Gå til innhold

Problemer økonomisk


darkness|

Anbefalte innlegg

Først av alt: Jeg er ikke ute etter sympati her. Jeg er ute etter tips, og useriøse forslag ber jeg om at dere holder for dere selv.

 

Jeg kommer til å få en skikkelig baksmell til sommeren. Jeg jobber som lærling, og har derfor veldig lav utbetaling. Jeg får utbetalt 5200 kr ca hver måned. I tillegg har jeg 3050 i borteboerstipend. Jeg bor alene på hybel, og betaler 3500 kr i måneden + strøm i leie. I tillegg har jeg andre utgifter som mat, overnevte strøm, internettlinje osv. Hittil har jeg klart meg OK. Problemet er at i juni får jeg bare utbetalt feriepenger og halvt stipend. I juli og august (mulig jeg får i august) får jeg ikke stipend. Jeg sliter dermed kraftig. Noen som har tips til hvordan jeg kan få tak i penger?

 

1. Jeg har ikke tenkt til å selge meg :p

2. Jeg vet ikke om jeg klarer å ha enda en jobb (jeg må uansett søke og få tillatelse fra arbeisstedet mitt til å få en ekstra jobb)

3. Jeg har bare ca 2 uker ferie, så det kan bli vanskelig å få tak i sommerjobb

 

Edit: Oh akk ooo veee! Feriepengene/junilønnen ser ut til å bli ca 3100 kr.. Ikke nok til husleien engang.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du mulighet til å ta opp et gunstig lån fra familie/venner?

Jeg tviler på at familien min har penger til å gi meg noe lån.. og venner kommer jeg ikke til å låne fra pga jeg ikke vil kunne betale tilbake før på lenge.

 

Kan du et eller flere språk veldig godt (og evt. har kunnskaper innenfor visse emner), kan du se om du finner deg en jobb som oversetter.

 

Så vidt jeg har forstått, er det som oftest snakk om freelance-arbeid, hvor man får betalt per ord.

Mulig det kunne funket med en jobb i den kategorien.. Strøjobber kan funke.. Spørsmålet er hvor jeg finner strøjobber.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Ser slik ut at du kan få penger fra sosialkontor til husleie og strømregning i

en periode.

Hvor finner jeg ut om jeg kan få penger da? Må jeg gå til sosialkontoret som er i den kommunen jeg er registrert i hos folkeregisteret?

 

Er det bare jeg som synes det er sykt at jeg må gå på sosialen som 18åring? O_o

Lenke til kommentar

Sosialkontoret ligger på nedsiden av sentralbadet. Det er egentlig bare til å stikke innom, forklare situasjonen i grove trekk til mannen/damen i skranken, og så får du en avtale med en saksbehandler. I og med at det bare er snakk om et par måneder, tviler jeg sterkt på at de vil nekte deg støtte.

 

Selv hadde jeg det skikkelig dårlig økonomisk i perioden fra jeg flyttet hjemmefra til jeg ble sivilarbeider, selv med to jobber. En måned hadde jeg ikke penger til mat, stakk innom sosialen, og fikk 500kr inn på konto samme dagen.

 

Sosialkontoret finnes for akkurat slike situasjoner.

Lenke til kommentar

Du kan helt sikkert bruke det, ja. Vil du ha dekket husleie+strøm, må du ha med de to-tre siste strømregningene, samt husleieboken (eller annen dokumentasjon på at du bor der du bor, og at du betaler så og så mye i leie).

 

Men, så vidt jeg vet, pleier du ikke å få time hos saksbehandler med en gang. Hør med skranke-personen, du får vel et skjema som du må fylle ut, samt en liten sjekkliste over papirer du evt. må ha med.

Lenke til kommentar
Ser slik ut at du kan få penger fra sosialkontor til husleie og strømregning i

en periode.

Hvor finner jeg ut om jeg kan få penger da? Må jeg gå til sosialkontoret som er i den kommunen jeg er registrert i hos folkeregisteret?

 

Er det bare jeg som synes det er sykt at jeg må gå på sosialen som 18åring? O_o

Når systemet er bygd opp slikt i vårt samfunn så du har vel ikke så

mange valg, sosialkontoret har vi for å hjelpe folk med kortsiktige/

langsiktige problemer. Ta en tur innom så blir det sommer på

deg også ;)

.

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Var innom nå nettopp. Snakket ikke med noen, men fikk tak i et skjema. Jeg har ikke regningen fra de to-tre siste strømregningene. Jeg flyttet nemlig og vet ikke engang hvor mye den kommer til å komme på. Forresten - takk for all hjelp

du skal kunne få dekket dine levekostnader så er nok ingen krise på vei. ;)

Lenke til kommentar

Slå av all varme i huset, det er sommer nå (unntatt bad, men skru ned vesentlig). Husk å alltid skru av lys i rom du ikke benytter. Skru av utelys om dagen. Tenk strømsparing (bruk lokk når du koker opp vann, etc..) Unngå å benytt elektriske kjøkkenartikkler som forenkler noe du kan gjøre for hånd (brødbakemaskin, visper, etc..)

 

Er det tight med penger må man prioritere. Hva med å skru ned hastigheten på internett en periode?

 

Ikke send meldinger via mobil, men benytt de gratis meldingene du får. Snakk ikke mer en 1 minutts tid i telefonen.

 

3km? Gå, ikke ta buss.

 

Nye klær? Du har nok gamle klær som klarer en sesong til. Evnt benytt deg av fretex, de har billige klær, du må bare lete litt for å finne noe bra.

 

Melk, juice, saft? Med unntak av små mengder melk, er ingenting av dette bra for deg uansett, drikk vann.

 

Unngå ferdigmat, dette er dyrere enn å kjøpe råvarene og lage selv.

 

Kino til 90,- ? Lei 2 dvd'er for 29,-

 

Hvor handler du? rema skulle vel være billigst...

 

Helgedrikking? Kanskje du skulle ta en pause, og bare gå på festene uten å drikke.

 

Har du noe du ikke bruker lenger? Selg det!

 

Hovedsaklig, tenk økonomisk! Tenk; Trenger jeg virkelig det jeg kjøper nå, eller kan jeg vente til jeg får bedre råd?

 

 

 

eller....

 

 

 

 

Finn deg en sugar-daddy :roll:

Lenke til kommentar

Siden du allerede nå vet at du kommer til å få økonomiske problemer til sommeren tyder på at du har god oversikt over økonomien din, da. Vet ikke om de ser på sånt på sosialkontoret, men...

 

Men: For å spare penger er det ofte lurt å se på "går-snart-ut-på-dato"-varer hos Meny. Der får du f.eks. brød til kr 3,- og de er bare dagsgamle. Helt klart en fordel når det ikke er så mye penger under madrassen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...