neb Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 hei sann er fersk på linux. defor trenger jeglitt hjelp fra dere.. har lagd en fat 32 partisjon slik at jeg kan dele filer mellom fedora og windows, men hvor finner jeg disken.. et annet problem jeg har er å finne lyd enheten.. jeg har et A7V8X - X hovedkort.. men den klarer ikke spille lydene.. takker for svar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Hei.. for og få disken "inn" i Linux må du montere den... Hjemme så har jeg komandoen så du får skrivd til fat32 men vanelig montering er mount /dev/hardisken du skal montere /mnt/mappa du skal montere den i Men om det ikke er noen andre her som husker vordan man skriver til fat32 i hode så skla jeg poste det her når jeg kommer hjem jeg..! Ellers nybegyner tips..?! hmm.. du kan jo blant annet lære deg litt enkle komandoer som: cp mv pakke utt diverese filer som *tar.gz og *tar.bz2 cd ls og rett og slett alle du grundlegende kommandoene man bruker _hele_ tide Og ett anet godt tips er kanskje og sette seg ned og bare "surfe" rundt i Terminalen og bli kjent med Linux og prøve og skjønne litt vordan det funker! Jeg har selv nå brukt linux som Desktop i en mnd, og jeg bruker fedora noe som er en veldig fin distro for nybegynere! Så lykke til og ha det moro;) Lenke til kommentar
smas190 Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 noe annet som er fint å lære seg, er å bruke de hjelpemetodene som finnes.. Her finner du informasjon om programmene du skal bruke: man <programnavn> feks: man mount (da får du se hvordan du får opp fat disken din ) (går ut av man ved å trykke q) (info kan også brukes) andre ting som er greit, er å lese alle INSTALL, README filer i mappen til programmene du har pakket ut.. hvis du skal installere ting.. her står det godt forklart hvordan du skal gå frem for å få inn programmene. å starte programmer med --help (<programnavn> --help) er også en fin ting hvis det er noen spesielle flags du vil gi programmet.. feks fortelle det at du vil bruke en annen lyd enhet en den standard osv google.com/linux kommer ikke på mer i farten, men vil bare si at linux har veldig god dokumentasjon på det meste.. bare du kan å bruke de Lenke til kommentar
foolish Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 www.fedorafaq.org www.fedoranews.org www.fedoraforum.org www.fedoratracker.org Mange sider der man kan få hjelp, se også #fedora på eu.freenode.net IRC-nettverket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå