Gå til innhold

Problemer økonomisk


darkness|

Anbefalte innlegg

Jeg har spurt de som betaler lønnen min, og det var ikke noe særlig vettugt svar å få der heller. "se på lønnslippen din, der står det hvor mye du får utbetalt i feriepenge". Åja, ja jeg ser hvor mye det er, men ingen svar på om det er alt jeg får.

 

Ja, jeg betaler skatt. Jeg har tabelltrekk, så jeg betaler rundt 1000 kr i skatt hver måned. 6200,- brutto, 5200,- netto. Har jobbet der i nærmere et år. Begynte 18. august. Øker heldigvis i lønn etter et år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har spurt de som betaler lønnen min, og det var ikke noe særlig vettugt svar å få der heller. "se på lønnslippen din, der står det hvor mye du får utbetalt i feriepenge". Åja, ja jeg ser hvor mye det er, men ingen svar på om det er alt jeg får.

 

Ja, jeg betaler skatt. Jeg har tabelltrekk, så jeg betaler rundt 1000 kr i skatt hver måned. 6200,- brutto, 5200,- netto. Har jobbet der i nærmere et år. Begynte 18. august. Øker heldigvis i lønn etter et år.

ok.. skal du jobbe der sånn.. mer enn to år? her i distriktet pleier lærlingene å øke i lønn hver 6. måned.. vi får ca 45% første året og 55% siste året.. av lønna alså.. men! jeg jobber i privat bedrift.. så det kan hende jeg bare er heldig og tjener bedre enn de som jobber komunalt.. selv om.. en jeg gikk i klasse med tjener 5600 ca i månden.. og han stiger ikke i det hele tatt.. han er snart ferdig han og.. det suger! spess når han trodde han skulle stige =/

 

men! på lønnsslippen din står feriepengene. disse før du utbetalt i juni tror jeg.. resten av lønna, alså det du har jobber i juni og juli, tro jeg du vil få på julilønna. tror i alle fall det er slik de praktiserer det hos oss.. hvis du regner ut ca hvor mye du har i uka da.. så finner du jo ut hvor mye du vil få i juli..

 

så hvis du tjener 6200,- så har du ca 1550,- i uka. hvis du skal jobbe to uker i juni får du da 3100,- for de to ukene. da synes jeg du burde få 6200,- + 3100,- i juli (hvis du ikke skal ha no ferie da) min logikk sier i alle fall dette. det kan jo hende den er helt på viddene da=P

 

får håpe det blir noe alla det i alle fall.

 

hvis det blir slik, så kan du jo høre med huseieren din om du kan betale halve husleia for juni i juni, og resten i juli (pluss husleia for juli). Med mindre han sliter veldig med penger selv, så synes han sikkert det er helt greit. Hør men han å se, bedre det enn at du ikke betaler også oi.. så synes ikke han noe om det da=P

 

men! alt ordner seg jo hvis foreldrene dine hjelper litt til akkurat disse to-tre månedene hvor det er litt trangt.

 

*skrivemassemasogjall* :thumbup:

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet (er ikke 100% sikker) så skal alle lærlinger med fastsatt rett til læreplass, ha betalt ut 50% samlet i lønn. DVS at du får 50% utbetalt i lærdom, og 50% i penger. Å tjene 5600,- som en vanlig lærling med rett på læreplass høres sykt ut. Han burde snakke med en fagforening eller yrkesopplæringskontoret som er i fylket han jobber i. Leste han ikke arbeidsavtalen før han skrev under?

 

Jeg stiger etter et år, andre lærlinger jeg kjenner stiger etter et halvt - men i det store og det hele jevner det seg ut, fordi jeg begynte med høyere lønn enn dem. Til slutt ender jeg opp med 80% av fagarbeider lønn.

 

I sommermånedene (slik jeg håper det blir) vil jeg få utbetalt:

 

Juni: Feriepenger + lønn for de resterende arbeidsdagene

Juli: Vanlig lønn

 

Problemet er også delvis skapt av at lånekassen ikke er tilpasset lærlingordinger. I juni blir det bare betalt ut 50% av borteboerstipendet, og i juli blir det ikke betalt noen ting. I tillegg er saksbehandlingstiden svært treig, så jeg frykter i det lengste at jeg ikke får stipendet mitt i tide i august. Det kan virke som om lærlinger kommer sist i rekken. Hva vet jeg? Jeg sendte ikke søknaden min 10. mai, og har enda ikke fått registrert noen ting hos lånekassen. Sist jeg søkte om stipend fikk jeg det ikke før etter et halvt år. Dette hadde dog ikke noe med lånekassen å gjøre, men problemer med fagopplæringskontoret. Byråkrati suger maks.

 

Alt jeg vil er å få lønnen og stipendet mitt og overleve! :p

 

Å be huseieren om betalingsutsettelse kommer ikke til å skje før jeg omtrent havner på gaten. Jeg vil ikke at han skal få inntrykk av at jeg har problemer med å betale husleien.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Problemet er også delvis skapt av at lånekassen ikke er tilpasset lærlingordinger. I juni blir det bare betalt ut 50% av borteboerstipendet, og i juli blir det ikke betalt noen ting..

? Det er da ingen studenter som får utbetalt lån/stipend på sommeren, siste utbetaling er 15. mai, og så må vi vente til august med neste utbetaling. Får du 50% borteboerstipend i juni?

Lenke til kommentar
Problemet er også delvis skapt av at lånekassen ikke er tilpasset lærlingordinger. I juni blir det bare betalt ut 50% av borteboerstipendet, og i juli blir det ikke betalt noen ting..

? Det er da ingen studenter som får utbetalt lån/stipend på sommeren, siste utbetaling er 15. mai, og så må vi vente til august med neste utbetaling. Får du 50% borteboerstipend i juni?

En videregående elev som går på en eller annen vgs går ikke på skolen hele året, men har sommerferie i fra slutten av juni til midten av august. Som lærling jobber jeg hele året, og har ikke 2 mnds sommerferie. Borteboerstipendet burde derfor være konstant hele året.

 

Ja, i juni får jeg 50% av fullt stipend. Dette fikk jeg beskjed om av en på lånekassen da jeg ringte og spurte.

Lenke til kommentar
Problemet er også delvis skapt av at lånekassen ikke er tilpasset lærlingordinger. I juni blir det bare betalt ut 50% av borteboerstipendet, og i juli blir det ikke betalt noen ting..

? Det er da ingen studenter som får utbetalt lån/stipend på sommeren, siste utbetaling er 15. mai, og så må vi vente til august med neste utbetaling. Får du 50% borteboerstipend i juni?

En videregående elev som går på en eller annen vgs går ikke på skolen hele året, men har sommerferie i fra slutten av juni til midten av august. Som lærling jobber jeg hele året, og har ikke 2 mnds sommerferie. Borteboerstipendet burde derfor være konstant hele året.

 

Ja, i juni får jeg 50% av fullt stipend. Dette fikk jeg beskjed om av en på lånekassen da jeg ringte og spurte.

Joda, enig i tankegangen din. Som studenter i andre byer enn hjembyen blir det litt av samme problemet, man flytter ikke ut av hybel eller leilighet for sommeren for å si det sånn. For å få penger til husleia må vi legge av de andre månedene. Så løsningen er nok å kreve mer penger av Lånekassen. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...