Gå til innhold

Problemer økonomisk


darkness|

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vær forsiktig med alt for krevende ekstra jobber når du er lærling! Du skal lære!. Finn deg en kveldsjobb i stedet, det er bedre å arbeide 0800 - 2000-2200 enn å jobbe i helgene, du må ha noen dager fri sammenhengende.

Du har min fulle sympati, vet hvordan det er¨å ha lite penger, det positive er jo at herifra kan det bare bli bedre :)

 

Opp med hodet og stålsett deg, vær sterk! Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hvis mine planer går i boks kommer jeg til å begyne å slite økonomisk også. Har lyst til å studere Animasjon eller visual effects, og jeg har funnet en grei skole, men den er i San Fransisco.

Da må jeg betale masse skolepenger, og svine dyr husleie, plus noe å leve på. Har neppe tid til jobb oppunder studiene heller.

Lenke til kommentar
Å hvorfor må du det?, har det litt sånn selv også, det er 4-5 bedrifter jeg ikke får begynne hos pga at de er konkurenter.

 

Har du en lærlinge job som er litt hysj hysj hys eller er de redd for at du skal jobbe hos en konkurent?

Fordi arbeidstageren min sikkert vil ha kontroll over meg :p Nei, det er vel mest fordi de mener at andre jobber ikke skal gå ut over lærlingjobben min

Lenke til kommentar

Hvis du bare har 2 uker ferie har du da rett på lønn den mnd?

Jeg er også lærling med 8 dager ferie.

Regnestykket mitt ser sånn ut for juni:

 

26 jobbdager i mnd, dvs lønn\26x(26-8), dvs jeg får utbetalt ca 70% av vanlig lønn. I tillegg kommer feriepenger.

Hvordan kan du IKKE få utbetalt lønn i juni når du skal jobbe halve måneden?

Lenke til kommentar
Hvis du bare har 2 uker ferie har du da rett på lønn den mnd?

Jeg er også lærling med 8 dager ferie.

Regnestykket mitt ser sånn ut for juni:

 

26 jobbdager i mnd, dvs lønn\26x(26-8), dvs jeg får utbetalt ca 70% av vanlig lønn. I tillegg kommer feriepenger.

Hvordan kan du IKKE få utbetalt lønn i juni når du skal jobbe halve måneden?

Jeg vet ærlig talt ikke :hmm:

Lenke til kommentar

Hvordan kan du IKKE få utbetalt lønn i juni når du skal jobbe halve måneden?

Jeg vet ærlig talt ikke  :hmm:

 

Er klart du skal ha lønn for de dagene du jobber. :)

Hvordan har du kommet frem til det regnestykket foresten?

Eller hvordan begrunnet det personen som sa det til deg? :hmm:

 

8 dagers ferie btw ?? :hrm:

Lenke til kommentar

10 dagers ferie. Jeg gikk bare ut i fra at jeg kun fikk feriepenger i juni, utifra den informasjonen jeg har fått fra veilederen min på jobb (det er ikke hun som betaler ut lønnen). Jeg har prøvd å spørre å grave, men hun er så utrolig dårlig til å gi informasjon, og skjønner aldri hva jeg spør om.

Lenke til kommentar

Aha. Neida, du skal ha feriepenger for 2003 samt lønn for de dagene du jobber.

MEN; Er noen (få?) firmaer som praktiserer det slik at hvis man ikke tar full ferie på sommeren, så får utbetales alikevel ikke lønnen man har til gode føre desember.. Dette kan imidlertidig arbeidstaker bestemme selv. :)

 

Hvorfor bare 10 dagers ferie btw? Fordi du ikke har råd til mer?

Lenke til kommentar

Fordi man som lærling ikke har oppspart mer..

Startet 1. sep, dvs 4 mnd jobbing det året. Skal vel ha 2 dager ferie pr mnd?

2x4 = 8 dager..

Vanlig praktis er vel 5 uker, dvs 24 eller 25 dager.

12x2=24 dager.

 

Derfor ;)

 

Men hvis du ikke får betalt den mnd når du faktisk jobber 2 uker hadde jeg iallefall nektet å komme på jobb :p Eller iallefall fått den ansvarlige til å vise meg regnestykket.. :)

Lenke til kommentar
Derfor ;)

Nope. :)

 

Feriedager er noe man har uansett om man har jobbet i bedriften i året før eller ei.. Hvis du begynner i en ny jobb f.eks. 1. juni har du alikevel krav på ferie fra og med f.eks. 4. juni (dog bare 3 uker sammenhengende, til tross for at man har 25 feriedager pr.år)

 

Feriepenger derimot er noe man opparbeider seg ut i fra hvor mye man har jobbet året før. :)

Endret av Danko
Lenke til kommentar
saken er at jeg ikke VET. veilederen min er så blåst.. jeg har spurt utallige ganger om hva lønnen vil bli, og hun greier ikke å gi meg noe skikkelig svar.

da synes jeg du skal gå til damen/herren som styrer med lønninger og spørre. ev. sende han/henne en mail hvor du sier hvor lenge du har jobbet der, hvor mye ferie du skal ha, når du skal ha den og så spør hvor mye penger hun tor du kommer til å få utbetalt i juni og i juli.

 

og btw.. betaler du skatt? lenge har du jobbet i bedriften? mer enn 6 månder? i så tilfelle så har du skikkelig sucky lønn..

 

Jeg er i mitt siste halvår og jeg har 13600,- før skatt! men første halvåret tjente jeg 5600,- før skatt. men siden jeg ikke hadde tjent noe det året så fikk jeg frikort. alså ikke no skatt før ca litt i desember.. veldig kjekt :yes:

Endret av PeNtA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...