Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjernet.

Anbefalte innlegg

De har fått levert til Hapro nå, agvg, men vet ikke om de har starta å bruke linja ennå.. Men de skulle ihvertfall prøvekjøre linja på 100 Mbit vet jeg.. var vel egentlig bare 10 Mbit de skulle ha..

Men jeg er litt veldig trøtt nå.. Men husker ihvertfall at de skulle prøvekjøre den på 100 Mbit..

Ja, det går ei linje ovenfor Elkjøp også men hva den går hen vet jeg ikke, var på entrepenørmøtet til HENETT og det er ikke småtterier de planlegger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her i Aust Agdet er det vell stort sett bare Agder Energi som leverer ekte fiber til privatpersoner. Selv om det kun er et par boligstrøk det er snakk om. Ellers så leverer de også ADSL, men det er deres eget fiber som går inn i sentralen.

Forreten så leverer det fiber i byggefeltet på andre siden av hovedveien, men ikke her *arg*.

Har Leif vært på besøk mange steder er det fordi jeg har vært på Orreleik i natt, og ikke sovet en dritt.

Lenke til kommentar

Dessverre er Norge ett dyrt land å bygge ut infrastruktur i. Det er som noen nevnte lange avstander mellom hustander og i tillegg er det mye fjell og fjorder som kan gjøre dette enda vanskeligere. Det er også vanskelig å få fortjeneste når folkeantallet er så lavt og spredd som det er. I "storbyene" er det nok større sjanse for høyere hastighet innen kort tid.

Lenke til kommentar

strømnettet strekt ut over hele norge, så jeg ser ingen unnskylding for å IKKE strekke fiber. Fiberkabel er ikke dyrt og det er lett å strekke (har jo maskiner som gjør jobben nå om dagene).

Det også strekkes kabel langs alle jernbaner

+ dumping av fiber i sjøen.

For en tid tilbake var jeg i møte med en fra Telenor Business Solution som sa det lå mye fiber langs hele kysten fra f.eks oslo til kr.sand, men han sa fiberen var for høyt priset til at noen gadd å bruke den... jaja. hadde det vært meg, så hadde jeg leid ut fiberen til spott-pris. Bedre å tjene LITT penger enn INGENTING. ARG!

Gleder meg til den dagen norge er "dekket" med fiber og noen slår på stortromma ved å sette knall-priser på tjenesten. plutselig blir telenor danket ut i en fei på internett siden.

Lenke til kommentar
Å legge fiber nå er økomomisk idioti. Problemet med å legge ting ned i jorden er at det er utdatert om ikke få år. Og da må det graves ned noe nytt. Fremtiden er tråløs. WLAN har en sykt stor kapasitet, og det er mye billigere, enn å grave ned mil etter mil med fiber.

feil, fiber har ingen begrensninger i forhald til wlan

Lenke til kommentar
Å legge fiber nå er økomomisk idioti. Problemet med å legge ting ned i jorden er at det er utdatert om ikke få år. Og da må det graves ned noe nytt. Fremtiden er tråløs. WLAN  har en sykt stor kapasitet, og det er mye billigere, enn å grave ned mil etter mil med fiber.

Haha! Bullshit!!!

Det er jo nettop det som er fordelen fiber! Fiber blir ikke utdatert i og med at overføringen går i lysets hastighet (og det finnes jo mange slags lys i spekteret som man utnytter med multiplexing), det eneste som setter begrensingene er teknologien, og når det kommer ny teknologi er det eneste nødvendige å bytte ende utstyret. Fiberen kan ligge urørt i jorda.

Når det er sagt så lønner det å legge mange fiber par når man først graver (for det er gravinga som koster)

Fiber er også utrolig vanskelig å tappe/avlytte, så man slipper sikkerhets risikoen man har med trådløst.

Støy innvirker heller ikke på fiber.

Endret av prolixin
Lenke til kommentar

Dette blir litt for mye av "mye vil ha mer"-faktoren. De fleste av oss her på forumet har xDSL eller annet fastnett. Vi kan ikke alltid ha det beste. Det er engang slik at ISP'ene i Norge ikke er interesserte i å oppgradere sentralene til den type utstyr. Selv har jeg 704 kbits telenor, snart 1 eller 2mbit. Med 2 mbit har jeg det jeg trenger av innhastighet for øyeblikket. Uansett, i fremtiden vil man jo behøve hurtigere linje, så når det blir nødvendig, vil sentralene bygges ut.

