Gå til innhold

Laptop


abdobe

Anbefalte innlegg

Jeg har to bærbare maskiner hjemme; en gammel IBM Thinkpad 600X, og en nyere desktoperstatter - en Compaq med Intel 2.8 Mhz prosessor, DVD brenner og full av ram.

Når jeg sitter i lenestolen og surfer på nett, går gjennom e-post og skriver litt etc. så er det den gode gamle og trege IBM'en som er favoritten. Den starter opp litt sakte, men den har en klar fordel:

I motsetning til den kraftige maskinen, så kan jeg ha den på fanget mens jeg sitter i stolen. Den avgir lite varme og den er så og si lydløs.

Compaq'en derimot, har ei vifte som suser, manskinen er varm og av alle ting så er luftinntaket under maskinen. Det betyr at den ikke kan ligge på fanget uten at man sperrer for luftinntaket. Å hindre luften i å bli sugd inn i maskinen er jo et rent prosessormord. Begrepet "laptop" eller "maskin til å ha på fanget" blir derfor en usannhet.

Jeg håper derfor at produsentene har dette i bakhodet når de lager maskiner i fremtiden. En stressless med tråløs Wlan og en god laptop, er vel den mest behagelige arbeidsstillingen man kan tenke seg. Håper den ikke forsvinner til fordel for superhurtige maskiner med høyt lydnivå og uhensiktsmessig varmeutvikling.

Ville bare si det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså... Hvis man kjøper en bærbar / flyttbar maskin med Desktop prosessor, f.eks. Pentium 4, må man være klar over at man ofrer lang batterilevetid og lav varmeutvikling til fordel for lavere pris per MHz og (forhåpentligvis) høyere ytelse.

 

Du skriver jo selv at maskinen er en desktoperstatter - da er den lagd for å erstatte en desktop, og slike er det ikke mange som har i fanget...

 

Dersom man er usikker er det lurt å snakke med en selger på telefon før man kjøper bærbar - de får opplæring i å finne riktig produkt for kundene, slik at man unngår at folk blir skuffet over å ha valgt et produkt som ikke passer til deres bruksområde. (Denne gang var det HP som fikk svi, neste gang er det vel Dell, siden vi lager noe av det heteste som leveres i slepbar form: Inspiron 9100!)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
(Denne gang var det HP som fikk svi, neste gang er det vel Dell, siden vi lager noe av det heteste som leveres i slepbar form: Inspiron 9100!)

Bra å vite at dere i Dell har en viss form for selvironi. ;)

Lenke til kommentar

det stemmer faktisk det dere sier der.. Er forskjell på Notebook og laptop. MEEEN!

 

ligger nå med en Asus Notebook på fanget. Temperaturen er på 38grader.. Hører ikke vifta. Er forresten en p4 2.67 ghz osv osv.

 

Men så henter jeg dama sin. En DELL / DULL som jeg plasserer på fanget. 5 minutter og temperaturen sier hele 59 grader. Og som den bråker..

 

Ikke nok med det. Men sjekk med produsentens hjemmeside. DULL notebooken er kjøpt på grunnlag av det som står på hjemmesiden om at den skal kunne brukes hvor som helst "when youre on the go". Dette er ikke mulig..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Men så henter jeg dama sin. En DELL / DULL som jeg plasserer på fanget. 5 minutter og temperaturen sier hele 59 grader. Og som den bråker..

Hvordan sjekker du temperaturen på en bærbar?

Lenke til kommentar
det stemmer faktisk det  dere sier der.. Er forskjell på Notebook og laptop. MEEEN!

 

ligger  nå med en Asus Notebook på fanget. Temperaturen er på 38grader.. Hører ikke vifta. Er forresten en p4 2.67 ghz osv osv.

 

Men så henter jeg dama sin. En DELL / DULL som jeg plasserer på fanget. 5 minutter og temperaturen sier hele 59 grader. Og som den bråker..

 

Ikke nok med det. Men sjekk med produsentens hjemmeside. DULL notebooken er kjøpt på grunnlag av det som står på hjemmesiden om at den skal kunne brukes hvor som helst "when youre on the go". Dette er ikke mulig..

DELL/DULL? Fant du på den selv? Gøyalt. Kreativt. Opplysende!

 

Jeg tror ikke noen i Dell vil nekte for at det finnes maskiner som har andre temperaturkurver enn Dell Inspiron, ei heller at man finner maskiner med vifter som bråker mer enn andre. Mitt poeng er at dersom man ikke er helt sikker på hva man skal kjøpe, så bør man kontakte salg og få tilleggsopplysninger basert på de behov man har - det er ikke sikkert at et produkts "slagord" er det beste hjelpemiddelet i innkjøpsprosessen.

 

Når jeg bruker såpass store beløp som det er snakk om her ser jeg som regel på langt mer enn en enkel setning før jeg slår til. (Men jeg er nok ikke helt representativ - jeg sjekker til og med ingrediensene i Müsli før jeg kjøper sånt...)

Lenke til kommentar

vel.. jeg vet ikke hvor mange brosjyrer fra dell jeg leste før jeg overbeviste dama om at det visstnok skulle være et godt kjøp. Noe som jeg pr dags dato skammer meg over..

 

Ikke nok med det.. Men en kompis av meg har samme saken.. den har ikke de problemene hun har på pcn.

 

men så har jeg vært i kontakt med flere andre på skolen med samme pc som har det problemet.. Men dette var vel ikke treaden å diskutere slikt på..

 

Starta en tread om det for lenge siden. ( Heving av kjøp.... heter den )

 

les der så kanskje du får et innblikk i hvordan den pcn til dama egentlig er.

Lenke til kommentar
Altså... Hvis man kjøper en bærbar / flyttbar maskin med Desktop prosessor, f.eks. Pentium 4, må man være klar over at man ofrer lang batterilevetid og lav varmeutvikling til fordel for lavere pris per MHz og (forhåpentligvis) høyere ytelse.

 

Du skriver jo selv at maskinen er en desktoperstatter - da er den lagd for å erstatte en desktop, og slike er det ikke mange som har i fanget...

 

Dersom man er usikker er det lurt å snakke med en selger på telefon før man kjøper bærbar - de får opplæring i å finne riktig produkt for kundene, slik at man unngår at folk blir skuffet over å ha valgt et produkt som ikke passer til deres bruksområde. (Denne gang var det HP som fikk svi, neste gang er det vel Dell, siden vi lager noe av det heteste som leveres i slepbar form: Inspiron 9100!)

Du har rett i mye av det du skriver. Når vi kjøpte Comaqen så var det fordi vi trengte en kraftig maskin for å drifte en hjemmeside bl.a. under reise til utlandet. Den er i utgangspunktet ment til en kontorpult. Til tross for det, så tror jeg ikke at man fokuserer godt nok på nettopp anvendelsesområdet til en Laptop/Notebook ved salg. Jeg var altså ikke klar over at maskinbruken ble begrenset på grunn av at vifteinntaket er plassert under maskinen. Å ikke ta hensyn til dette kan vel få prosessoren til å si takk og farvel, og så møter man ditt syn på saken...

Dette burde du ha vist fordi dette er en Notebook og ikke noen Laptop....

 

Dog, jeg angrer ikke på kjøpet. Til vårt bruk er maskinen kjempeflott, men som laptop... da holder jeg meg til min gode gamle Thinkpad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...