Gå til innhold

Nytt kamera 4-8 000

Anbefalte innlegg

Hei!

Har blitt frastjålet mitt digitalkamera, (Fujifilm billigkamera, hvem stjeler sånt ikke sant?) og tenkte jeg skulle gå til anskaffelse av noe litt mere skikkelig.

Noen kjappe punkter om bruk og behov:

- roughly 4 000 - 8 000 kr

- størrelse og utseende uvesentlig

- ikke behov for spes. høyt mpix

- brukes tildels til journalistikk, har behov for å kunne ta gode bilder i mørke og dårlig lyssatte rom (type rød lyssetting på røde klær, etc.)

- fint med mulighet til å kunne stille inn mye manuelt

Forøvrig; er det mye å hente på å gå opp ytteligere et par tusen kroner?

Ole.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forøvrig; er det mye å hente på å gå opp ytteligere et par tusen kroner?

Ja, definnitivt.

Til ditt bruk ville jeg absolut anbefale et digitalt speilrefleks. Kjøp f.eks Canon 300D til rundt 10.000,- og du får et fantastisk bra kamera for å ta bilder i dårlig lys. Så og si ingen støy på høye iso opp mot 1600. Da får du deg et kjempekamera som du kan ha glede av i mange år.

Lenke til kommentar

Ja hvis du legger på noen tusen får du et speirefleks, og det er vel anvendte penger. På speilrefeksfronten er Nikon D70 det beste annternativet for tiden, fikk karakter 9,6/10 i bladet Digital Foto nå nylig. Les også testen her på akam.

Koster litt mer en 300D, men D70 er da også et mye bedre kamera, og det er nesten rart at prisforskjellen er så liten mellon D70 og 300D når man ser på kvaliteten.akameras test av D70

Lenke til kommentar

D70 er mye bedre på en ting og det er å ta mange seriebilder etter hverandre pga et større minnebuffer.

Hvis man kan klare seg med 4 bilder i serie klarer 300D dette.

Hvis man er litt jålete (noe mange er), må man ha et svart speilrefleks. D70 er svart.

Personlig synes jeg bildekvaliteten til 300D ligger akkurat litt over D70 så dette er ikke noe argument.

Pris: Canon 300D m/kitlinse: 9564,-

Nikon D70 m/kitlinse: 12755,-

Begge prisene er fra ITButikken som var lavest.

Det er ingen tvil om at kitlinsa til Nikon er mye bedre en Canon sin, men 3000,- er penger det.

Hvis man kun strekker seg til 10.000,- for et kamera (noe som for de fleste er langt nok) er det kun Canon som blir aktuellt. Det skal legges til at man på slike gode kameraer bør investere like mye i objektiver som selve kameraet.Kitlinsene er liksom noe som følger med som en start.

Canon har solgt sinnsykt mye av dette kameraet og det er ikke uten grunn.

Uansett er begge to meget gode, men å si at D70 er mye bedre er en stor overdrivelse (selv om kitlinsen er det).

Lenke til kommentar
...., men å si at D70 er mye bedre er en stor overdrivelse (selv om kitlinsen er det).

Helt enig med deg der, og som den danske versjonen av @kamerasier:

Nikon D70 og Canon EOS 300D er begge gode kameraer med hver deres force. Nikon D70 vinder på hastighed og funktionalitet, mens 300D løber med sejren rent billedkvalitetsmæssigt.

Står du og vakler mellem disse to kameraer, vil jeg råde dig til at tænke grundigt over, hvad du skal bruge det til. Er du til sport og action, er D70 et godt bud, og er du til landskabsfotografi og "still photography" er 300D velegnet.

Hadde jeg vært førstegangskjøper og lest dette, så hadde jeg uten tvil gått for Canon pga billedkvaliteten :cool:

Lenke til kommentar

Kan du etterbehandle, så gå for D70, blir like bra som 300D..

Billigere og enklere alternativer er KonicaMinolta A2 eller Sony F828, som utpeker seg med hver sine gode egenskaper i det segmentet. Sony er MULIGENS det beste av de to i mørke omgivelser, med F2 blender, men så igjen har A2 antishake som nok hjelper til å bruke lav blender.

Gå i butikk og hold dem i hånden, det pleier å gi utslag for valget... :)

Lenke til kommentar

300D føles kompakt og hendig, dessuten liker jeg at det har sølvfarge istedetfor traust svart. Blir ikke så varmt i sola. Har ikke savnet noen funksjoner på det enda, og bildene blir bra. D70 må heller sammenlignes med Canon 10D, men der Canon holdt igjen funksjoner på 300D for å ikke kannibalisere salget av 10D, virker det som Nikon har ofret sitt D100 til fordel for D70.

Lenke til kommentar
Helt enig med deg der, og som den danske versjonen av @kamerasier:

Nikon D70 og Canon EOS 300D er begge gode kameraer med hver deres force. Nikon D70 vinder på hastighed og funktionalitet, mens 300D løber med sejren rent billedkvalitetsmæssigt.

