Gå til innhold

Vannkjøling, billig

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt lyst på vannkjøling, men grunnet dårlig økonimi har det ikek blitt noe av.

Men jeg har blitt lei av å vente på noe som jeg aldri får penger til (bruker dem opp på litt for mye i helgen++) så jeg har bestemt meg for å først og fremst tenkt å skaffe meg en radiator.

Størelsen på radiatoren har ikke noe å si (nesten) fordi jeg skal bygge meg et kabinett. Av tre?

Men det er vel en begrensning pga pumpa?

Har også tenkt på en MIST vannkjølingblokk (socket A).

Eller er dette et dumt valg?

Radiatoren tenker jeg å kjøle med 4 stk 80mm sunbeam vifter og mulig noen flere (80mm sunbeam pga prisen). Vil dette være nok?

Hvor stor pumpe må jeg ha?

Og hvor er det mulig å få tak i en billig radiator?

Hva slags materiale er det lurt å bygge pc av?

Tenker da på pris spesielt.

Beklager alle spørsmålene, men jeg lurer så fælt :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

eg har bygd min blokk sjølv for vannkjøling og kjøpte radiator på eit hoggeri. pumpa kjøpte eg brukt. berre å legge ut ein annonse om at pumpe kjøpes på bruktmarkede so får du garantert svar... dei sel jo billige pumper på microplex (hydor seltz eller ke det var) dei e visst ok og bra nok effekt. tre er enkelt å jobbe med so det er vel det enkleste å lage kabinnett av, har du tilgang på verkty og er flink å jobbe so kan du lage kabinett av alt...(tre er sikker billigast)

www.ghost7.tk her ser du dyret mitt... stygg radiator og blokkene kunne vert betre men det funker fint og stille. treng ikkje vifter til noke :D

Lenke til kommentar

Hadde vært greit med en radiator som har ca like stor diameter så jeg kan koble på "nipples" uten for mye om og men.

du skal vel ikke ha brystvorter nedi der? :wow:

Ahhhh.... Ingenting er som kaldt vann som sakte berører brystvortene dine...

[/gay]

Lenke til kommentar
Radiatoren fra varmeagregatet i biler er fine :yes:

her er pumpa ghost7 snakket om :thumbs:

Så denne holder til å pumpe vann gjennom en stor radiator, Cpu og muligens NB og skjermkort også?

Å sveise i en radiator..

Må man ikke være ganske flink for å ikke få hull i den?

Ang. cpu blokk, hva er det som er lurt å satse på?

Tenker på pris og kjøleevne. (Socket A)

Nipler

Nipler

Nipler

Nipler

Nipler

.....ikke nipples eller hva jeg nå skrev :p...

Lenke til kommentar

ja du må vere flink til å sveise radiator... lett å få hol... ang blokk e jo spm om du vil ha det stille og drit i temp eller om du vil ha super kjøling. eg ville ha noko som ikkje bråker først og fremst, og for å få god temp valte eg ein radiator som kunne føre vekk masse varme... vil du ha stille data so er det eigentle eit feit ke du kjøper av blokk.. so lenge den ikkje leke da!

hydor pumpa er bra ja, takler vel det du nemnte fint. har eheim 1250,kjøpt brukt( litt fucka men billeg og funker noke lunde).

ingenting er betre enn kjensla etter ein er ferdig å sette saman noko ein har laga sjølv og bruke det utan problem...hmmm herleg :D

Endret av ghost7
Lenke til kommentar

Sveising har jeg aldri gjort før, så jeg prøver nok heller å finne en radiator med litt mindre diameter. Men det er vel mulig å "tette" igjen med noe annet?

Kjøper vannkjøling fordi jeg vil overklokke litt ekstra, og da er kjøleevnen ganske viktig.

Å lage blokk selv er utelukket, når jeg har tilgang på en sag og hammer og det er nesten det.

Lenke til kommentar
Asso, ikke radiator: varmeregister, kjøp deg pumpe på webzoo.no (MaxiJet MJ1000) lag deg kjøleblokk selv.

Som sagt har jeg ikke mulighet til å lage en kjøleblokk selv.

Og siden kjøleblokken skal kjøle pc i forbindelse med OC tror jeg det ikke er så lurt (med tanke på mine ferdigheter)

Lenke til kommentar

Overgang mellom bilradiator og f eks 1/2" kan du laga sjøl.

Eg ville limt ei plexiplata over radiatornippelen. Plata kan du laga et hol i som du enten limer ein 1/2" nippel i, eller slangen som du skal bruka.

I ein annan post stod det at radiatoren frå Fiat Uno har ein passelig størrelse. Skal du laga kabinettet sjøl kan jo høgre side vere radiatoren. Ein liten detalj er at det kan vera vanskelig å få tak ein koparradiator, det betyr at du må bruka dobbelt så mykje frostvæske for å forhindra korrosjon.

ProCore radiatoren trur eg er henta frå varmeapparatet til ein amerikansk bil. 86-mod Chevrolet et eller anna kanskje?

Pumpe er ikkje noko problem sidan bilradiatorane har "intern parallellkobling". I motsetning til AC-radiatorane som har ett langt røyr.

Lenke til kommentar

Ja, har tenkt å bygge en kasse selv.

Noe alla midi tower*2 pluss litt i høyden.

Rommet til venste pc stæsj, rommet til høyre radiator pumpe og tank.

Er det noe problem å senke den Hydro pumpen ned i vann?

Altså ha vanntank og pumpe i et.

Men hvor mye vann går det med til å fylle opp en bilradiator da?

Ikke den perfekte lan løsningen?

Lenke til kommentar

Hydor pumpa er beregna for både nedsenking og såkallt in-line bruk.

For å laga boksen meir portabel er det greit med skikkelige handtak og ei laus ramme med f eks barnevognhjul til å trilla den på. Det er jo ingen problem å labba rundt med 40 kg i nevane om du har skikkelig handtak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...