Håvard Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Hei. Jeg skal på lan-party til helga, og har Windows 98. Jeg liker Windows 98, og har ikke lyst til og bytte operativsystem. Derfor trenger jeg en detaljert forklaring på hvordan jeg skal sette opp pcn min i et netværk med win XP pcr, og en hub. Jeg trenger også en forklaring på hvordan jeg skal gjøre det med en ruter i steden for hubben, og en forklaring som sier meg hva jeg skal gjøre hvis vi bestemmer oss for og bruke en switsh. på forhånd takk Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Bare si i fra at jeg bare trenger en forklaring på hvordann jeg gjør alt dette hvis vi skal bruke en hub. Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Det er vel et vanlig tcp/ip nett? Er der DHCP server(Tilder IP adresser ved pålogging) eller må IP adressene settes opp manuelt? Switch eller Hub er ett fett. Router for bredbånd? Er vel bare en "hub" eller en "switch" som deler ut IP adresser og ordner med kontakt mot det store nettet. Er ikke helt sikker her da jeg bare hadde et ADSL modem med innebygd hub. Lenke til kommentar
que Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 (endret) Hvis du/dere skal dele filer over dette nettverket, er det vel egentlig XP-maskinene som har et "problem". Win98 bruker netbios til å kommunisere med de andre maskinene, en protokoll som må aktiveres på XP-maskinene da de ikke har denne aktivert orginalt. Ellers for internett, har du heller ikke et problem, hvis det er en router (med DHCP, noe som er normalt) på nettverket som deler ut ip-adresser, trenger du bare å sette opp nettverkskortet ditt til å "motta ip-adresse automatisk" så er det i boks. Og her er det stort sett knekkende likegyldig om det er hub, switch eller router (med innebygget hub/switch) som du kobler deg direkte inn i. Derimot er det ikke en router (DHCP-server) på nettverket deres (og der ikke har noe internettilgang), må adresser og slikt konfigureres manuellt, da forklarer sikkert de andre der deg det. Med andre ord, bør ikke være redd for å dra, de andre som er på partyet, kan sikkert forklare deg saker og ting som trengs for at du kommer på nett, større problem kan det være og overføre filer med vanlig Windows-mappe-utdeling. Men her finnes det jo ting som FTP i steden Endret 23. april 2004 av que Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Vi må sette opp ip-adressen manuelt. Vi skal bare bruke hub, og det blir ikke noe internett Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 en ting til. jeg var på party med akkurat samme folk en gang før, og da fikk vi ikke pcn min opp i nettværk, fordi ingen viste hvordan vi skulle gjøre det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå