Gå til innhold

Vidundermidlet 3M Fluorinert

proVista

Anbefalte innlegg

Alle har vel lest prosjektet "3M Fluorinert på utstilling" :) som omtaler Fluorinert. For å oppsumere stoffet:

Produktet har vært i salg i flere tiår, men kun i store kvanta på

bedriftsmarkedet. Og prisen er rundt fem tusen pr. liter.

Soffet er en inert væske, den reagerer altså ikke med noe. Den leder ikke elektrisitet, og den korroderer heller ikke.

Enda flere artige fakta jeg fikk hos Lars var at den også brukes som bloderstatning under hjerteoperasjoner, på grunn av at det har høyt oksygenopptak. Og av den samme grunnen kan man faktisk være nedsenket i Fluorinert så lenge man bare vil, og puste det istedet for luft. (Dette har jeg lest før uten å vite at det var dette stoffet)

Relevant for oss:

Den har svært lav viskositet og overflatespenning. Det gjør at den får bedre kontakt med overflatene vi ønsker å kjøle, og dermed transporterer varmen mer effektivt. (copy/paste fra artikkelen)

Uansett:

Jeg har altså ikke 5000++ (må nesten ha mer enn bare en liter..kanskje to? :) Så jeg tenkte.. Hvilke andre stoffer kan man bruke til formålet - direkte avkjøling? Stoffet må ikke lede strøm, må ikke korrodere (så mye - ikke mer enn luft) ,lav viskositet og overflatespenning har noe å si, masse! (andre har brukt matolje.. og det har fungert, men dømt til et dødt prosjekt ut over det å leke seg på grunn av massen får man ikke sirkulasjon...seff det går jo da) Men hvordan finner man ut av disse opplysningene også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil være mulig å bruke noe som heter Galden, vi bruker det på jobben, men det er ikke spesielt billig det heller. ( 2500-3000 pr liter). Så selv om prisen ble halvert så blir det jo ikke akkurat billig. For de elektriske egenskapene kunne du sikkert ha brukt kabelolje. Men den lukter til gjengjeld sterkt som DIESEL :-(

Lenke til kommentar

:) kabelolje skal jeg sjekke ut.. Har tenkt å lage et tett system så da vil nok ikke lukten være et problem. Hva er massen til kabelolje? Er det veldig tyktflytende? 2500 blir nok for dyrt det også..skal sjekke forskjellige oljer. Tenkte litt på glyserol. I'll be back :thumbs:

Lite aktivitet rundt dette tema så jeg tar det i samme posten:

Hvilke pc-elementer kan senkes i veske? Hovedkort, ram, cpu, grafikkort, ++?

Harddisk, diskett, cdrom, strømforsyning går vel ikke (?) Vifter går men hvilke andre alternaltiver har man for å få sirkulasjon? Tenker egentlig på en pumpe og radiator rett i veska *filosoferer bare* Så kom med deres tanker også! Dette et nytt og spennede område :D

Endret av proVista
Lenke til kommentar

Hehe...en dag koster nok dette skvipet litt mindre også! :) *tenke på da pcen kosta en årslønn* Men for å holde seg til tråden så har jeg snakket med kjemilæreren på skolen og han mener isopropanol vil være perfekt til formålet hvis man skal holde seg til et budsjett.. Det leder ikke strøm, tyntflytende, etser ikke og korrogerer ikke mer enn luft. Eneste er at det løser opp eventuelle smøreoljer og ymse stoffer på elektronikken. Jeg kan bare tenke meg kjølepastaen..men den blir jo borte uansett hvis jeg skal fjerne cpuvifta....som jeg skal :) Tanker og kunnskap dere?

Lenke til kommentar

du får neppe mer enn 250-300 liter i et badekar. og da er det ganske bredfullt. 5000liter er et volum på 1x1x5meter, Det er større enn jeg har palss til på badet. Eventuelt et slikt plaskebasseng som er en halvmeter dypt og over 3.5m i diameter.

Lenke til kommentar

stoffet heter forresten ikke fluorinert, men perfluorkarbon. Stoffet er også veldig skaldelig for ozonlaget, kanskje noe av grunnen til at det er så dyrt. Var å hørte litt med noen av professorene mine åp kjemi på ntnu, men fikk ikke atk i noe. :(

Endret av TriNitroToluen
Lenke til kommentar

Den jeg også tenkte på :) Hm..men utover badekarvolum... :D så er jeg altså interessert i andre - mer miljøvennlige, lærte jeg nå - midler som kan brukes til det samme formålet. Hvordan tester jeg isopropanol på best mulig måte? Har lite lyst å bare senke pcen ned i det med en gang. Ikke har jeg noen eldre komponenter heller.. *legge ei kalkulator i ei bøtte med isop* hehe..nei jeg vet ikke. Andre som har prøvd seg på dette? Andre stoffer som kan fungere?

