Gå til innhold

AMD XP-M, ka er forskjellen?

Anbefalte innlegg

Ser på ny prosessor til mine foreldre no ettersom en 6 år gammal P-II 300 har begynt å dabbe kraftig av. Eg har hovedkort, ram og alt som trengs, men det har lite med saken å gjere.

Eg kom over AMD Athlon XP-M 2000+, og så lurte eg på ka forskjellen på den og en vanlig XP var? Eg har sjølsagt konkludert med at den er en mobile-prosessor, men utover det og at dei er dyrare enn en vanlig XP, veit eg lite. Noken som kunne tenke seg å meddele meg sin kunnskap??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser på ny prosessor til mine foreldre no ettersom en 6 år gammal P-II 300 har begynt å dabbe kraftig av. Eg har hovedkort, ram og alt som trengs, men det har lite med saken å gjere.

Eg kom over AMD Athlon XP-M 2000+, og så lurte eg på ka forskjellen på den og en vanlig XP var? Eg har sjølsagt konkludert med at den er en mobile-prosessor, men utover det og at dei er dyrare enn en vanlig XP, veit eg lite. Noken som kunne tenke seg å meddele meg sin kunnskap??

Forskjellen er at en XP-M prosessor er beregnet for bæbare (mobile) datamaskiner. De er like, og passer omhverandre, men XP-M'en kjører på lavere spenning for å bruke så lite strøm som mulig.

XP-M prosessorene har som regel et større overklokkingspotensiale, siden disse fra fabrikk er stabile på relativt lave spenninger.

Jeg ville nok gått for en vanlig XP prosessor (kanskje en Barton?)

Lenke til kommentar
Tommelfingerregel når det gjelder datautstyr... har man ikke hørt om det trenger man sikkert ikke det.. :p

XP-M er kun interesant hvis man skal overklokke, i en stasjonær pc. (Vanlig pc).

Er vel kansje grei om man vil ha en støysvak pc og? I og med at med lavere spenning blir ikke cpu så fryktelig varm, og man kan ha en kjøler som nesten ikke bråker.

Lenke til kommentar
Tommelfingerregel når det gjelder datautstyr... har man ikke hørt om det trenger man sikkert ikke det..  :p

XP-M er kun interesant hvis man skal overklokke, i en stasjonær pc. (Vanlig pc).

Er vel kansje grei om man vil ha en støysvak pc og? I og med at med lavere spenning blir ikke cpu så fryktelig varm, og man kan ha en kjøler som nesten ikke bråker.

Tja,, kanskje også en god idè hvis man skal bygge en shuttle pc?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...