Search Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Hei! Jeg har ikke så god greie på dette så det hadde vært fint med litt hjelp... Jeg skulle gjerne hatt en Oppstartdiskett/Bootdisk for Windows XP (som går på NTFS filsystem). Jeg har bootdisk til mitt tidligere OS Win98 men går utifra at det blir mye tull å bruke dette på NTFS disker. Jeg skal snart formatere Diskene mine å legge inn WinXP på nytt, så jeg trenger en vanlig bootdisk til dette. Noen som kan gi meg en grei og enkel forklaring til hvordan jeg oppretter dette ? gjerne godt forklart siden jeg er ganske så ny på det her. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Pingo68 Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Si meg en ting, har du en kopi av Windows XP eller? Cd´en med Windows XP er bootbar, og du trenger ingen boot- eller oppstartsdiskett for å installere XP. På de aller fleste hovedkort, også de eldgamle, så har du muligheten til å sette cdrom som "first boot device", og da slipper du bryderiet med en diskett. Lykke til. Lenke til kommentar
jlianes Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Hvis du skal legge inn winxp har den et system der du kan slette lage og formatere hdd/partisjoner i installasjonsprogrammet. Hvis du ikke vil bruke dette så må du bruke en vanlig win9x bootdisk, og bruke et partisjonsprgram som støtter NTFS slik som Partition Magic (anbefales). Det finnes ikke "bootdisker" i vanlig forstand for Win NT baserte systemer. Lenke til kommentar
Search Skrevet 4. april 2002 Forfatter Del Skrevet 4. april 2002 Takk for all info folkens! OK, enkelt forklart: Si jeg har formatert alle diskene mine & vil installere WinXp på tomme hardisker. Kan jeg da bare starte maskina med WinXP cd'en eller trenger en bootdisk eller noe annet til dette ? Lenke til kommentar
Pingo68 Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Det eneste du trenger er Windows XP cd´en (en som booter). Med den cd´en kan du partisjonere disken (om det skulle være ønskelig), formatere disken (enten det er NTFS eller FAT32) og selvfølgelig installere Windows XP No problemos Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Hvis man absolutt vil bruke diskett og vil lage den selv, er det 3 filer du trenger på den: - boot.ini - ntldr - ntdetect.com Men da kommer men rett i GUIet...vil anbefale Recovery Console dersom man skal redigere/slette systemfiler o.l. [ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-04-04 13:07 ] Lenke til kommentar
Ulfern Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Men maskina booter bare fra orginal-cd'n, ikke kopierte. Dette er "litt" irriterendes å finne ut etter "format c:" Lenke til kommentar
Pingo68 Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Det har vel en hensikt med det Lenke til kommentar
Search Skrevet 4. april 2002 Forfatter Del Skrevet 4. april 2002 Oki, takk for alle svar! Da tror jeg det ordner seg=). [ Denne Melding var redigert av: Search på 2002-04-04 13:16 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå