skrive en bok, som etter noen tusen år er grunnlaget for en av verdens største religioner", er...? Dette er kanskje ikke helt bak mål, men at mange skulle ha hevet seg på lasset, blir vel litt drøyt....

Jo flere kokker, jo mer søl :D

Og det at datidens maktmennesker misbrukte sin posisjon til å villede folk inn i religions tvangstrøye, har ingenting med troverdighet å gjøre.

Lenke til kommentar
Det forstår jeg utmerket godt, men dette "forholdet" mellom troende og ikke-troende må være gjensidig. Du kan ikke bare si at alle som tror på Jesus skal mure seg inne i kirka, mens du kan gå rundt i hele verden og fortelle folk om det du mener er rett.

En viktig forskjell som du ikke evner å se. Jeg "presser" ikke mine moralske meninger over på religiøse, de kan for min del sitte å tro på sitt vås så lenge jeg ikke hører en døyt av hva de tror på i det offentlige rom.

Lenke til kommentar

Edit: Jeg angrer på at jeg skrev dette innlegget. Jeg har aldri sett noen prest eller annen teolog tolke sitatet under på denne måten. Det står mange steder i bibelen at den som tror blir frelst. Selv Peter syndet jo etter at han ble kristen. Hebr er bare er brev, skrevet av Paulus (eller tilsvarende), må dermed vike for evangeliene, som står for hovedbudskapet i nytestamentet. Og uansett burde jeg ikke skrevet det. Der var, som noen under skrev, religiøs utpressing.

Jeg synes denne tråden kunne hatt godt av litt mindre synsing og litt mer bibelsitering.

Joh 3:16

For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Hebr 10:26-27

Synder vi med vitende og vilje etter at vi har lært sannheten å kjenne, da finnes det ikke lenger noe offer for synder. Forferdelig er det vi da har i vente: dommen og Guds brennende iver som skal fortære dem som står ham imot.

Så vidt jeg skjønner fra sitatene over får man en sjanse, men heller ikke flere. Har man tatt i mot sjansen og blitt kristen må man passe seg så man ikke synder, for ellers går man fortapt.

(De som nå ble skremt kan jeg trøste med å fortelle at det ikke er noen grunn til å tro at det som står i bibelen er sant.)

Endret av megatron
Lenke til kommentar
Som Emne sier. en kamerat sier at du MÅ være kristen for å komme til himmelen er du ikke kristen så kommer du til helvette er dette sant?  :wow:

Horror

Himmelen og Helvete er etter kristen tro, ja, men hvis det engang er slik at det er kristendommen som er sannheten, så finnes jo de to. Og da blir også ikke-troende med på leken...

Eller kanskje dem blir værende her? :scared:

Horror

Endret av Horror
Lenke til kommentar
Så vidt jeg skjønner fra sitatene over får man en sjanse, men heller ikke flere. Har man tatt i mot sjansen og blitt kristen må man passe seg så man ikke synder, for ellers går man fortapt.

Han sa akkuratt det med at alle for en sjanse og akkurat når vi satt å snakka om det her så sa han dette var min sjanse

Lenke til kommentar

Man kan jo se på J. Jervel sine påstander om helvete... og ikke det hatske middelalderske flåseri fra den gemene hop. (For)dømme krever ett kaldt og sort hjerte...

De som hevder de har gått bibelskole o.l. er også langt unna noen forståelse, og hevder noen at de vet så... er troen død, ingen på denne klode kan si hvem som havner i himmelen eller helvete... absolutt ingen.

Edit: Dessuten misliker jeg sterkt åndelig utpressing, bare følelsekalde psykopater er stand til noe slikt forbaska maktmisbrukt. :realmad:

Hilsen en Gnostisk-Katolsk kristen.

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar

Ganske ubrukelig å diskutere religion på et slikt forum, men ...

Kortversjonen:

- Gud skaper mennesket med fri vilje

- Mennesket synder

- Gud tåler ikke synd

- Gud ofrer sin egen sønn for våre synder

- Mennesket kan få tilgivelse gjennom Jesus

- Mennesket får komme til himmelen

Altså: Veien til himmelen går gjennom Jesus og syndenes forlatelse. Gud er "allergisk" mot synd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...