Gå til innhold

Blå skjerm - irql not less or equal

Anbefalte innlegg

Et ganske irriterende problem har oppstått. Maskinen min krasjer flere ganger om dagen, med følgende beskjed:

irql not less or equal. Stop: 0x0000000a (0xe105c60e0, 0x00000002, 0x0000000, 0x805dcc5b).

Jeg har forsøkt å finne ut hva dette kan bety, men har ikke fått helt klart inntrykk av det. Muligens kan det være noe med ram`en min. Er det noen her som har fått samme beskjed, eller som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette problemet er visstnok ikke så sjeldent(?), har det selv, men bare når jeg shutter ned maskina, noe som heldigvis ikke skjer så ofte.

På win-xp.no, tror det var der, står det at den nyeste versjonen av via4in1 skal hjelpe mot dette.

Det funket ikke hos meg :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Nasams på 2002-04-04 10:15 ]

Lenke til kommentar

irql not less or equal betyr vanligvis at en eller flere enheter i maskinen din ikke liker å "dele" irq gjennom ACPI. Det jeg pleier å gjøre når jeg støter på en PC som gjør dette er å skru av ACPI.

Regner med at det er Windows XP du har!? (Det er det samme i Win2k forresten)

Gå inn i Device Manager (enhetsbehandling), finn kategorien Computer og sjekk hva som ligger under den. Vanligvis har du enten Standard PC eller Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC. Har du sistnevnte så går du inn på den og velger update driver. Velg deretter Standard PC og du er kvitt ACPI problemene.

MRK!! Noen ganger klikker det helt for WinXP/Win2k når du gjør dette (blå skjerm når du restarter), den eneste måten å fikse det på er å boote fra installasjons cden og velge repair.

Men jeg har gjort dette på 2 PC-er i det siste (WinXP og Win2k) og begge har klart seg uten problem.

Årsaken til dette problemet er såvidt jeg vet at ACPI tvinger alle enheter til å kommunisere via IRQ x (ofte 9) og de fleste drivere er idag kompatible med dette. Men det finnes fortsatt endel "stae" drivere som ikke er noe særlig glad i ACPI.

Typisk eksempel er maskina hjemme, SB Live og Geforce i samme maskin = Blå skjerm og irql not less or equal. Ihvertfall for meg. Har enda til gode å få det til å funke med ACPI iløpet av det året jeg har hatt den kombinasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg får også dette problemet. Har nyligt kjøpt nytt hovedkort A7V333RAID. Men jeg bruker en del gamle kort som f.eks. DIVA PRO ISDN kort, Gammelt Realtech 10Mbps nettverkskort.

Jeg kjøpte en Corsair 256MB PC2700 XMS brikke som skal takle opptil 166MHz CAS2. Jeg har selvfølgelig stillt inn BIOS på dette. Men i går satte jeg den på CAS 2,5/3T/3T/6T og da fungerer alt mye bedre. Har ikke fått krasj enda.

Det skal visstnok også være mulig å sjekke om driverene takler IRQL med noe som heter verifier.

Fant en artikkel på microsoft som du kan lese mer om her: http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;EN-US;q244617

kjetil

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-04 10:21, Ash skrev:

Typisk eksempel er maskina hjemme, SB Live og Geforce i samme maskin = Blå skjerm og irql not less or equal. Ihvertfall for meg. Har enda til gode å få det til å funke med ACPI iløpet av det året jeg har hatt den kombinasjonen.

Har samme config, og har opplevd irq_not_less_or_equal blåskjermen med Win2K. Heldigvis har jeg fått det til å fungerer nå. Men jeg tror lydkortet (og VIA chipsett) har mye av skylden. Ettersom Win2K *vil* kjøre ACPI, mens SBLive er et feilprodusert "møkkakort" som ikke liker det. Noe i den duren i så fall!

Tror det var noe driver tull som reddet meg. Er jaggumeg ikke helt sikker. Fikk forresten ikke lydkortet til å funke i Win2K i starten. Måtte troubleshoote litt. Disablet PCP/Concurrency (husker aldri nøyaktig hva det het) i BIOS..

Lenke til kommentar

Takk for svarene. Og jepp, os`et mitt er xp. Jeg har nettopp sjekket device manageren min, og fant ut at jeg bare hadde Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC tilgjengelig under Computer. Når jeg forsøkte å oppdatere drivere (automatisk), så fant den ingen nye. Jeg har ikke en mulighet til å velge Standard PC under computer. Jeg får heller ikke installert drivere til hovedkortet mitt (aopen ak77 pro). Kan dette ha noen betydning, eller er det andre muligheter som kan fikse problemet?