Med 100mbit trenger jo BBB en enorm kapasitet selv. Dette er vel OPP til 100mbit da. De kan vel neppe garantere 100mbit inn og ut til enhver tid. Tenk litt på den enorme belastningen på nettet. Intert, altså mellom BBB-brukere er det vel 100mbit, som et slags lokalt nettverk. 300GB/mnd er jo egentlig latterlig stort. Det er så utrolig mye!

Jeg er enig i at vi ligger noe etter svenskene når det kommer til skikkelig bredbånd, men de har statsstøttet utbygning, noe vi ikke har i Norge

Lenke til kommentar

100mbit burde vært på vei for lenge siden her i norge p.g.a da kunne Telenor ha kuttet kobber-kabelen (noe di sikkert aldri vil gjøre).

P.g.a en 100mbit fiber kan jo brukes til litt av hvert :)

- BREDBÅND internett (BRA kvalitet på multimedia)

- TV kanaler (da kan man røske ned skåla som står på veggen og som blir kleint bilde på når det kommer snøflak så store som vaffelplater)

- Telefoni ("gratis" bruk av telefoni, bilde-telefon m.m)

- Sikkerhet/Overvåkning (alarm med eventuelle kamera tilkoblet en alarmsentral)

- Hjemmekontor ("real time" kontakt med kontoret ditt)

+ mange andre ting som folk måtte ønske.

tenk hvis ALLE hustander i norge hadde hatt 100mbit rett i veggen og alle kunne gjort som jeg skeiv over.

Det blir nok slik en gang i tiden, men norge virker ikke særlig interessert. De tar den letteste utveien (ADSL).

Lenke til kommentar
Dessverre er Norge ett dyrt land å bygge ut infrastruktur i. Det er som noen nevnte lange avstander mellom hustander og i tillegg er det mye fjell og fjorder som kan gjøre dette enda vanskeligere. Det er også vanskelig å få fortjeneste når folkeantallet er så lavt og spredd som det er. I "storbyene" er det nok større sjanse for høyere hastighet innen kort tid.

Håper de kommer sterkt i byene snart, folk som bor på landet kan ikke vente at de skal få fiber.

FIBER TIL BYFOLKET!!! :tease:

Lenke til kommentar
For en tid tilbake var jeg i møte med en fra Telenor Business Solution som sa det lå mye fiber langs hele kysten fra f.eks oslo til kr.sand, men han sa fiberen var for høyt priset til at noen gadd å bruke den... jaja. hadde det vært meg, så hadde jeg leid ut fiberen til spott-pris. Bedre å tjene LITT penger enn INGENTING. ARG!

Prisingen til TN på slik fiber er vanvitting, det er i mange tilfeller langt billigere og selv legge fiber enn og leie seg inn på ubenyttede fiberkabler som TN eier.

Lenke til kommentar

Hadde vært utrolig fornøyd med 10Mbit adsl+ jeg... skjønner godt at folk tenker seg om flere ganger før de tar seg råd til å grave ned fiber, for det koster MYE $$ :)

Og litt off topic, noen sa at de tror Stockholm har 1,5 Mill innbyggere. I følge lonelyplanet.com (som treffer ganske bra på de fleste byene jeg sjekket), må man halvere dette tallet for å få riktig. Ikke så mye større enn Oslo med andre ord...

Lenke til kommentar
Telenor jobber med ADSL 2+

Det kommer nok ikke som produkt før etter jula har jeg hørt, Det vil bety 2005. Men jeg gleder meg vafall. Kan hende NGT kommer med noe før dem.

Men ja.. Fiber hadde vært digg. Men norge er litt vanskelig land sånn. Men lyse leverer over fiber, såvidt jeg veit? Bare at hastighetene ikke er de sykeste

*smekk meg om jeg tar feil*

Kan ikke påstå jeg gleder meg akkurat. Telenor kommer bare til å kjøre skyhøye priser som vanlig.

*HATE TELENOR*

:mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...