Gå til innhold

Verdens RASKESTE DDR RAM fra OCZ.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, dette er langt fra "verdens raskeste" DDR RAM. Du mener kanskje den raskeste som er ment for å sette på hovedkort? Jeg har nemlig et GeForce4 Ti4600 skjermkort, og det har 128MB DDR RAM som går på 650MHz og har en båndbredde på over 10GB/s. Det er nok mye næremere verdens raskeste DDR RAM :eek:)

Lenke til kommentar

Hmm, heter det GPU ram? Aner ikke hva jeg skal kalle det, men GPU = Graphics Processor Unit eller noe i den duren, og selv om det er GPU`en som behandler tinga i ram`en på skjermkortet, så heter det vel ikke GPU ram? Veit, dette virker kanskje litt pirkete, men ville bare få klarhet i det for min egen del.

Lenke til kommentar

da vil eg også vere pirkete, de er graphic prosessing unit! :grin:

og ram på hk'et og ram på skjermkort er forskjellig, heilt forskjellig, for de er jo en grunn til at man ikkje har 650mhz ddr ram på hk'et viss de hadde gått an :grin:

men viss man vil kverulere litt kan man jo sei at begge deler er DDR ram og da er de en annen sak :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-04 14:53, thomasr skrev:

Hmm, heter det GPU ram?

Hvis jeg ikke tar helt feil så er det SGRAM som brukes for det meste på de nyeste kortene, bl.a. Ti4600

SGRAM: Synchronous Graphic Random Access Memory.

Hele betegnelsen på denne ram'en blir da BGA SGRAM

Som igjen blir til: Ball Grid Array Synchronous Graphic Random Access Memory (uhh pust ut)

Lenke til kommentar

Siden vi er inne i forkortelsene, tar jeg med REG ECC SDRAM også

Registered Error Correcting Core Synchronized Dynamic Random Access Memory. DDR betyr Double Data Rate for de som ikke visste det)

RAM på skjermkort vil være mye raskere enn DDR ram lenge

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-04 08:02, Roadrunner7 skrev:

Nei, dette er langt fra "verdens raskeste" DDR RAM. Du mener kanskje den raskeste som er ment for å sette på hovedkort? Jeg har nemlig et GeForce4 Ti4600 skjermkort, og det har 128MB DDR RAM som går på 650MHz og har en båndbredde på over 10GB/s. Det er nok mye næremere verdens raskeste DDR RAM
:eek:
)

-smarten.. rammen kjører på 325x2.. ikke 650..

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Hmm, hvorfor trur "alle" at GPU RAM er det samma som ram på HK?

Quote:

lle tror ikke det, er som regel bare newbies som har den oppfatningen

Quote:

og ram på hk'et og ram på skjermkort er forskjellig, heilt forskjellig, for de er jo en grunn til at man ikkje har 650mhz ddr ram på hk'et viss de hadde gått an

men viss man vil kverulere litt kan man jo sei at begge deler er DDR ram og da er de en annen sak

Ikke ser jeg på det som kverrulering og tydeligvis er jeg en newbie, for jeg "tror" hvertfall at RAMen på HK og RAMen på skjermkort er lik, veldig lik. Greit nok at du ikke får stappa den ned i RAM slotsa på HKet, men det er ikke fordi chips'ene er så veldig forskjellige

SG RAM blir riktignok brukt på mange kort, men SD RAM blir brukt på mange den også.

Quote:

for de er jo en grunn til at man ikkje har 650mhz ddr ram på hk'et viss de hadde gått an

Det er en grunn, men ikke den grunnen du tror. Jobben RAMen på skjermkortet og RAMen på HKet gjør er faktisk veldig lik

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-04 22:09, Ludde skrev:

Quote:

On 2002-04-04 08:02, Roadrunner7 skrev:

Nei, dette er langt fra "verdens raskeste" DDR RAM. Du mener kanskje den raskeste som er ment for å sette på hovedkort? Jeg har nemlig et GeForce4 Ti4600 skjermkort, og det har 128MB DDR RAM som går på 650MHz og har en båndbredde på over 10GB/s. Det er nok mye næremere verdens raskeste DDR RAM
:eek:
)

-smarten.. rammen kjører på 325x2.. ikke 650..

:smile:

Og hvor mye er 325x2? 650. Nemlig. Jeg vet at bussen går på 325MHz, men DDR'en bruker både oppgangen og nedgangen på klokkepulsene, og minnet går dermed i praksis på 650MHz. Hvis du går til hjemmesidene til Nvidia, så vil du se at de reklamerer med at de benytter 650MHz minne på Ti4600, og at dette er verdens raskeste ram.

Og de som tror at dette minnet er "GPU ram", og at det er så veldig forskjellig fra ram som kan settes i hovedkortet: Tull og vas. Ram'en på skjermkortet er ikke integrert i GPU'en, den sitter i egne chip'er andre steder på kortet, akkurat som ram'en en setter i hovedkortet sitter i forhold til CPU'en. Grunnen til at slik ram ikke finnes for hovedkort er at det for det første ville blitt mye for dyrt, og for det andre så er det ikke utviklet chipset som støtter det ennå.

Lenke til kommentar

Hei,

Når du , Roadrumnner 7, er så smart, så svar meg hvorfor vi ikke har HK DDR RAM som kjører på 650MHz? Hvorfor vi ikke engang har standard for PC2700?

Jeg er klar over det at den PC3200 DDR RAM er ikke og skal ikke bli standard, men at d er bare PC2100 av høy kvalitet.

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar

Jeg tror dere har glemt et av kapitalismens grunnprinsipper, nemlig at alle deler i et marked må melkes så mye som mulig før man kan avansere til neste nivå. Selv om Intel selvsagt kan masseprodusere 3ghz-CPU-er i dag, gjør de ikke det, fordi det markedsøkonomisk sett ikke hadde vært så lurt. De må gå hele veien opp. Sånn er det også med RAM, sånn er det også med el-biler, hydro-biler, gass-biler osv.

Kapitalismen er ikke et økonomisk system hvor utvikling, med stor U, har gode vekstvilkår.

Og hvis dere lurer på om det finnes øknomiske system hvor utvikling _har_ gode vekstvilkår, så kan jeg bare si at jeg tror ikke det, ikke enda i hvert fall. Det er mulig at nettverk mellom forbrukere (slik dette forumet er en sped forløper for), kan endre på dette over tid.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-08 17:47, simiden skrev:

SDRAM er undervurdert!

Mange tror at DDR er dobbelt så raskt, samme med HK og CPU.

i teorien så er det dobbelt så raskt ,men i praksis er det noe annet.

En bilmed 600hp går jo ikke dobbelt så fort som en med 300hp.

Den er ikke dobbelt så sterk heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...