Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Jobben filtrerer bort gamer.no


Anbefalte innlegg

Det å begynne å legge inn diverse programmer på maskinene til arbeidsgiver for å komme seg rundt et webfilter begynner å bevege seg mot kriminalitet.

 

Enklere er det vel å be om å få lov til å åpne for gamer kategorien for denne brukeren. Skader sikkert mindre å spørre enn å begynne å hacke seg en vei ut.

 

Websense deler sider opp i ulike kategorier - hvordan det gjøres er hemmelig, men ja de baserer seg på ord, men også andre ting. Og det er helt korrekt at games.no er i games kategorien..

 

Linken til de er:

http://www.websense.com (forsåvidt lite informativ)

 

men det er bare å søke på websense så finner du masse informasjon for og i mot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsettet dere har høres veldig likt ut det vi kjører her jeg jobber. Og jeg tipper forsvaret er like "paranoide" som oss (men sannsynligvis mer :) ). Og da kan du nok bare glemme å prøve å omgå innholdskontrollen (som websense er). Du må gå via proxy for å komme ut på internet, og Websense er i innholdskontroll "kjeden". Learn to live with it, eller spør pent om de kan åpne (no jeg tviler på at de gjør). Når jeg får en søknad fra en bruker om tilgang til slike ting skal det gode grunner til å åpne det, og det er i 99.9999% av tilfellene kun direkte jobbrelaterte sider/kategorier som åpnes.

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle, stopper WebSense meg dersom Gamer.no-adressen begynner på "http://gamer.no". Men hvis adressen begynner på "http://www.gamer.no", kommer jeg glatt gjennom!

 

Men jeg er fullstendig enig at man ikke skal sløse bort arbeidsgivers internettlinje på høyst private ting man ikke kan få bruk for i jobbsammenheng. Men på en måte forstår jeg underbetalte arbeidstakere, m/internetttilgang, som ser på dette som en slags "frynsegode" - jeg har selv vært en slik...

Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar
Setter opp følgende scenario:

Jobb: arbeider på topphemeleg ny superdings som nøytraliserer tenn mekanismen på alle atombomber på 1000km avstand.

 

Lunsjpause: Full tilgang til internett og laster ned spill og anna spyware.

 

14 dager etterpå:

Ojsan Nord-Korea har vist "utvikla" same programvare og brukt den på USA!

 

 

Dette er svært satt på spissen, men eit argument for kvifor slike sperringer er innført:

 

FIS-Basis-PCene og andre PCer (som man jobber på) er HELT adskilte systemer. Skulle det komme virus, spyware osv, så er det helt umulig å snappe opp sikkerhetshemmligheter. Det går bare ut over den PCen isåfall. Det er to helt forskjellige nettverk som er adskilt fra ende til annen.

 

Til karen som ikke kommer seg innpå gamer.no... Prøv å få tak i NULAN. Det er Internett uten all den sikkerheten. Jeg var masse på IRC på den PCen som jeg hadde der hvor jeg tjenestegjorde.

Lenke til kommentar

På vår skole er det endel sider som er blokerte, MEN vår smarte lille IT-kis har ikke blokkert IP-adressen. Kanskje IT-kisen i forsvaret heller ikke har gjort det.

 

Gå til ledetekst og skriv:

 

ping <adressen på siden>

 

I ditt tilfelle:

 

ping www.gamer.no

 

Da får du opp denne adressen: 217.77.34.240

 

Så går du bare til den adressen i din nettleser:D

Lenke til kommentar
Ingen som har tenkt på at det er nok ein grunn til eit slikt opplegg?

 

Setter opp følgende scenario:

Jobb: arbeider på topphemeleg ny superdings som nøytraliserer tenn mekanismen på alle atombomber på 1000km avstand.

 

Lunsjpause: Full tilgang til internett og laster ned spill og anna spyware.

 

14 dager etterpå:

Ojsan Nord-Korea har vist "utvikla" same programvare og brukt den på USA!

 

 

Dette er svært satt på spissen, men eit argument for kvifor slike sperringer er innført:

 

Men eg føler med stakkaren som ikkje får lest gamer.no

 

mvh

JanEirik

Bare for å ha det helt på det klare, forsvarets 'topphemlige' eller klassifiserte saker ligger IKKE på maskiner som har tilgang til internett. :)

Veit du satt det jævlig på spissen, men måtte bare kommentere det :)

 

Og hadde jeg vært admin på det nettet, hadde jeg òg mest sannsynlig sperret sider som det, med tanke på ineffektivitet. Ille nok med røykere som tar seg 5 minutter hele tiden :)

Lenke til kommentar

FIS-Basis-PCene og andre PCer (som man jobber på) er HELT adskilte systemer. Skulle det komme virus, spyware osv, så er det helt umulig å snappe opp sikkerhetshemmligheter. Det går bare ut over den PCen isåfall. Det er to helt forskjellige nettverk som er adskilt fra ende til annen.

