Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gigantaksjon mot pirater


Anbefalte innlegg

Den ideelle løsningen hadde vært om man kunne laste ned spill fra produsenten sin nettside og kjøpe serienummeret der med VISA. Da er ganske mange mellomledd borte, og man vil kunne få spillet raskt. :thumbs:

 

 

En annen ting er at mange nye spill i dag bare koster rundt 350kr, noe som er overkommelig. Eksempler på dette er UT2004, FarCry og Colin McRae Rally 04.. Veldig bra!

  • Unreal Tournament 2004 -> 339 kr (Cdon.no)
  • Far Cry -> 349 (Siba.no)
  • Colin McRae Rally 04 -> 359 kr (Cdon.no)

Er litt verre på konsollfronten.. Der koster nye spill vanligvis 500kr. Har det kanskje en sammenheng med at piratkopiering ikke er like utbredt på konsoll?

 

 

Når det gjelder OS som f.eks. Windows XP koster det ikke så mye, med tanke på at det er noen år mellom hver gang man kjøper nytt os, dessuten får man jo studentversioner etc. OS'et er jo tross alt en veldig vital del av datamaskinen.

  • Microsoft Windows XP Professional Ed. (Norsk Student versjon Upg.) Oppgradering fra 98 og ME , NT4 og win 2000 ( Norske versoner ) -> 577kr (Absoluttdata.no)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den ideelle løsningen hadde vært om man kunne laste ned spill fra produsenten sin nettside og kjøpe serienummeret der med VISA. Da er ganske mange mellomledd borte, og man vil kunne få spillet raskt. :thumbs:

Vel, det er ikke ideelt for folk med dial-up, og dem er det jo endel av - særlig i USA der tellerskrittene er gratis mange steder.

 

Per i dag er det heller ikke noen bra løsning for konsollene, som er et mye større marked enn PC. Det er vel heller tvilsomt at spillindustrien er interessert i å ha enda synligere prisforskjeller mellom PC-spill og konsollspill. Konsolleierne kunne bli misfornøyd. (I tillegg ville en slik løsning som du skisserer stjålet andeler av butikksalget, slik at mellomleddene kanskje måtte sette sine priser enda mer opp).

 

Så lenge man ikke kan avvikle de vanlige distribusjonskanalene, vil det ikke bli så mye å tjene på å bygge opp en infrastruktur for å håndtere onlinesalg i stor skala. (En bestselgende spilltittel selger i flere millioner eksemplarer. Enter the Matrix kom vel på 4 cd'er eller noe sånt. Hva slags nettverk trenger man for at folk skal kunne laste ned (4 cd'er x 3 millioner salg x 0,7 GB per cd) = 8.400.000 GB med data i løpet av kort tid?)

Lenke til kommentar

Problemet er egentlig at warez har blitt for enkelt å få tak i, det er jo ikke til å unngå at man ser nye spill dukke opp her og der (kazaa, dc++, emule, ftp) og alle som ønsker og som har et minimum med kunnskap kan laste ned.

 

Derfor kommer det i utgangspunktet å være vanskelig for at di som laster ned warez skall bli tatt fordi det er så utrolige mange av dem, derimot di medlemene av di store gruppene som står for cracking og utgivelse står i søkelyset nå.

 

Vi bør ikke se bort ifra at grupper som Deviance, Razor 1911 og flere andre står for tur, og større fildelere som sitter på linjer med stor kapasitet (ikke adsl) blir vell tatt ganske snart (også her i norge, pga upload) ifølge rykter, men det gjennstår å se om di greier å ta dem.

 

For di som har fulgt med i det siste, så prøver flt å beskytte seg med at det ble begått entrapment (altså at di ble lurt i en felle den gruppa som ble tatt) men di er vell ganske ute på kjøret allerede.

 

Personlig så trur jeg at salget av software (lovlig) kommer til å gå ned med tiden, fordi det er veldig mange av oss som liker tanken "try before you buy" uten at man må tenke på teite limitasjoner (shareware,trialware...).

Lenke til kommentar
Se her og tro hva du vil.

Har visst blitt sendt ut flere slike. Kjenner et par stykker som har mistet linja, men kan ikke bekrefte at mailene er autentiske...

Haha, snekker om nazi opllegg på UiO da, håper det ikke blir slike tendenser her i trondheim..

 

Vet du forresten åssen det funker i Oslo, hva som er begrenset osv?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Apropos piratvirksomhet, er noen som har mistet linja oslo, den som er knyttet universitetet. Amerikansk organisjon som hadde spionert der over lengre tid...

Er ikke linja i Oslo rimelig heftig begrenset, har ikke satt meg inn i det, men er det ikke jævlig stress å sette opp fildeling der?

 

AtW

Aner ikke jeg, bare vet at det er noen massive DC++ hub'er der...

