Gå til innhold

Trøbbel med Windows etter RAM-oppgradering


Anbefalte innlegg

### Topic redigert av moderator pga ELENDIG topicbruk ###

 

 

KJører win98 Se, og installerte her om dagen (satte inn) 2 ekstra SD ram brikker på 128 mb (pc 133).. Det er samme sort som den 28 mb brikken jeg hadde fra før..

 

Nå får jeg feilmeldinger når windows starter opp, og noen ganger må den starte på nytt igjen pga feil med tilgang til system-registeret..

Får en god del blå- skjermer helt uten vidre også.

 

Hva er galt?

Må man stille inn PC'en eller noe?

Endret av B|Real
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XiFF har et god poeng der. Kanskje du kunne opplyse om hva slags maskin du har, speisielt hovedkort type og CPU. Det kan hende ditt nye minne har raskere aksesstider enn det gamle, da kan det hende det gamle minnet sliter.

 

Ofte så står det SDRAM PC 133 CL2.5 på brikkene. CL 2.5 er da en av aksesstidene - den viktigste. Står det det samme på den gamle brikken også?

 

Det finnes minnetestprogrammer en kan kjøre, men jeg har ikke testet noen selv. Tror det er noe som heter "goldmemory".

Lenke til kommentar

Unnskyld for dårlig tekst.

Hadde bare 1 min på meg ;) ..

Hovedkortet heter M6vcg , og skal støtte over 700 ram.

Skal dobbel-sjekke rammen, og teste det programmet.

 

I manualen står det at man kan ha 128 + 128 + 128 mb ram.

(SD 133).Rammen blir forresten gjenkjent under egenskaper på "min datamaskin"

Endret av darkwingduck
Lenke til kommentar

Kan være at du har for mange minnebrikker som er dobbeltsidige. Hvis man har 3 minneslot'er, kan man maks bruke 2 dobbeltsidige minnebrikker. Skal man bruke alle 3 slottene, kan man bruke en dobbeltsidig, og 2 enkeltsidige. En side er en minnebank, og man kan maks ha 4 minnebanker på et hovedkort.

Lenke til kommentar
XiFF har et god poeng der. Kanskje du kunne opplyse om hva slags maskin du har, speisielt hovedkort type og CPU. Det kan hende ditt nye minne har raskere aksesstider enn det gamle, da kan det hende det gamle minnet sliter.

 

Ofte så står det SDRAM PC 133 CL2.5 på brikkene. CL 2.5 er da en av aksesstidene - den viktigste. Står det det samme på den gamle brikken også?

 

Det finnes minnetestprogrammer en kan kjøre, men jeg har ikke testet noen selv. Tror det er noe som heter "goldmemory".

Cas 2,5 går ikke ann på Sdram da...det er enten Cas 2 eller 3

Lenke til kommentar
### Topic redigert av moderator pga ELENDIG topicbruk ###

 

 

KJører win98 Se, og installerte her om dagen (satte inn) 2 ekstra SD ram brikker på 128 mb (pc 133).. Det er samme sort som den 28 mb brikken jeg hadde fra før..

 

Nå får jeg feilmeldinger når windows starter opp, og noen ganger må den starte på nytt igjen pga feil med tilgang til system-registeret..

Får en god del blå- skjermer helt uten vidre også.

 

Hva er galt?

Må man stille inn PC'en eller noe?

Dette er typisk tegn på ustabil ram.. mao ødelagte/defekte minne addresser. Windows er desverre meget nøye på dette, og blir ekstra ustabilt med ustabil ram.

Lenke til kommentar
XiFF har et god poeng der. Kanskje du kunne opplyse om hva slags maskin du har, speisielt hovedkort type og CPU. Det kan hende ditt nye minne har raskere aksesstider enn det gamle, da kan det hende det gamle minnet sliter.

 

Ofte så står det SDRAM PC 133 CL2.5 på brikkene. CL 2.5 er da en av aksesstidene - den viktigste. Står det det samme på den gamle brikken også?

 

Det finnes minnetestprogrammer en kan kjøre, men jeg har ikke testet noen selv. Tror det er noe som heter "goldmemory".

CAS er ikke ett problem. Setter du i to minne brikker med forskjellige CAS vil systemet kjøre på den høyeste verdien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...