Lenke til kommentar

Fikk samme problemet. Får denne blue screenen også hvis du overklokker ram'en og du har dårlig ram (les: noname eller ikke reg) Men også acpi saken er kjekk å fikse på. Skal funke fint. prøv å ikek la maskin søke selv etter hardware, men velg at den skal være standard computer. gjør ting manuelt istedet. (mulig du har gjort det, men jeg fikk eller ikke opp standard saken når jeg søkte etter nye drivere...

-milkwood

Lenke til kommentar

Jeg har også fått denne meldingen under shutdown:

****STOP: 0x000000D1 (0xED080FAA, 0x00000008,0x00000000, 0xED080FAA)

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

***ADRESS ED080FAA base at ED080000, Date stamp 00000000 – videoprt.sys

***ADRESS ED080FAA base at ED080000, Date stamp 00000000 – videoprt.sys

Blåskjermen kom både i XP og W2K, samt på to forskjellige hovedkort. Jeg trodde feilen lå i detonator driveren da blåskjermen babla om videoprt.sys, men det viste seg å være driveren til Jensen ISDN kortet som var synderen. La inn siste versjon og problemet ble borte.

Lenke til kommentar

Etter mye frem og tilbake (og to nye blå skjermer)

- fjerning av ram, lydkort og sjekket oppsett og drivere til det kjedsommelige - har jeg bestemt meg for å følge rådet til den første posteren i denne linken; installere på nytt og fjerne acpi fra installasjonen.

http://www.anetforums.com/thread.asp?Actio...hreadIndex=5047

Uansett, håper dette fungerer. Begynner å bli en smule lei etter hvert...

Lenke til kommentar

Jeg har (såvidt jeg kan huske) ikke hatt dette problemet, og jeg kjører WinXP med GF3 og SBLive. Jeg bruker de nyeste driverne til begge, lastet ned fra nvidia.com og windowsupdate.com (!)

kjskjold: hvor har du kjøpt den Corsair-RAM'en? Jeg har leita mye etter Cas. 2 333mHz RAM, men har ikke funnet det noenplass :sad: Jeg har også A7V333 (ikke raid though), men kjører bare Apacer 266 mHz RAM.

Lenke til kommentar

Jeg får mange av disse blåskjermen når jeg prøver å overklokke maskinen. Spesielt når fsb-en settes til over 140. Det liker ikke maskinen min, og jeg får haugevis av disse blåskjermene.

Har lenge lurt på om det er hovedkortet eller skjermkortet som har skylda, men jeg vet ikke. Har nyeste drivere osv. Får teste noen av de overnevnte tipsene da...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-04 23:02, billball skrev:

Den feilmeldingen er det Via sine chipsett som står for, sammen med chipsettdriverne VIA4in1. Den nyeste versjonen av VIA 4-1 skulle visstnok ordne problemet, men det virker visstnok ikke for alle.

Ikke nødvendigvis, for meg var det dårlig ram.

Lenke til kommentar

Hehm. Dette var no herk. Tviler mer og mer på ram'en min etter dette. Har ABit KT7A-RAID og 2x 128mb PC133 & 1x 256mb PC133 brikke. Minnebrikkene er ikke akkurat state of the art.. Nevnte ikke at jeg har store problemer med å kjøre 133MHz FSB i forrige post. Begynner å lure på om minnet mitt er kilden til problemet -som hos alle dere andre!

Merk: Prøver jeg å kjøre FSB/RAM @ 133/133mhz, FSB/RAM @ 133/100MHz fungerer ikke 3d-grafikk. Men alle tester i SiSoft Sandra for eksempel går glatt. Kjører jeg derimot FSB/RAM @ 100/100MHz (eller 105MHz som jeg kjører nå) fungerer alt greit. (Men jeg lengter etter 133MHz!!)

Lenke til kommentar

Nå har jeg installert xp på nytt, og foreløpig har jeg ikke hatt noen problemer. Maskinen har nå snart stått på et døgn. Tidligere hadde jeg også problemer med internettoppkoblingen min, men det problemet er borte nå. Grunnen til det, er at jeg fjernet brannmuren som ligger i xp (og som jeg tidligere ikke oppdaget var på), siden jeg bruker zonealarm. Vet ikke om det kan ha vært en konflikt her som gjorde systemet ustabilt... Uansett, håper at jeg nå slipper flere blå skjermer på en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...