Lenke til kommentar
Apropos piratvirksomhet, er noen som har mistet linja oslo, den som er knyttet universitetet. Amerikansk organisjon som hadde spionert der over lengre tid...

Er ikke linja i Oslo rimelig heftig begrenset, har ikke satt meg inn i det, men er det ikke jævlig stress å sette opp fildeling der?

 

AtW

Aner ikke jeg, bare vet at det er noen massive DC++ hub'er der...

Ok, den første kommentaren min var forresten til posten før den var editert (da det sto trondheim, ikke oslo)

 

AtW

Lenke til kommentar
Se her og tro hva du vil.

Har visst blitt sendt ut flere slike. Kjenner et par stykker som har mistet linja, men kan ikke bekrefte at mailene er autentiske...

Di delte utenfor oslo linja ikke sant?

Di som deler internt og ikke ut mot verden har vell ikke samme problem?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Se her og tro hva du vil.

Har visst blitt sendt ut flere slike. Kjenner et par stykker som har mistet linja, men kan ikke bekrefte at mailene er autentiske...

Di delte utenfor oslo linja ikke sant?

Di som deler internt og ikke ut mot verden har vell ikke samme problem?

Det vet jeg ikke.

Vil tro at de ser på å dele internt og eksternt likt. Er jo like fullt ulovlig distribuering av kopibeskyttet materiale.

Lenke til kommentar

jeg har fått sånn varsel for lenge siden jeg ble tatt på dc freddy vs jason dem sendte meling til firstmile og firstmile sendte megmeling når de hadde tatt meg o.s.v meb firstmile sa at det var ikke noe å bry seg om det sånn dem skala skremme bort folk men usa er det andre boller

Endret av RAPTORR
Lenke til kommentar
Se her og tro hva du vil.

Har visst blitt sendt ut flere slike. Kjenner et par stykker som har mistet linja, men kan ikke bekrefte at mailene er autentiske...

Di delte utenfor oslo linja ikke sant?

Di som deler internt og ikke ut mot verden har vell ikke samme problem?

Det vet jeg ikke.

Vil tro at de ser på å dele internt og eksternt likt. Er jo like fullt ulovlig distribuering av kopibeskyttet materiale.

Jo, men det er mye vanskligere for mpaa å se hva folk deler internt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selvsagt så er det ulovlig, men det som bekymrer meg er at di "sniffer" på interne nettverk, det betyr at di har en eller annen form for tilgang til universitetsnettverkene og dermed er heller ikke di som bare deler med andre studenter trygge lengre.

 

Stemmer dette så har organisasjonene som holder på med overvåkningen fått bedre kunnskap og er villige til å gå enda lengre for å statuere eksempler...

Lenke til kommentar

Hadde ting kostet mindre hadde jeg kanskje holdt meg mer lovlig. Sånn som i USA har de starta lovlig DivX nedlastning for 50 cent stk. Dette er ganske bra. Og de tjener på det uten at det koster dem noe (cover, DVD-plate osv.) også er snart iTunes snart på vei til Europa. Dette er alternativ jeg er ganske for.

 

Når de tok DVD-Jon så fikk han jo en straff. En som er ganske latterlig. Han fikk en bot som var årslønna fra året før. Han tjente kr. 0,- året før..... :cool:

Lenke til kommentar
Selvsagt så er det ulovlig, men det som bekymrer meg er at di "sniffer" på interne nettverk, det betyr at di har en eller annen form for tilgang til universitetsnettverkene og dermed er heller ikke di som bare deler med andre studenter trygge lengre.

 

tror ikke det har noe med interne nettverk å gjøre, men dc++ eller andre fildelings-programmer ut på nettet. Naboen min mistet linja si pga. deling av lord of the rings på en svensk dc++ hub (ikke swe-nettverket). Har ikke hørt om interne dc++ hubber på uio heller, men det finnes sikkert nok av de.

hva angår uio-linje på stud-hybler, så er det stengt for online spill + man kan ikke sette opp privat server & bittorrent tracker (begge fungerer kun intern, ikke ut mot nett) (såvidt jeg vet)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Se her og tro hva du vil.

Har visst blitt sendt ut flere slike. Kjenner et par stykker som har mistet linja, men kan ikke bekrefte at mailene er autentiske...

Haha, snekker om nazi opllegg på UiO da, håper det ikke blir slike tendenser her i trondheim..

 

Vet du forresten åssen det funker i Oslo, hva som er begrenset osv?

 

AtW

Nazi-opplegg?

Jeg tror ikke du har det minste begrep om hva nazisme er.

 

Jeg synes det er helt forståelig at eier av nettverket/infrastruktur treffer tiltak som skal forhindre lovbrudd. Selvom du ikke liker det, og at du helst vil at det skal være enkelt å bryte norsk lov, betyr ikke det at det er feil.

 

Admins får for lite betalt :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...