Lenke til kommentar
Og av den samme grunnen kan man faktisk være nedsenket i Fluorinert så lenge man bare vil, og puste det istedet for luft. (Dette har jeg lest før uten å vite at det var dette stoffet)

Jeg vi ha et badebaseng med fisker og fluorinert. Tenk svømme under vann så lenge man vil :wow:

Ehh, hadde det ikke vært litt vanskelig å puste inn en væske? Og uansett, hvis du kan puste det på en eller en annen måte så må det være oksygen i det. Hva gjør d da når alt oksygenet i vannet er vekk?

m.v.h erik

Lenke til kommentar

Off topic som bare det, men kunne ikke dy meg.

Om denne væsken går ann å puste i, ville de færreste av oss klare det, om noen i hele tatt..... - Du må få det ned i lungene = drukne deg

Og så må du få det ut igjen når du kommer "på land"

Edit : Tenk også på hvor lite oksygen det evt er i væsken i forhold til "luft" - høy pustefrekvens ?

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar
Off topic som bare det, men kunne ikke dy meg.

Om denne væsken går ann å puste i, ville de færreste av oss klare det, om noen i hele tatt..... - Du må få det ned i lungene = drukne deg

Og så må du få det ut igjen når du kommer "på land"

Edit : Tenk også på hvor lite oksygen det evt er i væsken i forhold til "luft" - høy pustefrekvens ?

Vi har alle pustet i vann før vi ble født, og det eksisterer planer for å la astronauter o.l. puste dette stoffet når de arbeider under høy gravitasjon, som f.eks ved oppdrag på planeter som er mer massive enn jorden, eller ved arbeid under høy akselerasjon. Værsken er tettere og dermed tyngre å dra ned i lungene enn luft, og dermed er det mer "jobb" å puste (omtrent som i "Dykket" når de puster en Argon-blanding, men mye tyngre), men det trenger ikke være mindre oksygen i dette stoffet enn luft - snarere tvert imot. Husk at luft bare er ca 21% oksygen. Enkelte dykkere bruker nitrox-blanding for å kunne bli under vann i lengre tid og unngå dykkersyke, men selv da puster de ikke mer enn max ca 40% oksygen (og som oftest noen og 30%). Oksygen i luftblanding blir forresten giftig ved et trykk tilsvarende en dybde på ca 60m, og derfor må man finne andre løsninger å blande med.

Forøvrig: Vet ikke helt om isopropanol er tingen, da det vil kunne fordampe temmelig raskt og så vidt meg bekjent også kan selvantenne hvis det blir varmt nok. isopropanol er forøvrig en type alkohol som kroppen ikke kan forbrenne, slik at om den inntas vil det gå lang tid før kroppen får kvittet seg med alt. Jeg hørte om en fyr som drakk litt og var dritings i en uke, og hadde tømmermenn i fjorten dager. Anbefales ikke.

Lenke til kommentar

Gass kan man gå gradvis over til, og dermed noe enklere, men ikke væske - så det er nok ikke bare å hoppe i bassenget - Instinktet sier oss at væske i lungene ikke er bra. - vanesak kan man sikkert si men, man må faktisk "drukne" seg for å få væsken inn. (finnes nok måter å få løst det på også, men......)

Lenke til kommentar
Gass kan man gå gradvis over til, og dermed noe enklere, men ikke væske - så det er nok ikke bare å hoppe i bassenget - Instinktet sier oss at væske i lungene ikke er bra. - vanesak kan man sikkert si men, man må faktisk "drukne" seg for å få væsken inn. (finnes nok måter å få løst det på også, men......)

Tja, men det er faktisk mennesker som har pustet dette stoffet. Vet ikke om skuespillerne i "The Abyss" pustet det (tviler), men jeg er temmelig sikker på at rotta gjorde det.

EDIT: Sjekket IMDB og det viser seg at fem rotter pustet stoffet og overlevde. Filmen fikk visstnok litt trøbbel med dyreverdene over det...

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
stoffet heter forresten ikke fluorinert, men perfluorkarbon. Stoffet er også veldig skaldelig for ozonlaget, kanskje noe av grunnen til at det er så dyrt.

Du tar nok litt feil der. Fant dette i databladet til Fluorinert:

3M™ Fluorinert™ liquids have zero ozone depletion potential. These materials

are not defined by the U.S. EPA, nor regulated, as volatile organic compounds

(VOCs) and do not contribute to ground - level smog formation.

Du mente sikkert dette:

Fluorinert liquids, which are perfluorocarbon (PFC) materials, have high

global warming potentials and long atmospheric lifetimes. As such, they

should be carefully managed to minimize emissions.

Lenke til kommentar
stoffet heter forresten ikke fluorinert, men perfluorkarbon. Stoffet er også veldig skaldelig for ozonlaget, kanskje noe av grunnen til at det er så dyrt.

Du tar nok litt feil der. Fant dette i databladet til Fluorinert:

3M™ Fluorinert™ liquids have zero ozone depletion potential. These materials

are not defined by the U.S. EPA, nor regulated, as volatile organic compounds

(VOCs) and do not contribute to ground - level smog formation.

Du mente sikkert dette:

Fluorinert liquids, which are perfluorocarbon (PFC) materials, have high

global warming potentials and long atmospheric lifetimes. As such, they

should be carefully managed to minimize emissions.

Fluorinet er navnet de markedsfører dette med.

Stoffet fluorinet inneholder er perfluorkarbon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...