Gå til innhold

hvor mye kan jeg klokke min prosesor

stidz

Anbefalte innlegg

jeg lurer på hvor mye jeg kan klokke prossessoren min tror all informasjon står nedenfor.

har aldri klokka noe annet en skjermkortet mitt. men klokker jeg CPU'en i bios ved og sette opp CPU voltage? eller er jeg helt på bærtur nå?

SiSoftware Sandra

Processor

Model : Intel® Pentium® 4 CPU 2.40GHz

Speed : 2.41GHz

Performance Rating : PR2646 (estimated)

Type : Standard

Package : FC µPGA478

Rated Speed/FSB : 2400MHz / 4x 100MHz

Multiplier : 24/1x

Minimum/Maximum Multiplier : 0/1x / 24/1x

Generation : G7

Name : P4N (Northwood) Pentium 4C 130nm 1.6-3.4GHz 1.475-1.575V

Revision/Stepping : 2 / 4 (9)

Stepping Mask : B0

Microcode : MU0F240B

Core Voltage Rating : 1.500V

Maximum Physical / Virtual Addressing : 36-bit / 32-bit

Native Page Size : 4kB

Co-Processor (FPU)

Type : Built-in

Revision/Stepping : 2 / 4 (9)

Processor Cache(s)

Internal Data Cache : 8kB Synchronous Write-Thru (4-way sectored, 64 byte line size)

Internal Trace Cache : 12kB Synchronous Write-Thru (8-way, 64 byte line size)

L2 On-board Cache : 512kB ECC Synchronous ATC (8-way sectored, 64 byte line size)

L2 Cache Multiplier : 1/1x (2405MHz)

Upgradeability

Socket/Slot : PGA 478

Upgrade Interface : ZIF Socket

Supported Speed(s) : 3.20GHz+

Processor Power Management

Processor Throttling Enabled : Yes

Throttle Range : 37% - 100%

Environment Monitor 1

Model : Asus ASB100 SMB

Version : 3.01

Mainboard Specific Support : No

Power Rating(s)

CPU Core Power : 63W (estimated)

CPU Cooling System Thermal Resistance : 0.09°C/W (estimated)

Sensors

CPU Temperature : 38.5°C / 101.3°F

Auto Fan Speed Control : No

CPU Fan Speed : 2464rpm

CPU Voltage : 1.58V

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har aldri klokka noe annet en skjermkortet mitt. men klokker jeg CPU'en i bios ved og sette opp CPU voltage? eller er jeg helt på bærtur nå?

du er nok litt på bærtur.... når du skal klokke setter du opp Fsb litt og litt og skjekker om den er stabil... hvis den ikke er stabil må du øke volten på cpuen altså vcore... PS. Pass tempen når du klokker..

Lenke til kommentar

på Pentium 4.. 3 ghz ca. er anbefalt temp faktisk ca. 38 grader i snitt. Jeg ligger på ca. 45 med min 3,2.... vil anta din er i samme området.. Skal sies at jeg sjelden har hørt om folk som faktisk ligger på anbefalt temp.. Folk ligger som regel en del over. Spesiellt AMD folket.. de har jo 'kakkelovner' :)

Lenke til kommentar
på Pentium 4.. 3 ghz ca. er anbefalt temp faktisk ca. 38 grader i snitt.

Har du noen kilde som bekrefter dette?

En P4 tåler lett over 60-65C og gjerne høyere. Blir den for varm så vil den automatisk redusere hastigheten for å ikke brenne i stykker.

Kjører selv en P4 2,4GHz på 3,02GHz og har en max-temp på 79C (PC'n står i et lukka skap. Idle-temp på 53C). Har hatt den slik i lange tider uten tegn på ustabilitet eller varmeproblemer. Ikke blir den så varm at den reduserer hastigheten heller.

Edit: Jeg kjører +10% på Vcore.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Rated Speed/FSB : 2400MHz / 4x 100MHz

har du den p4 2.4 med 400 MHZ bus? Vet ikke om du kommer oppi 3 ghz med det første, jeg har vannkjøling 2.4 ghz og 533 bus - 2.9 ghz. Minne stopper meg, husk også at minne, kjøling av cpu og brikkesett har noe å si også da. Lykke til. bare sett opp fsb'en til pcen klikker. Det er vanskelig å finne svar på hvor mye du kan klokke en cpu egentlig..

Lenke til kommentar
For systems based on the boxed Intel Pentium 4 processor 3 GHz (and above), the recommended maximum internal chassis temperature is 38°C. (Note: Set points vary on boxed fan heatsinks due to processor technology.)

Les kildene litt bedre. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
er ikke +10 prosent på core mye da? men er det det jeg må gjøre for at pc'en skal starte i mer enn 2.88? jeg har dårlig kjøleanlegg og ligger på 40-45 grader.

40-45 grader er lite. Du trenger ikke bekymre deg før den går over 65-70 grader.

Jeg har maks-temp på 79 grader. (Idle temp på 53 grader)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...