Står du og vakler mellem disse to kameraer, vil jeg råde dig til at tænke grundigt over, hvad du skal bruge det til. Er du til sport og action, er D70 et godt bud, og er du til landskabsfotografi og "still photography" er 300D velegnet.

Hadde jeg vært førstegangskjøper og lest dette, så hadde jeg uten tvil gått for Canon pga billedkvaliteten :cool:

I alle tester jeg har lest av Canon vs. Nikon, så er det omvendt ettersom Nikon har ett bedre lysmålersystem, mens Canon har raskere autofokus. Det gjelder ikke bare de digitale, men alle sammenlignbare speilreflekser til disse to konkurrentene. Nå er det slik at D70 også er kjappere enn 300D til serieopptak, oppstart og lignende. Autofokus er nok fortsatt noe tregere. Når tester er av så forskjellig oppfatning som vi ser her, så sier det seg selv at man ikke skal stole på en enkelt test. Det er lagt alt for stor vekt på personlige preferanser.

Kit linsa til D70 er såpass mye bedre enn kit-linsa til Canon, at bildekvaliteten blir bedre på Nikon uansett hvis man kjøper kit-løsningen. D70 føles også mer solid enn 300D, som for meg føles og ser mer ut som "leketøy". D70 ser og føles mer profft ut... også når jeg prøver kameraene, føler jeg meg mye mer hjemme med Nikon kameraet... det er en mer "grom" følelse å bruke det kontra 300D.

Men bildekvaliteten til selve kameraene er nok så godt som likt... det er hovedsaklig objektivene det står på. Og derfor blir det feil å sammenligne bildekvalitet når det er så likt som det er. Det er umulig når man vet at objektivene kan være forskjellige, selv de med lik pris. De som lagde den danske testen har ikke tatt det i stor nok betraktning. Skal man allikevel sammenligne bildekvalitet, så synes jeg personlig at Nikon lager mer riktig eksponerte bilder med mindre støy enn 300D kameraet. Det samme viser seg, når jeg sammenligner bilder tatt med analoge speilrefleks i samme prisklasse fra disse to (Nikon F80 vs. Canon EOS 30, evt. Nikon F75 vs. Canon EOS 300V).

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd D70 og har Canon 300D selv.Jeg ville aldri byttet..... :thumbdown:

Hvorfor? Greit med en begrunnelse, så andre kan legge det til grunn for valget de har tenkt å ta.

Ofte er det slik, at man føler seg hjemme med det man har, og at det som er nytt føles uvant. Kanskje har du hatt Canon før også, og da er det bare dumt å gå over til ett helt nytt system... fordi det er nytt og uvant.

Lenke til kommentar

Jeg ser dere nevner de samme kameraene jeg har sett på noen uker... Disse kameraene hører jo hjemme i "prosumer"-klassen, altså hakket under speilrefleks. Jeg har lest alle testene jeg har funnet på nettet av KonicaMinolta A2, Sony 828, Canon Pro 1 og Olympus 8080wz. + innlegg på ulike forum av eiere av disse kameraene + vurdert massevis av fotografier.

Alle kameraene har gode egenskaper, de er også veldig like på mange måter.

A2 er fristende pga den manuelle zoomen og bildestabilisatoren.

828 pga både manuel zoom og fokus.

Canon er vel strengt tatt ikke så imponerende, men det er jo et Canon!

Men alt i alt så ble vinneren av min sammenligning Olympus 8080wz. Med bl.a lavt støynivå (for å være 8mp)

Eneste negative jeg finner om kameraet er at menyene til Olympus kan være tungmanøvrerte.

Selv www.dpreview.com som er kjent for å være en site som alltid har gitt veldig gode tester for Canon. Ga Oly 8080 bedre skussmål enn Canon Pro 1, og forsåvidt også Nikon 8700 og KonicaMinolta A2. (Testene ble publisert samme dag)

Men, det er klart at hvis man vurderer kamera til rundt 10000,-, så er det fristende å heller kjøpe et speilrefleks, nå selger de jo Canon 300D kit til 9995,-.

Personlig føler jeg meg ikke helt klar til å starte med SLR, det er litt for mye styr med objektiver o.s.v, også er jeg ikke ennå veldig erfaren med manuelle kontroller og ønsker å lære litt før jeg tar steget. Derfor kjøpte jeg heller et kamera som gir meg omtrent alle de manuelle mulighetene som et SLR, men med fast linse så får vi se hvor langt det holder. Men jeg er åpen for at jeg kanskje må ut å handle SLR til høsten hvis jeg blir bitt av fotobasillen.

For det er jo ingen tvil om at SLR med 6 mp gir bedre bilder enn "prosumer" med 8mp.

Lykke til i valget av kamera!

Mvh C

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...