Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Backdoor/SubSeven trojansk hest

Anbefalte innlegg

Fikk følgende sikkerhetsadvarsel i kveld:

"Dato: 03.04.2002 Klokkeslett: 23:37:44

Sikkerhetsvarsel vist for regelen Standardblokkering Backdoor/SubSeven trojansk hest.

Den eksterne datamaskinen (65.93.1.133, 4245)"

og kvelden føre:

"Dato: 02.04.2002 Klokkeslett: 00:59:27

Sikkerhetsvarsel vist for regelen Standardblokkering Back Orifice 2000 trojansk hest.

Den eksterne datamaskinen (24.141.69.77, 3720)"

Noen som kan fortelle meg hvordan disse trojanske hestene fungerer? Videre, er det noe fare for at noen alt har kommet gjennom brannmuren min? Og ikke minst, hva gjør jeg med disse "innbruddsforsøkene"? Trace dem har jeg alt gjort via Symantech Security Check.

Har Norton Internet Security 2002 v4.0.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt sagt:

En trojaner kommer seg inn på en pc via ett eget program eller i ett virus som du har lastet ned fra Internett, fått i mail, kopiert ifra en diskett etc.

Trojaneren skjuler seg da i systemet ditt og oppretter en forbindelse ut på Internett - ofte mot IRC-servere - der de får beskjed om hva de skal gjøre. F.eks. høste passord fra pc'en din, være med i DDOS-angrep og mye annet ****skap.

Her er litt informasjon om Back Orific og NetBus.

Lenke til kommentar

Uten at jeg skal si det sikkert, så tror jeg at NAV oppdager og sperrer for de aller fleste store trojanere.

Men ikke freak helt ut nå :smile:

Du har helt sikkert ikke en trojaner på pc'en din. Alt som antageligvis har skjedd er en enkelt portscan på en port som vanligvis benyttes av en bestemt trojaner og da har NIS sperret/logget det.

Er du redd for at du har Back Orific, kan du laste ned ett program ifra PcWorld.

Hovedregelen for å sikre seg mot virus/trojanere er: Aldri åpne filer du ikke er 100% sikker på hva er for noe.

Lenke til kommentar

Det finnes et program som heter "the cleaner" som finner og dreper de fleste trojaner, du finner det på tucows.com eller tilsvarende. Brukte det til å drepe en trojaner en tidligere venn ga meg - ble ikke kvitt den selv men cleaner tok den kjapt og greit.

Fikk forøvrig eksakt samme beskjed i går kveld! (Avidi, Bergen)

Lenke til kommentar

Norton reagerer på portene som kontaktes. Om kjente trojanere bruker porten, sperrer norton den, og plasserer maskinen på shitlisten. Det trenger IKKE bety at du har trojaner, noe NAV sansynligvis ville tatt. Har bl.a. hatt problemer v bruk av ftp, den insisterte på å bruke en port som norton firewall hadde sperra pga trojaner, så jeg kunne ikke bruke ftp :sad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...