Gå til innhold

installere fedora på egen partisjon

Anbefalte innlegg

hei..

skal installere fedora, fordi jeg er hypp på å teste ut linux.. men jeg har planer om å lag et dual boot system..

spørsmålet er hvilket format skal den egene partisjoene være i, for at jeg kan dele filer mellom linux og windows? de 2 andre partisjoene er i NTFS..!

i tillegg lurer jeg på hvor stor partisjon jeg trenger!!

takker for svar på forhånd takk :):thumbup: '

cheers

bigben

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å installere Linux anbefaler jeg ext3 filsystem å installere det på.

Om du skal dele data mellom Windows og Linux på samme maskin, bør du kjøre FAT32 på en partisjon da du kan få skrivetilgang fra både linux og windows.

Det er mulig å få lesetilgang til linuxdisker fra windows, og lesetilgang av NTFS fra linux, men det anbefales ikke.....

Lenke til kommentar
For å installere Linux anbefaler jeg ext3 filsystem å installere det på.

Om du skal dele data mellom Windows og Linux på samme maskin, bør du kjøre FAT32 på en partisjon da du kan få skrivetilgang fra både linux og windows.

Det er mulig å få lesetilgang til linuxdisker fra windows, og lesetilgang av NTFS fra linux, men det anbefales ikke.....

tusen takk :thumbup:

Lenke til kommentar

Når man skal installere linux i et dual boot system så skal man bare endre størrelsen på partisjonene på harddisken du vil installere på og så velge å installere på den tomme plassen når du installerer Fedora.

På denne måten vil installasjonen opprette alle partisjoner for deg og du trenger ikke annet enn å vente. Når du så kommer inn i Fedora etter installasjon og vil lese fra dine ntfs partisjoner går du til http://linux-ntfs.sourceforge.net/rpm/instructions.html og leser instruksjoner til hvordan legge til ntfs-lesestøtte i Fedora.

Man kan ikke skrive til ntfs, det er ikke trygt. Om du lurer på hvorfor spør micorsoft om hvorfor de gjør ting så vanskelig.

Om du skal bytte filer mellom linux og windows anbefaler jeg at du oppretter en fat32 partisjon, da begge systemer kan skrive og lese helt flott fra fat32.

Og nei, jeg tror ikke man kan konvertere en ntfs partisjon til fat32 uten datatap, selv med partitionmagic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...