Gå til innhold

installer OS på laptop

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en hp Omnibokk 4150 laptop som jeg ikke får installert OS på. Lap Topen er slik at det ikke går an å ha floppy disk og cd rom tilkoblet samtidig, det blir enten eller.

Tingen er det at det er satt passord på å komme inn i BIOS, og jeg får derfor ikke valgt cd rom som first boot.

Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan få installert OS på maskinen??

Trenger sårt hjelp

:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e

Kanskje jeg skal sette bios passord på lappy'n min og tilfelig noen stjeler den fra meg... ;)

Men angående problemet ditt..

Jeg TROR dette skal funke:

Du tar ut hardisken og setter den i en annen pc..!

Legger inn f.eks XP på den og når du skal reboota for første ganger.. så tar du den ut og setter den i lappyn sammen med en xp cd så fortsetter du..! men jeg VEIT ikke om det funker..!

Lenke til kommentar
Er det nettverkskort på den? Går jo ann å installere over nettverk.

Går det an når jeg ikke har OS på den fra før? Bruke oppstartdiskett og koble til via nettverk til en annen maskin og bruke kommandoer for å installere over nett?

Lenke til kommentar
Jeg TROR dette skal funke:

Du tar ut hardisken og setter den i en annen pc..!

Legger inn f.eks XP på den og når du skal reboota for første ganger.. så tar du den ut og setter den i lappyn sammen med en xp cd så fortsetter du..! men jeg VEIT ikke om det funker..!

Det er mulig du vet dette allerede, men innstallasjon Windows XP inneholder en del hardware info som går at den kun fungerer på maskinen den er innstallert på. Bytter du hovedkort f.eks. må XP innstalleres på nytt. Det er mulig XP legger inn denne infoen etter første reboot, vet ikke helt hvorden dette foregår. Hvis det ikke skulle fungere er det nok dette som er årsaken.

E

Lenke til kommentar
et er mulig du vet dette allerede, men innstallasjon Windows XP inneholder en del hardware info som går at den kun fungerer på maskinen den er innstallert på. Bytter du hovedkort f.eks. må XP innstalleres på nytt. Det er mulig XP legger inn denne infoen etter første reboot, vet ikke helt hvorden dette foregår. Hvis det ikke skulle fungere er det nok dette som er årsaken.

Takk for tipset, men hadde tenkt å installer win2000 på lap topen, gjelder noe annet da?

Lenke til kommentar

Win2000 er nok et bedre valg. Det er så mange som har XP at jeg nesten tar det for gitt at det er det som skal innstalleres. Hardwareavhengighet er spesielt for XP, tipper det går greit med 2000. Ellers har jeg ikke brukt 2000 så mye at jeg vet om andre feller.

Lenke til kommentar

jeg fant info om installasjon av win 2000 og xp over nettverk UTEN pre-installert OS (bare bootdisker) på GOOGLE. Da klarer du det også! Har også for meg at jeg spurte på forumet her en gang og fikk svar. Bruk søkefunksjonen så finner du sikkert posten

Lenke til kommentar
flashing av BIOS resetter vel passordet(?)

Ikke nødvendig vis. På enkelte laptoper ligger passord-delen på en egen IC som ikke berøres av flashing. Var borti dette nylig på en Acer 290 (tror jeg det var). Eneste måten å få fixa det på var å dra ut brikken å flashe den alene.

Lenke til kommentar

på min gamle laptop var det bare å skru opp pc'en, ta ut et batteri, vente en stund, og sette inn batteriet igjen. da var biospassordet borte. Men det er kanskje endret seg siden den gang. Var i året 1994 og noen hadde satt et passord i bios. Ble noen sure kroner på (husker ikke hva det het) sitt verksted... Brick tror jeg den het...

bertie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...