myphos Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Hei og hå ! Har noen av dere prøvd å lage nettverk med internett tilkobling gjennom kun en switch. altså uten nettverks router. Har fått en av to datamakiner som skal dele internettoppkoblinga opp å gå, med får ikke den andre opp. Lar det seg gjøre å bare bruke switch? Den ene maskinen bruker W2K og den andre xp, xp funker, ser ikke noen grunn til at ikke W2k maskinen også skulle funke, men det gjør den ikke altså. fysisk vil dette se slik ut: internett -> modem ->switch -> pc'er det er ingen egene innganger i switchen for modem og internet, bruker derfor en vanlig kanal. :-) Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Hvis du har en ISP som leverer mer enn 1 IP adresse (som f.eks bluecom), så kan du bare ta en TP fra modem til switch, og fra switch til alle PC'ene. Hvis du har f.eks telenor, så tror jeg du kan bruke et program fra Sygate (tror det heter det) som du kan bruke til å dele internett tilkoblinga med. Dette har ikke jeg testet, men det skal funke fint. Et annet alternativ er å ha 2 nettverkskort på den ene PC'en, og bruke den som en "router-PC". Du tar TP'en fra modemet til det ene nettverkskortet på den PC'en, setter på internet connection sharing (hvis du bruker windows, that is) på det nettverkskortet, og setter IP 192.168.0.1 på det andre nettverkskortet, som du kobler til switchen. Alle de andre Pc'ene må såklart ha automatisk IP adresse. Dette fungerer helt fint på windows 2000, men mange av kameratene mine som har prøvd det samme med windows XP har ikke fått det til :/ Håper dette var til litt hjelp, ihvertfall Lenke til kommentar
jocke Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Et annet alternativ er å ha 2 nettverkskort på den ene PC'en, og bruke den som en "router-PC". Du tar TP'en fra modemet til det ene nettverkskortet på den PC'en, setter på internet connection sharing (hvis du bruker windows, that is) på det nettverkskortet, og setter IP 192.168.0.1 på det andre nettverkskortet, som du kobler til switchen. Alle de andre Pc'ene må såklart ha automatisk IP adresse. Du trenger ikke 2 nettverkskort for å få dette til å fungere. Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 (endret) Hei. Jeg sliter med samme problem. Skal dele Chello classic kabelmodem på 3 pcer. Er dette mulig med switch? Jeg får det ikke til . Ringte til chello for å høre hva de hadde å si, og de sa at de kun gav meg en IP-adresse. Dersom jeg ville ha internett på 3 pcer måtte jeg betale 120,- ekstra pr. mnd. Finnes det ikke en annen løsning på problemet? Kan jeg bruke Sygate? Endret 23. april 2004 av FredrikFredrik Lenke til kommentar
myphos Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Hei. Jeg sliter med samme problem. Skal dele Chello classic kabelmodem på 3 pcer. Er dette mulig med switch? Jeg får det ikke til . Ringte til chello for å høre hva de hadde å si, og de sa at de kun gav meg en IP-adresse. Dersom jeg ville ha internett på 3 pcer måtte jeg betale 120,- ekstra pr. mnd. Finnes det ikke en annen løsning på problemet? Kan jeg bruke Sygate? Har Chello selv, og som sakt, det gikk med xp, men ikke med W2000. skal etterhvert legge in xp på den andre maskinen så får jeg se om det fungerer. Hadde væert trist hvis sygate ikke skulle fungere på xp. Da trenger jeg også en annen løsning. Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Hvor skal jeg installere sygate for å få internett på alle de 3 pc'ene? (får kun 1 ip fra chello) Lenke til kommentar
frejoh Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 (endret) Du kan som noen nevner legge inn software (eller bruke WinXP's ICS som er innebygget, og fungerer helt fint) på en av PC'ene og få denne til å virke som en router. Men da må jo denne PC'en stå på 24/7. Men det er jo bare å omgå at du trenger nettopp en router, de aller fleste ISP'er gir deg kun en IP adr, og du trenger en router som kjører NAT, og gjerne har en DHCP server (bruk google for å lære mer om dette). En enkel Cable/DSL gateway, som er en router med innebygget switch, firewall og DHCP server er det du trenger! Sjekk produkter fra 3Com, HP og linksys f.eks. Verre er det ikke. Du får sikkert forslag om å sette opp linuxmaskiner som routere osv osv, dropp det - alt for mye dill og unødig tullball til det du er ute etter Fredrik. edit: la til info om ICS. Endret 25. april 2004 av frejoh Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Takker for gode opplysninger. Jeg tror jeg vil forsøke meg på å bruke WinXP's ICS på hovedmaskinen. De 2 andre pcene brukes ikke like mye. Men hovedmaskinen kan vel skrus av uten at jeg må sette opp alt på nytt. Er klar over at internett på de to andre maskinene ikke vil fungere uten at hovedmaskinen er på. Eller må denne maskinen stå på alltid? Lenke til kommentar
frejoh Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Er klar over at internett på de to andre maskinene ikke vil fungere uten at hovedmaskinen er på. Eller må denne maskinen stå på alltid? Nei, den må bare stå på når du skal ha de andre maskinene på nett. Men om du ikke har to nettverkskort på hovedmaskinen er jeg ikke helt sikker på om du får det til å fungere. Ser for meg kollisjon med en evnt. DHCP server fra ISP. Har for meg at ICS legger eth1 på et eget subnett, med egen DHCP server - men her er jeg på tynn is... Noen som vet? Fredrik. Lenke til kommentar
myphos Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Det vil kunne gå med to nettverkskort, men man er, som tildigere nevnet av (...), nødt til å ha maskinen med to kort på til en hver tid når de andre maskinene skal brukes, og det er jo litt tungvint. Kommer til å prøve litt til med dette, og hvis det sjærer seg, blir det vel ut å shoppe etter router. Takk alle sammen :-) Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Jeg fikk det ikke til med sygate. Har kun et nettverkskort. Er det en slik 3com-ruter jeg trenger. Finnes det enda billigere alternativ? Denne for eksempel? Husk at jeg kun får 1 ip fra chello, og ska ha internett på 3 pcer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå