Gå til innhold

Ekstremt kompakt ATX - hvilket?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje jeg skal plukke bort vifta fra Zalman`en og lage en duct som går fra psu (tett rundt vifteinntaket) og omslutter cpu-kjøleren et stykke nedover? Slik at psu faktisk besørger luftstrømmen gjennom kjøleren?

Hmm...noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Kanskje jeg skal plukke bort vifta fra Zalman`en og lage en duct som går fra psu (tett rundt vifteinntaket) og omslutter cpu-kjøleren et stykke nedover? Slik at psu faktisk besørger luftstrømmen gjennom kjøleren?

Hmm...noe å tenke på.

???

Edit: missforstod.

Men det er vel ikke nok sug i viftene i PSU?

Endret av XenZor
Lenke til kommentar

Hmm...noe å tenke på.

???

Edit: missforstod.

Men det er vel ikke nok sug i viftene i PSU?

Neida. Nå er det slik at psu drar luft UT av kabinettet, og det vil medføre at varm luft fra cpu vil gå inn i psu og ut av kabinettet. Capice?

Uansett, det er bare en tanke. Det er sikkert enklere å snu psu for å unngå turbulenser mellom psu og cpu vifte. I og med at det er en 80mm i topp på kabinettet vil varmlufta fra cpu fint fjernes der.

Lenke til kommentar
Skru fast en plate som splitter luftstømmen mellom PSU og CPUvifte ?

Med bare 5 mm klaring vil det bli lite åpning til luft etter at en plate er satt inn. Men jeg har faktisk vært inne på tanken selv.

Xenzor: Kjapp å redigere du gitt...trenger ikke mye sug gjennom CNPS7000 for å få nok kjøling. Kjører den på 1400 rpm nå, og holder LANGT lavere temperaturer enn med original kjøler på full spiker. Mist har forresten 120mm vifte, så den flytter vel litt luft. Et problem som kan oppstå er at det blir motstand for vifta, temperaturen vil øke inne i psu som følge av mindre luftmengde og "forvarmet" luft, og vips, så har jeg en Mist "IKKE-stillegående psu"....

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hva slags CPU det er snakk om, men dersom det er en CPU med litt futt i, ville jeg aldri fjerna vifta fra ribba så sant du ikke har noe annet som blåser rett på.

Jeg likte duct ideèn din. Du kan evt lage en duct til toppen av kabbiset, og lage et 80mm hull der med en vifte.

EDIT: Hr. Leif

Endret av Vaffelkake
Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg hva slags CPU det er snakk om, men dersom det er en CPU med litt futt i, ville jeg aldri fjerna vifta fra ribba så sant du ikke har noe annet som blåser rett på.

P4C 2.8C sl6z5 @ full gæss.

Er egentlig med på den. Poenget mitt er at kjøleren vi snakker om her er ekstremt effektiv selv med svært lav luftmengde, når originalvifta (tror faktisk den er 92mm) surrer på laveste hastighet er det kun flau vind.

Men nok en gang; Det enkleste vil muligens være å snu psu.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått montert inn litt hardware og testet litt, cable sleeving og 200GB Seagate kommer i morgen. Og så er det litt "pynt" inkludert et par katoder som gjenstår å putte inn...men fy flate det er forskjell å jobbe i dette i forhold til et fulltower...Ble litt skuffet over at det ikke var noen steder å sette casebadge, det lille bildet av fronten på Microplex viser kassa med ekstra 3.5" brønn montert.

Tenkte å bruke Papst-vifter istedet for originalviftene, men de "knurret" på 5 volt så de originale ble satt på plass igjen. Toppvifta laget for mye støy til og med på 5 volt, så jeg har koblet den fra. Da ble det selvfølgelig slik at luft ble trukket inn gjennom åpningen, og sort stoff er nå trukket mellom chassis og vifte for å filtrere/strupe igjen.

