Dingot0m Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Jeg har kjøpt meg en AMD Athlon 64-maskin for en stund siden. Nå har jeg fått endel irriterende problemer. Specs: AMD Athlon 64 3200+ MSI K8T Neo FSR TwinMOS m/Winbond, 512MB PC3200 underklokket til 333MHz (PC2700) Problemer: -En venn av meg har kjøpt ny A64-maskin med akkurat samme oppsett, bare en 3000+ istedenfor. Han har en Thermaltake Silent Boost K8-kjøler. Når denne står på 1800rpm har han 29' ~ 32' grader på idle. Jeg har en Zalman CNPS7000A-Cu-kjøler. På 2700rpm (Full speed) har jeg 45' ~ 47' grader på idle. Er målingene feil hos en av oss, eller er det så stor kjøleforskjell på disse to kjølerne? Han har jo og mye lavere hastighet på viften enn meg. -Et par ganger om dagen stopper PCen. Alt stopper, inkludert musen. Ingenting reagerer og jeg må restarte. Noen ganger kommer det en høy pipelyd ut av høyttalerne, og forsvinner ikke før jeg restarter PCen. -Rammen er underklokket til 333MHz pga. stabilitets-problemer. Før når jeg kjørte på 400MHz restartet PCen seg selv ofte, og jeg ble møtt med meldingen "Systemet er gjenopprettet etter en alvorlig feil - [send rapport] [ikke send]" når jeg logger på. I spill og programmer skjedde sånt som dette: "Half-Life launcher har (etellerannet) og må avsluttes - [send rapport] [ikke send]". Disse problemene ble jeg kvitt når jeg underklokket rammen etter et tips fra en bruker fra forumet. Nå i det siste har imidlertid denne irriterende "full stop"-greia begynt. Alle drivere er oppdatert til siste versjon og BIOS. Noen ideer? Begynner å gå lei av alle disse feilene. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Temperaturen høres alt for høy ut. Dog skulle den ikke han noe å si på stabiliteten. Har du kabinettvifter? Prøvd memtest på rammen? Brikkene sitter i riktig slots osv? Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Høres ut som om det er RAM'en, A64 skal jo egentlig ha pc3200 minne.. Stikk ned i en pc-butikk (ikke expert o.l) og spørr om de kan teste med eventuelt ny RAM;) Håper det ordner seg, HATER pc-problemer Lenke til kommentar
abrakadabradavel Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 (endret) Når det gjelde dine problemer så tror jeg det er rammen din. Twinmos funker ikke så veldig bra med amd 64bit. Test med en annen ram. Har selv ganske store problemer med mitt AMD 64 bit oppsett. Bruker boxed vifta og ligger på ca 45 grader. Men rommet er nedkjølt til ca 10 grader. På TG lå jeg på 60 grader, har en 120mm vifte som blåser direkte fra døren og rett på cpu vifta men hjelper lite. Har også 3 andre 80mm vifter i kabinettet. Har også noen problemer med at alt bare låser seg sånn helt plutselig. Et annet problem er at ca hver 2. uke så velger pcn min å ikke starte. Når jeg starter den så hører jeg viftene svive i ca 5 sek og ikke før da begynner harddiskene å starte. Og når de liksom har begynt å spinne for fullt så setter pcn seg av. Har AMD XP 64 3200 og Abit KV8 Max... Mistenker Geil Value ramma mine for å være roten til alt vondt. Eller er kanskje 360 w chieftec psu for lite ? Endret 23. april 2004 av finix Lenke til kommentar
Patience Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Dere som sliter med merkelige temeraturer.. Sjekk at dere ikke har vakuum i boksen pga en eller to vifter for mye som blåser ut i forhold til hva som blåser inn. Kople disse eventuelt i fra og la kun cpuviften jobbe. Åpne gjerne døren og se hvor meget temperaturen da eventuelt faller. Trenger vel neppe å nevne det da det er ganske elementært, men pass også på at toweret står min 40 cm fra vegger eller møbler på begge sider. Lenke til kommentar
trMaG Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 hei, har msi neo k8t fis2r og amd64 3000+ bruker boxed-vifta jeg også, og prosessoren ligger på 45-47 grader idle. Systemet har en temp. på 35-37 grader idle med 120 mm vifte i kabinettet. Romtemperatur 17-21 grader. Synes derfor ikke at du ligger spessielt høyt i prosessortemp. Har hatt en del problemer med pc'en tidliger, men tror det meste av dette var driver-og software-relatert siden det fungere fortsatt. I tilknytning til blåskjerm og rebootingen av maskinen kan jeg bare si at maskinen min er totalt ukompatibel med cisco vpn klient. Når jeg installerer vpn-klienten går maskinen i boot-loop og det er ingenting annet å gjøre enn å starte opp i sikkerhetsmodus og avinstallere vpn-klienten. mag Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Jeg har AMD Athlon 64 3000+. Ligger på 37 grader idle. Ved første oppstart nærmet jeg meg 70 grader, CPU'en sin overflate fikk bare delvis kontakt med kjøleren. Det var fordi vifta mi var montert feil vei på og verken hovedkortet eller vifta hadde ikke noen indikasjoner på hvilken vei den skulle monteres. [url="http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121157&cks=PRL"]Min vifte[/url] Det høres ut som om minne ditt er defekt. Sjekk minnet med memtest86 (google it!) Lenke til kommentar
