Gå til innhold

Istallere .tar.gz

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en Linux-nybegynner, og som tittelen avslører så sliter jeg litt med det å installere nye programmer. Jeg har lest litt rundt omkring, og skjønte etterhvert hvordan jeg skulle gjøre det som sto i readme'en til programmet :p

./configure
make
make install

Det bare virker som at ./configure ikke fullføres skikkelig. Legger ved en liten skjermdump som sikkert forteller mer enn meg :)

På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anderlin har rett, men sånn i tillegg: Kompilering av egen kildekode fra tar.*-filer er generelt sett siste utvei til installering av programmer. Vanligvis skal man bruke pakkesystemet som er integrert i distroen man kjører. I alle distroer følger xmms med, og ofte nyeste også (jeg har ihvertfall 1.2.10 installert her, på Fedora). Om det virkelig ikke finnes en xmms-pakke til den distroen du bruker, eller om du virkelig må ha 1.2.10 og det ikke har kommet noen oppdatering, så får du heller stresse med kompilering slik du har prøvd, men ellers er det nesten alltid både unødvendig mye strev, og mindre fleksibelt (det blir f.eks. vanskeligere å oppgradere eller avinstallere senere).

Lenke til kommentar

hvilken distro bruker du ? hvis du bruker debian så er det veldig enkelt. apt-cache search <pakkenavn> og apt-get innstall <pakkenavn>

når ./configure går feil så mangler du som regel ett eller annet program, det står hvilket program du mangler og da er det ikke noe problem :thumbup:

Lenke til kommentar

Om du bruker en distro med et pakkesystem så gjør nytte av det, kildekode installasjoner er gammeldags og bør i dag ikke brukes med mindre du er utvikler og/eller skal teste en eller annen litt rar funksjon som ikke er med i pakkene som finnes.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Mandrake 9.2 (tror jeg det var). Jeg vet at omtrent alt jeg trenger egentlig er lagt ved distroen, men når jeg velger de forskjellige pakkegruppene under installasjonen, blir ikke alle programmene installert. F.eks. dersom jeg velger "Multimedia", er ikke xmms der når installasjonen er ferdig. Dessuten blir det større sjanse for at installasjonen fryser hvis jeg velger flere programvarepakker (tro meg, jeg har prøvd mange ganger!).

Derfor bestemte jeg meg for å kjøre en minimal installasjon, og så installere de tingene jeg trenger etterpå. Grunnen til at jeg ikke bruker pakkeinstallasjonsverktøyet som ligger i Mandrake er den at hver eneste gang jeg har kjørt det verktøyet (begge gangene :p), så har det på ingen måte installert noen programmer som helst. Det har tvert imot fjernet alt jeg har av programmer liggende! Inkludert Konqueror, sånn at jeg ikke engang har kunnet browse hdd'en engang, eller laste ned nye progs. Så har jeg måttet installere alt på nytt igjen.

Derfor gjør jeg det slik jeg gjør.

(Er kanskje installasjons-cdene mine litt sånn ikke-fullstendige? Ødelagt DL kanskje? Burde jeg ikke da ha fått en feilmelding?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...