 

Til karen som ikke kommer seg innpå gamer.no... Prøv å få tak i NULAN. Det er Internett uten all den sikkerheten. Jeg var masse på IRC på den PCen som jeg hadde der hvor jeg tjenestegjorde.

NU-LAN står for Nato Unclassified LAN. Grunnen til at det ikke er noen særlige begrensninger på dette er at det er lokalt driftet, og det er ikke satt av penger til det. NU-LAN finner man ikke på vanlige norske tjenestesteder.

 

Vil anta at tjenestestedet ditt er Jåttå :)

 

-NOXiC (som var admin på NU-LAN)

Lenke til kommentar

Hei, sitter selv på samme nettet. (FIS basis)

Og jeg ergrer meg også over at enkelte sider er sperret, men mest av alt over at ting går så ulidelig tregt!

Og det er fordi mange sitter å surfer på ting som ikke har noe med jobben å gjøre(jeg og), og båndbredden er begrenset.

Og at man ikke kan laste ned større filer enn 10Mbyte, utrolig irriterende.....

 

Nettet er lagt opp slik at all komunikasjon går via servere i Oslo, uansett hvor i landet du er. Og båndbredden brukes til all trafikk så vidt jeg vet. Slik at den 155Mbit linjen som er i bruk skal fordeles på Intranett og Internett, samt alle applikasjoner som skal kjøres.

Alle data jeg har lagret ligger ikke på maskinen min, eller andre plasser i nabolaget, de ligger vel også i Oslo.

Og når så mange er koblet til samme nettet, blir det mye trafikk.

Så jeg forstår på en måte at de filtererer en god del.

 

Det er heller ikke lov til å installere noe som helst på maskinene, og det finnes ikke tilgang til C: disk slik at dette uansett er vanskelig.

 

Vi hadde før et eget nettverk med frie maskiner som var lokalt koblet til internett, uten filter. Der hadde de en god brannmur og sperret for de fleste fildelings programmer, men det fungerte helt topp. Men den linjen har vi mistet nå :-(

 

Så vi må nok bare leve med det, problemet er at det er snart ikke mulig å utføre jobben heller på disse maskinene, det går så treeeegt!

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Vi setter ofte opp slik at man bruke fjernstyring. Over web. Med andre org så går du inn på en webadresse og får dermed kontroll over serveren din. Som står på en grei nok linje. (ADSL holder jo i massevis). Vi gjør det siden vi bruker linux og bruker en side som krever aspx på skolen og da kobler vi til våre servere og kjører igjennom dem.. Ganske greit også det =)

Lenke til kommentar
Det er heller ikke lov til å installere noe som helst på maskinene, og det finnes ikke tilgang til C: disk slik at dette uansett er vanskelig.

Hvis du lager en snarvei og skriver skriver "c:" kommer du inn på c: .. . hehe.. .

Men vet internett er en fin gode vi skal være takknemmelig for.

Men er fremdeles litt irritert over at jeg ikke interesserer meg for hest.no :hmm:

Noen av dere som jobber på Kjeller?

Endret av solar256
Lenke til kommentar
Prøv å få tak i NULAN. Det er Internett uten all den sikkerheten. Jeg var masse på IRC på den PCen som jeg hadde der hvor jeg tjenestegjorde.

NU-LAN står for Nato Unclassified LAN. Grunnen til at det ikke er noen særlige begrensninger på dette er at det er lokalt driftet, og det er ikke satt av penger til det. NU-LAN finner man ikke på vanlige norske tjenestesteder.

 

Vil anta at tjenestestedet ditt er Jåttå :)

 

-NOXiC (som var admin på NU-LAN)

Tenkte meg ikke helt om, nei :) Litt vanskelig å få tak i NULAN om man ikke jobber i eller for NATO ("eller noe sånt")

 

Og, joda... Helt riktig, jeg var på Jåttå :) (Luftops, faktisk)

 

*sukk*

 

Savner det stedet...

Endret av MRN
Lenke til kommentar
Ingen som har tenkt på at det er nok ein grunn til eit slikt opplegg?

 

Setter opp følgende scenario:

Jobb: arbeider på topphemeleg ny superdings som nøytraliserer tenn mekanismen på alle atombomber på 1000km avstand.

 

Lunsjpause: Full tilgang til internett og laster ned spill og anna spyware.

 

14 dager etterpå:

Ojsan Nord-Korea har vist "utvikla" same programvare og brukt den på USA!

 

 

Dette er svært satt på spissen, men eit argument for kvifor slike sperringer er innført:

 

Men eg føler med stakkaren som ikkje får lest gamer.no

 

mvh

JanEirik

Ja... for pcene med sånne ideer er jo på samme pcer som vanlige soldater og offiserer bruker... DOH!! :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...