Gå til innhold

Norwegian vs. SAS Braatens

Anbefalte innlegg

Har nettopp sett slutten på en debatt i Tabloid på TV 2 om nye SAS Braatens som lavprisselskap.

SAS Braatens mener å ha alle forutsetninger for å konkurere i Norwegians lavprismarked, mens Norwegian selv ser ut til å holde hode kaldt og ønsker sin "nye" konkurrent velkommen til "sin" sandkasse. Flere er der i mot redd for at SAS Braatens vil forsøke å skvise ut Norwegian for så å heve prisene mot gamle høyder.

Hva mener dere i denne saken?

Hvilket selskap hadde dere valgt hvis de to hadde tilbudt samme avgang til samme pris, med de samme "godene" osv.

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville helt klart valgt den aktøren som tilbydde den best prisen. Jeg er virkelig for konkuranse i markedet!

Se foreksemple på hva som skjer i prisene på øl i Norge nå som Lidel har varslet sitt inntog i det norske markedet!

Endret av t0bben
Lenke til kommentar
Jeg ville helt klart valgt den aktøren som tilbydde den best prisen. Jeg er virkelig for konkuranse i markedet!

Naturligvis! :)

Men jeg spør mer om deres generelle syn på de to selskapene. Spesielt om folk er bevisste på hvordan SAS har gått frem mot Braatens og ikke minst mot sine ansatte.

Lenke til kommentar

Virkelig latterlig at konsernsjef i SAS unner seg en bonus nesten 1,95 mill når hans ansatte må bite i seg lønnskutt og oppsigelser. Dette styrker ikke akkurat mitt syn på SAS akkuratt.

Norwegian virker som et spennende selskap det, vi får bare håpe at de ikke blir skvist ut på samme måte som color air..

Lenke til kommentar
Virkelig latterlig at konsernsjef i SAS unner seg en bonus nesten 1,95 mill når hans ansatte må bite i seg lønnskutt og oppsigelser. Dette styrker ikke akkurat mitt syn på SAS akkuratt.

Nettopp!

Slike ting er jo dømt til å få negativ publisitet i pressen, og bygger hvertfall ikke opp om deres nye profil som "lavkostselskap".

Lenke til kommentar

jeg hadde iallefall ikke betalt flere hundre kroner ekstra for en juice boks, ett smørbrød og slikt på flyet...Norwegian all the way! konkurranse er bare bra for oss! support the underdog! ;)

Norwegian, ATi og AMD forever! :p

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Norwegian virker som et spennende selskap det, vi får bare håpe at de ikke blir skvist ut på samme måte som color air..

...og hva er 1,95 mill i SAS/Braathens, da? Ingenting! Ingen verdens ting! Store konserner trenger toppledere, og toppledere koster penger. Flinke folk gjør det, og 1,95 er ikke så mye i dag, ikke i en høyomsetningsbransje som flybransjen.

For å ta et eksempel: Flyselskapet Canada 3000 sparte USD $2 mill i året på å kutte sitronskivene i 2 før de putta de oppi drinkene. Dette er SITRONER. Tenk på hvor mange folk som skal lønnes i forbindelse med en flyavgang! Bakkepersonell, kabinpersonell, flyplassansatte, reisebyråagenter, administrativt personell, osv. I tillegg kommer de store utgiftene som flyplassavgifter, vedlikehold, fornyelse av flypark, og ikke minst fuel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324

Til orientering, dette har jeg faktisk litt greie på :) , så er ledelønningene i Norwegian Air Shuttel ASA på samme høyde som med SAS'.

Lenke til kommentar

Jeg velger også naturlig nok den aktøren som tilbyr billigst reise, med noen unntak. Ett av dem er i saken mellom SAS og Norwegian. Når SAS, for å styrke sitt monopol, gjør seg skyldig i prisdumping og subsidier av konkuranseutsatte flyavganger, vil jeg ikke bidra med noe til dem. Da kveler de Norwegian, ja, de sparker den som ligger nede.

Lenke til kommentar

Personlig blir det en balansegang mellom pris vs. service. Dersom jeg kan få litt bedre service til litt høyere pris øsnker jeg som regel dette. For å ta et eksempel. Jeg prøver så langt som mulig å unngå et selskap som Ryanair. Synes de har slett service og reisen blir mer som en "busstur med matpakketvang" som Swanky fint beskrev. Det ga meg en "generell negativ følelse" å reise med Ryanair. Men det bertyr ikke dermed at jeg aldri vil bruke dem. Dersom prisen er mye høyere på neste alternativ, da vil jeg som regel finne meg i den manglende servicen. Men som sagt, det blir en balansegang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...