hondapower Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Det jeg ville gjort er å tatt av kjøleren for å se om den har god nok kontakt med cpu kjernen, hatt på ny goop og satt den på igjen. Derretter tatt ut alle ram brikkene og sjekket sporene som skal inn på hket om de er fettete eller lignende. gjerne rense med isopropanol. Samme med skjermkort. Har du begge strømkablene for hket tilkoblet? (høres kanskje dumt ut men lell) Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Han har testet memtest86, ingen feil. Er ikke sikker på hvor mange loops det gikk i though Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 [quote name='fredrikrb' date='23/04/2004 : 10:33'] Han har testet memtest86, ingen feil. Er ikke sikker på hvor mange loops det gikk i though [/quote] Husk å kjør minne i hastigheten den er spesifisert for (400 MHz?) Det kan vær at brikka gir feil frie resultat på lavere frekvenser. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 - Jeg kjører og min A64 3200 med nedklokket minne (2 x 512 Geil GD 3200 @ 2700), dette har imidlertid ikke hatt noen innvirkning på hverken CPU eller System temp, som ligger på henholdsvis 35 og 29 grader idle. Jeg har 4 x 80 MM kabinettvifter, 2 inn og 2 ut. - PC er og 100% stabil etter at rammen ble klokket ned. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Er maskina prime95 stabil da? Isåfall ville det pekt mot noe mykvare tull. Lenke til kommentar
Purify Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 (endret) Jeg hadde også problemer med TwinMos-RAM på mitt system, akkurat de samme som du beskriver. Jeg har A64 3000+ og Gigabyte K8VT800 PRO. Byttet RAM til OCZ EL Platinium Edition 400mhz, og da var alt i orden.. Prøv det du også! Lykke til! Edit: Jeg ligger på 31-32*C idle med BOXED-kjølern.. Endret 23. april 2004 av Purify Lenke til kommentar
Dingot0m Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 (endret) Han har testet memtest86, ingen feil. Er ikke sikker på hvor mange loops det gikk i though Husk å kjør minne i hastigheten den er spesifisert for (400 MHz?) Det kan vær at brikka gir feil frie resultat på lavere frekvenser. Memtest ble kjørt før minnet ble underklokket. Synes derfor ikke at du ligger spessielt høyt i prosessortempHvorfor ligger da min venn + Purify, AMD-king og Filla på mye lavere temperaturer? EDIT: Jeg går ned til ~42' med åpen dør Endret 23. april 2004 av Dingot0m Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Tja prøv din cpu på hans maskin så får du svaret, trolig er det din tempsensor som er feil. Lenke til kommentar
Dingot0m Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 (endret) Kan virke sånn ja... jeg ble litt forvirret nå, jeg var sikker på at BIOS var oppdatert til seneste versjon; det var det ikke. Nå er BIOS oppdatert, og CoreCenter viser nå 5 grader lavere temperatur.. dvs 39-40 på idle.. @Snekker'n: Hva hvis Temp.sensoren er ødelagt/feil? Hva må jeg gjøre da? Endret 23. april 2004 av Dingot0m Lenke til kommentar
TDK Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 På 2700rpm (Full speed) har jeg 45' ~ 47' grader på idle.Er målingene feil hos en av oss, eller er det så stor kjøleforskjell på disse to kjølerne? Han har jo og mye lavere hastighet på viften enn meg. Min er ca 35 grader idle med boxed kjøler så det er noe galt der ja... Lenke til kommentar
Dingot0m Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Men som jeg sa lengre oppe, hva må jeg gjøre hvis temperaturesensoren er ødelagt... Er det min feil? Går dette på garanti? Lenke til kommentar
jimmyhat66 Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 (endret) Det er jo tydeligvis prosessorvifta.... RPM på vifta har ikke alt å si...Boxed kjøleren er jo en drittvifte som kjører mye høyere RPM enn den jeg har nå Jeg bruker Venus silent boost til drøye 250 kr... Denne kjører jeg ned til 1300 RPM med viftekontroller og da ligger jeg idle på 41 grader Så uansett kjøp ny vifte Silent boost Asus k8v AMD 64 XP 3200 Venus silent boost Endret 25. april 2004 av jimmyhat66 Lenke til kommentar
Chief Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Synes det er mye rare problemer her. Jeg kjører et A64 oppsett med følgende komponenter: AMD 64 3200+ ASUS K8V SE Deluxe Corsair Value PC3200 256 x 2 @ default Boxed kjøler Romtemp, svinvarmt, 26º C Idle temp, 37º C Load temp, 43º C TwinMOS sliter sammen med Athlon 64, eller det er vel sammen med VIA KT800 den sliter. De restart problemene kommer nok av minne. Ikke bra å kjøre minnet med lavere bushastighet enn CPU kjører. Test med brikker fra Corsair, value som jeg kjører er billigeste sort mener jeg. Får 8500 p. på PCMark02, minnedelen der. Corsair 3200LL serien er bra, men PRO serien er enda bedre, koster seff litt. Så for de av dere som har andre temperaturer med boxed enn dette, så har dere gjort noe feil iallfall. Boxed er ikke så dårlig som enkelte skal ha det til. Inneffektiv er den, men den gjør jobben godt nok, og jeg har det ganske varmt i rommet også. På TG var ikke maskinen min over 40º en gang. Kommer sikkert til å bytte kjøler snart likevel, tror jeg kjøre vannkjøling nå snart. Lei av bråket fra 5 80mm'ere og PSU og skjermkort (med 2 70mm vifter ekstra). BTW. har enda ikke hatt ustabilitet. Og jeg kjører alt på default. Sliter litt med å få til den Cool & Quiet saken til ASUS. Programmet plipper bare når jeg starter det. Og for all del, slå av Cool & Quiet i BIOS om du legger inn medfølgende CPU driver og ikke får til programmet. Da kjører CPU på 800MHz og det er jo ikke akkurat noe artig. -Chief- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå