Gå til innhold

bytte nippler på dangerden rbx?

klikko

Anbefalte innlegg

kort og greit : netconnection sendte meg feil rbx blokk... altså 1/2 nippler istedet for 3/8....

noen som VET om det går ann å bytte nipplene på blokka uten å ødelegge plexien?

ser ut som at den er limt med noe form for lim... enn venn av meg sa at det sikkert var silikon lim ellerno?

noen som vet?

vil liksom ikke knekke noe...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, du klarer og løsne de niplene som er, og erstatte de med andre. Ville kanskje ha lagt blokken i varmt vann først (40-50 grader) for å mykgjøre limet litt. Men strengt tatt ser jeg ikke behovet for dette, da alle vanlige 3/8" slanger jeg har vært borti greit kan presses på 1/2" nipel.

Edit:

Hehe, ja jeg var innom, og det ser ut som som vi hadde planlagt det samme :thumbs:

Endret av Arctic
Lenke til kommentar

for å si det sånn... så har jeg minimalt med verktøy... sitter her med en leatherman.... hehe skjønte ikke helt hvilket verktøy du mente jeg skulle bruke skrue :blush:

og arctic : jeg har faktisk klart å fa pressa slangen på en av niplene...men fytte så sinnsykt slit det skulle være... fikk satt den på men slangen satt liksom bare såvidt innenfor den første rilla på nippelen...(ca 1 cm) hvor langt inn bør slangen være synes dere?

hmm kanskje litt såpevann her hadde gjort susen? :hmm:

takker for hjelpen!

Endret av klikko
Lenke til kommentar
for å si det sånn... så har jeg minimalt med verktøy... sitter her med en leatherman.... hehe skjønte ikke helt hvilket verktøy du mente jeg skulle bruke skrue :blush:

og arctic : jeg har faktisk klart å fa pressa slangen på en av niplene...men fytte så sinnsykt slit det skulle være... fikk satt den på men slangen satt liksom bare såvidt innenfor den første rilla på nippelen...(ca 1 cm) hvor langt inn bør slangen være synes dere?

hmm kanskje litt såpevann her hadde gjort susen? :hmm:

takker for hjelpen!

Jeg har en DDen Maze4 (som jeg har demontert nipelen på en gang ;) ) Og det er egentlig samme sak her som hos deg. Jeg bruker 3/8" slange med 1/2" nipel. En rille er for lite, men jeg har presset den over to riller og satt på en strips. Det funker som en drøm det. Jeg varmet slangen opp,(varmt vann går fint) og brukte litt såpevann på nipel når jeg monterte.

Lenke til kommentar

Y-en som fulgte med min RBX var i 1/2 selv om jeg fikk 3/8 nipler på blokken. Slet med å få på Kyriama slangene, og prøvde varmt vann fra springen og såpe. Hjalp ikke så altfor mye. Så jeg kokte opp vann, helte over i en kopp og stakk slangetuppen nedi i 20 sec. Slangen ble HELT myk. Bare pass på at du ikke stikker for mye av slangen nedi, for da blir det vanskelig å presse den nedpå nippelen da den vil brekke med engang.

Lenke til kommentar

Hm, glemte vel kanskje i farten at ikke alle har en fullstappa verktøykasse. Men en Leatherman kan jo duge, i et knipetak!

Men prøv forslaget fra Arctic; Varme opp slangene, i kombinasjon med såpevann. Utrolig hva som kan smette på plass da! :thumbup:

Lenke til kommentar

for å si det sånn så gikk jeg for såpevann løsningen istedefor å bytte nipplene...

fikk slangene litt over 2 riller på blokka så jeg prøvde å kjørte systemet utenfor maskina.

det gikk helt fint bortsett fra at det lakk fra radiatoren :o

forresten noen andre som har erfaring med at det er litt vrient å skru på nipplene som følger med til evoen?

jeg måtte bøye de koblingene på radiatoren litt fra radiatoren for å klare å skru de på... for å si det sånn så kommer på en måte radiaotoren i veien når man skal skru på nipplene...

men fikk jo fiksa det... mangler bare en overgang fra pumpa til slange nå :)

Lenke til kommentar

hmmm kobber er heldigvis mykt ja.. men synes det var litt rart for å være helt ærlig..

og noen andre som er "missfornøyd" med undersiden på rbx blokka?

dårlig speilbilde :/ min må slipes ihvertfall... orker ikke gjøre det endah... doh

takk for svar!

:w00t:

Lenke til kommentar

og noen andre som er "missfornøyd" med undersiden på rbx blokka?

dårlig speilbilde :/ min må slipes ihvertfall... orker ikke gjøre det endah... doh

takk for svar!

:w00t:

Hvis du ikke er heelt sikker på hva du gjør, så la det være. Blokka er nemlig svært godt planet i utgangspunktet, og det er tross alt det viktigste!

En speilfinish hjelper lite, om bunnen er buet pga dårlig (etter-)planing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...