Finishen er upåklagelig, men dette er skjøre greier. Svært tynne plater, og stivheten i kabinettet er slik at et Q-tek virker solid i forhold...men det hjelper når man får montert inn noe hardware da. HD-opphenget virker skikkelig bra, og det samme med støvfiltreringen i front. Kabinettet er såpass "tett" at storparten av lufta trekkes inn igjennom filteret. USB/FW/lyd-lokket nede i front vil ikke låses i lukket stilling, så jeg må finne en løsning der. Kan ikke returnere kassa over en slik bagatell.

Når det gjelder avstanden mellom cpu-kjøler og psu, ble denne på ca. 3 cm, muligens litt mer. Tok av grillen på psu og tjente vel 1,5 mm der også. Fungerer greit, selv om jeg har 10 grader mer på cpu ved maks load på cpu+skjermkort. Gjør egentlig ingenting å se 50-tallet så lenge ting er stabilt. Mist`en drar forresten skikkelig på av all varmlufta som skal ut når det er ting som skjer, men den er nesten lydløs ved lette oppgaver. Likevel er det psu som høres best da også i denne kassa...

Kommer tilbake senere med en liten oppdatering når jeg får montert ferdig og har tatt kassa i bruk. Kan vel kanskje være interessant for andre som vurderer dette kabinettet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har kabinettet vært i bruk noen dager, og det har gitt godt intrykk bortsett fra noen småting.

Dekselet til usb/fw/lyd i front fungerer igjen etter å ha "justert" hele fronten litt, slik at låsemekanismen fungerer. Akkurat dette gir ikke noe kvalitetsintrykk.

Videre er vifta som skal kjøle diskene plassert litt for langt unna selve harddsikbrønnen, slik at mye av luften passerer utenom hd-bayen. Slik får jeg faktisk 7-8 grader høyere temperatur på diskene enn med det gamle Chieftec-kabinettet, begge med 80mm på 5 volt.

Vifteuttaket i topp med plass for 80mm vifte er ubrukelig hvis man skal kjøre 5 volt, for Mist`en drar på såpass mye ved load at lufta faktisk dras BAKLENGS gjennom 80-vifta ved belastning. Derfor har jeg kuttet ut et 120mm hull og montert en Papst-vifte. Viftegrillen fra Mist`en ble plassert på toppen her. Resultatet ble at Mist`en går noe roligere ved idle da noe av varmlufta dras ut på topp, men ved load er det bare så vidt at det ikke dras inn luft baklengs der også. Kun ved å legge ansiktet ned mot grillen kan det føles at noe luft kommer ut. Kjører toppvifta på 5 volt. Den forbaska Mist`en overdøver forresten alt annet i kabinettet selv på idle, så her må det tiltak til. Når systemet er under belastning er det faktisk ganske plagsomt støynivå, courtesy of psu...

Tror at årsaken til at psu-vifta må kjøre på så mye turtall er at kabinettet er så tett at det ikke uten videre strømmer inn luft. Filteret i front er vel ganske restriktivt tipper jeg. Har tenkt å bore noen små hull i bunnen av kabinettet i et område på f.eks. 5x5 cm under pci/agp området, slik at at viftene får mindre motstand. Så spørs det hvilken filterløsning jeg skal velge der da.

For å oppsummere: Et kabinett med enkelte gode løsninger, og godt design. Imidlertid virker dette kabinettet litt uferdig, og det virker på ingen måte særlig solid. Skal man ha en stille maskin er det en nødvendighet med dremel og boremaskin for å oppnå målet. Det faktum at sidedekselet er tett og ikke har perforering som på mange andre kabinetter skyldes sikkert tanken om å dra all luft gjennom filteret i front, men det medfører at vifta i psu må jobbe hardere slik at det blir støy av det.

Pent på skrivebordet ble det. Fikk plass til et par blå katoder der inne også, slik at en diskret glød vises i viftegriller og åpninger. Bare jeg får bukt med støyproblemet nå, så er jeg igrunn fornøyd.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...