Gå til innhold

Republikk eller monarki i Norge?

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vært for en avskaffelse av kongehuset, men er alternativet så mye bedre? Etter skrekkeksempler på hvor stor makt presidenter syntes å ha :wow:, har valget av den eventuelle presidenten blitt avgjørende for mitt syn i denne saken.

Bedre med konge enn en dårlig president.

Republikk eller Monarki?

Hvem skal i så fall bli president?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sans for kongefamilien, de gjør en god jobb.

Arvelige kongedømmer er imidlertid en anakronisme som ikke hører hjemme i en moderne stat, og som opprinnelig er tuftet på krig, undertrykkelse og den sterkestes rett.

Jeg ser ikke behov for at vi skal ha president i Norge, men kongedømmet må gjerne avskaffes.

Lenke til kommentar

Olsens forslag er nok det som ville ha passet norske tradisjoner best, og som er mest vanlig i Europa, fortsatt parlamentarisme - med valg av Storting og Storting som velger statsminister - med en ren papirpresident på toppen. Island, Finland (etter reformene), Tyskland, Østerrike, Sveits, Italia, Spania, Portugal og Irland har slike presidenter. Utviklingen i Øst-Europa (etter negative erfaringer med sterke presidenter i både Litauen og Polen) ser ut til å gå i samme retning.

Lenke til kommentar
De gjør jo en diplomatisk jobb for norge da, markedsførende og. Men de er rett og slett ikke nødvendige. Og det koster jo penger for det norkse folk og ha dem der. Derfor er jeg for republikk.

For hver krone vi bruker på kongehuset får vi en krone og tjue øre tilbake.

Jeg tviler ikke på det du sier, men; hvordan?

Er for monarki jeg :)

Lenke til kommentar
Ser absolutt ikke NOE problem med monarkiet i det hele tatt jeg?? Gi meg en god grunn??

Et av problemene med monarkiet er at de blir født inn i en oppgave, det er altså ikke en prestasjon som ligger til grunn.

Jeg har et menneskesyn der alle mennesker er like mye verdt fra fødselen av, men at man kan opparbeide seg respekt på grunnlag av prestasjoner.

Jeg føler ikke at det å bli født i en kongefamilie er noen prestasjon.

Selv om man får en slags opplæring hele livet, er det lite trolig at de er best kvalifisert til å utføre de oppgavene de har.

Dessuten er monarkiet et voldsomt pengesluk og de oppgavene de utfører kunne like fullt vært gjort av en president.

Jeg mener også til en viss grad at monarkiet oppmuntrer til klasseskille.

De velter seg i overdådig luxus som er på bekostning av skattebetalerne.

Altså litt "ta fra de fattige og gi til de rike".

Lenke til kommentar

Syns det er koslig jeg, noe norskt over det, tradisjon.

Pluss at det er god markedsføring for Norge.

Uansett så har kongen ingen reell makt, og hvis vi erstattet kongen med en president, så tror jeg ikke utgiftene dems hadde blitt så veldig mye mindre...

Tenker ikke på Se & Hør? hehe

Lenke til kommentar

Jeg ser nytten i å ha en handlekraftig republikk. Men jeg er ikke av den formening om at Norge trenger det. Norge er etter min mening det beste landet i verden, og jeg synes at "if it isn't broken, then don't try to fix it" prinsippet burde veie tungt på dette området. Spesielt siden kongehuset også veier tungt i vårt lands verdigfulle kultur og historie.

Ja, jeg er stolt over å være nordmann. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...