Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bredbåndsmarkedet

Anbefalte innlegg

Telenor, Bluecom, Direct Connect har så og si identiske priser på ADSL. Det er ikke en gang en tier i forskjell på de populære hastighetene! Catch, Tiscali, Canal Digital (tidl. Avidi) har enda ikke reagert på de siste tiders prisreguleringer, men det går nok mot like priser hos de også. Hvor er konkurransen?

NGT og div. små lokale leverandører er de hederlige unntakene, men de har en altfor liten dekningsgrad til å ta med i beregningen (dvs. at de ikke påvirker det generelle prisnivået).

SDSL markedet gidder jeg nesten ikke nevne. Til det er prisene altfor horrible og statiske (rundt 1000 lappen for 1 mbit er sykt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bluecom, Direct Connect, Tiscali, Tele2 og den gjengen videreselger vel Telenor sine linjer? Og har som mål og være billigere enn Telenor på Adsl, derfor må de sette ned prisene når Telenor gjør det.

Telenor Avidi leverer ikke adsl, men kabel(samme med UPC). Her er det en helt annen teknologi som brukes derfor annen pris og hastigheter.

SDSL linjer er for det meste beregnet for bedrifter og er derfor priset ganske høyt. For en bedrift er det svinbillig med sdsl vs fastlinje fra Telenor så de klager jo ikke.

NGT, lokale e-verk og lignende bygger egne nett og kan på den måten styre prisene slik de vil ettersom de ikke betaler andre leverandører for noe anna enn trafikken ut av sitt eget nett.

Lenke til kommentar

Her burde vi la de nevnte ispene som ikke har reagert på prisnedgangen, få tid til å klekke ut en nye priser og produkter. Slik at sluttproduktet kan kjempe i toppen over en lengre periode.

Vi ser stadig vekk at vi trenger mer bandwith for å dekke våre behov. og dermed må isp'ene følge etter. Hvis ikke, vil kundene bytte til andre leverandører som kan tilby et produkt som dekker behovet.

Jeg kan også nevne at Catch har for øyeblikket kampanje pris fram til 01.05. Så forhåpentligvis kommer det nye produkter og prisnedganger på adsl prisene til Catch, etter endt kampanje periode.

En annen ting som er viktig å nevne er at linjene ikke er helt de samme hos alle isp'ene. Vi kan f.eks ikke sammenligne ADSL produktene mellom Telenor og Catch. Siden Catch tilbyr høyere upload og dette resulterer i kanskje høyere pris.

Uansett, burde Norge satse på adsl2. Slik vi slipper å punge ut med ekstra millioner om par år og bygger ut gammel teknologi. Ser allerede at BBB har startet å satse på adsl2, der de tilbyr forholdsvis raske linjer. ( 12mbits/9mbits )

Dessuten ønsker kanskje noen brukere å betale mer for et stabilt produkt med god support, mens andre ønsker raskest mulig linje. Og for mitt tilfelle, vil jeg heller betale mer for en linje med god oppetid og god support innand bedriften.

Endret av DevianX
Lenke til kommentar

Dessuten ønsker kanskje noen brukere å betale mer for et stabilt produkt med god support, mens andre ønsker raskest mulig linje. Og for mitt tilfelle, vil jeg heller betale mer for en linje med god oppetid og god support innand bedriften.

Der støtter jeg deg 100 % :thumbs: ...Hadde gledelig betalt extra for service som ikke eksisterer hos de fleste `leverandører idag.... :yes:

Lenke til kommentar

Der støtter jeg deg 100 % :thumbs: ...Hadde gledelig betalt extra for service som ikke eksisterer hos de fleste `leverandører idag.... :yes:

men jeg ville hatt en billigere linje eller høyere hastighet, og bryr meg ikke så mye om support. I det ideelle markedet vill det vert forskjellige aktører, og minst en som hadde passa til hver av oss. idag vil jeg si at det ikke er noen lansdekkende levrandører som skiller seg ut ifra mengden i noen retning.

Lenke til kommentar
Bluecom, Direct Connect, Tiscali, Tele2 og den gjengen videreselger vel Telenor sine linjer? Og har som mål og være billigere enn Telenor på Adsl, derfor må de sette ned prisene når Telenor gjør det.

Men må de absolutt prise seg identisk med Telenor? Har de virkelig så små marginer å gå på? De kunne ihvertfall ha funnet på noe som gjorde produktet deres unikt. Direct Connect gir deg f.eks. fast IP adresse uten tillegg i prisen.

Lenke til kommentar
Men må de absolutt prise seg identisk med Telenor? Har de virkelig så små marginer å gå på?

Det er Telenor som er vinneren uansett i disse tilfellene, de håver inn kanskje 75 - 80% av det som de andre fakturerer uansett...

Marginene er svært små for de som videreselger, for NGT, Catch er det en helt annen verden.

Lenke til kommentar

Men må de absolutt prise seg identisk med Telenor? Har de virkelig så små marginer å gå på? De kunne ihvertfall ha funnet på noe som gjorde produktet deres unikt. Direct Connect gir deg f.eks. fast IP adresse uten tillegg i prisen.

om du ser på http://www.jara.no så ser du prisene de forskjellige ISPer betaler til Telenor for å bruke deres linjer

Lenke til kommentar

Avidi nå kallt Canal Digital vil komme med meget konkuransedyktige priser på symetriske linjer etter 1 mai for byer der det et byttet plattform.

De vil også gjøre endringer på de andre linjene. Eksisterende kunder vil også justeres automatisk ( med eller uten binding, spiller ingen rolle).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...