Gå til innhold

Lydproblemer i RedHat 9.0

human

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp lagt inn redhat linux 9.0 (skulle egentlig legge inn fedora, men så viste det seg at cdene ikke var på plass her) :mad:

Uansett, nettverk, skjerm og skjermkort samt også s-ata-oppsett og til og med cd-rommen fungerer som den skal :p ... men cd-rommen er langt ifra viktigst.

Jeg sitter uten lyd, helt stille.

Lydkontrolleren skal visst være av realtek alc658. Finnes det noen drivere som fungerer for denne kontrolleren i redhat? Abit, hovedkortprodusenten, har ingen linux-drivere på sine hjemmesider dessverre.

Her er hovedkortet mitt:

http://hardware.no/art.php?artikkelid=5110

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje denne artikkelen er av interesse: Langa Letter: Linux's Achilles' Heel .

Linux kunne overhodet ikke takle lyd på et standard, nytt Intel hovedkort. Han forsøkte 8 forskjellige distroer, null lyd. Han forsøkte så Windows, og samtlige versjoner fra Win95 fungerte, uten ekstra drivere.

Dette var jo et fryktelig hjelpsomt svar, tusen takk for din kontribusjon.

Ikke bruk OSS, bruk ALSA. (noe som ikke er støttet i en standard installasjon av RH9). Bytter du til en nyere distro enn RH9 med ALSA, kan jeg nærmest garantere deg at lydkortet vil fungere. Du kan selvsagt laste ned en helt ny kernel til RH9 og kompilere den selv med ALSA støtte. Men det er lettere for en ny bruker å rett og slett laste ned en nyere distro.

Endret av DarkFame
Lenke til kommentar

Takk for alle svar, og beklager for at jeg ikke har lest de før nå ... har vært ute i kveld.

Jeg skal har ikke ordnet enda, og skal fikle litt med det når jeg kommer meg til pcen dette gjelder ...

nok en gang, takk for alle svar :D

Lenke til kommentar

En driver for Linux følger ikke med distroen, den føler enten med kernelen eller kommer som separat pakke.

Hvis du vil ha lyd fra maskinen din så annbefaler jeg, som andre i denne tråden, på dete sterkeste å bruke alsa. For å få til det har du to alternativer. Du kan enten laste ned pakkene på www.alsaproject.org, dette er nødvendig hvis du kjører 2.4 kernel (RH9 har 2.4 som standard, hvis du er usikker kan du skrive "uname -r" i en terminal for å få opp kernel versjonen din.). Eller du kan innstalere en 2.6 kernel, men siden det ikke vriker som om du er veldig erfaren med Linux annbefaler jeg at du går for det første alternativet.

Husk å laste ned og innstalere driver, utils, lib og oss-emulation pakkene.

Instrukser finnes på alsa siden, men det burde ikke være vanskelig. Så vidt jeg husker er det bare å untare pakkene og "./configure && make && make install" så blir de innstalert.

Jeg tror lydchipen din bruker modulen "snd-intel8x0", for å loade denne etter du har innstalert alsa pakkene, skriv, fra en terminal som root ("su" i en terminal gjør at du blir logget inn som root), "modprobe snd-intel8x0". Om dette ikke funker så prøv "depmod -a" først.

Dette _burde_ få lyden din opp og gå. Ellers er det mer nøyaktige instrukser på alsa siden, og det finnes sikkert en RedHat alsa howto der ute. En god side for nybegynnere å få hjelp er www.linuxquestions.org, google.com har også stort sett svar på alle spørsmål, man må bare lete litt ;)

Håper dette hjelper!

PS: Etter du har modprobet modulen må du huske å skrive "alsamixer" og sette lydnivået på Master og Pcm kanalen! (velg kanalen og trykk m tasten for å unmute). Eller det er også mulig du kan bruke ett eller annet som føler meg Gnome eller Kde. Jeg er ikke sikker siden jeg ikke bruker noen av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...