bkvaloy Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Var innom ITbutikken.no siden de står oppført med best pris på Samsung 173T, skjerm, iflg hardware.no. Der har de skrevet at hos dem har du kun 24 måneders reklamasjonsrett. Iflg kjøpsloven har man normalt 2 år reklamasjonsrett, men hvis varen er ment å vare betydelig lenger, er reklamasjonsretten 5 år. Jeg mener da at denne skjermen er av en slik karakter at den er ment å vare ihvertfall 5 år. Eller er den ikke det? Hvordan skal man tolke dette? Er sikker på at flesteparten av nettbutikkene oppgir 5 års reklamasjon på dette produktet. Børge Lenke til kommentar
Gerrard Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Jeg mener at skjermen er ment å vare betydelig lenger enn 2 år. Det er uansett forbrukerkjøpslovens bestemmelser som gjelder, mens ITbutikken.no`s 24 måneders reklamasjonsrett er uinteressant. Jeg har en skjerm som ihvertfall er 5-6 år gammel (ikke flat) og derfor er det grunn til å tro at denne nye Samsung skjermen vil vare like lenge, om ikke lenger. Det er mulig flatskjermer har kortere levetid, men neppe så kort at det rimelig med bare 2 års garanti. Men hvis du er i tvil kan du jo sende en mail og spørre Forbrukerrådet. Lenke til kommentar
CD Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 ITbutikken må som alle andre som driver butikk i Norge følge norsk lov, at de kommer med mer eller mindre sannferdige opplysninger om hvorfor de ikke vil/kan gjøre det er helt uinteresant Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Det er vel 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett som er det rette i dette tilfellet. Hvis it-buttiken blir gjørt oppmerksom på dette problemet så er eg sikker på at dette ordner seg. Lenke til kommentar
Revox Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 (endret) Norsk lov sier ingenting om garanti. Garanti er en gode produsentene gir kundene sine. Reklamasjon er det eneste dere kan bruke ifølge kjøpslov. Og den er 5 år på slike produkter. Samsung kan godt si at det er 2måneders garanti på den og det er ingenting noen kan få gjort med det. Men det er dårlig reklame når alle andre har 2 år. Endret 22. april 2004 av ReVoX Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 I tillegg er det snakk om itbutikken. De er ikke de som er best på service, så man bør ikke forvente for mye. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Det er vel 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett som er det rette i dette tilfellet. 2 års garanti??? Tør jeg spørre hva den går ut på? Som ikke innebefattes av den lovpålagte 5 års reklamasjonsretten, ellers er den ulovlig å markedsføre. Lenke til kommentar
Murty Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Det er vel 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett som er det rette i dette tilfellet. 2 års garanti??? Tør jeg spørre hva den går ut på? Som ikke innebefattes av den lovpålagte 5 års reklamasjonsretten, ellers er den ulovlig å markedsføre. Garanti blir vel noe av det samme som reklamasjon. bare at garanti kan du bruke uten at det blir diskusjon av det. de aller fleste som handler hw vet hva garanti er. men det er veldig mange som ikke har hørt om reklamasjon. Så Garanti er en trygghet for kjøperen. helt til de finner ut at noe heter reklamasjonsrett og blir enda tryggere. Lenke til kommentar
Howard Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Jeg kan anbefale de som ikke har gjort det, å kikke på jussguiden her på HW.no. Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 itbutikken har vært forsøkt korrigert i slike saker mange ganger før, også her på forumet.... så det er sagt. Lenke til kommentar
que Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 (endret) Til info: Mener at Samsung gir 3 års garanti på alle skjermer. Altså garanti fra produsenten som blir håndtert av Infocare og har ingen ting med itbutikken og gjøre. På en annen side er produktet ment å vare over 3 år. I norsk lov er det ingen lovpålagt garanti, men reklamasjonsrett. Garanti er noe kun produsenten kan fastsette. Ordet sier sitt, produsent garanterer at produktet skal fungere innenfor denne tiden. Reklamasjon må du faktisk påvise ovenfor butikk/produsent at det er skade/feil som har skjedd under produksjon. Altså levert med feil/latent skade som først har fått innvirkning etter garantitiden. Hørt om saker som fort har blitt kronglete på reklamasjon. Men, uten å være jusstudent, kan jeg desverre kanskje litt for lite om dette. Korriger meg hvis jeg har feil. Endret 22. april 2004 av que Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 I norsk lov er det ingen lovpålagt garanti, men reklamasjonsrett. Garanti er noe kun produsenten kan fastsette. Ordet sier sitt, produsent garanterer at produktet skal fungere innenfor denne tiden. Reklamasjon må du faktisk påvise ovenfor butikk/produsent at det er skade/feil som har skjedd under produksjon. Altså levert med feil/latent skade som først har fått innvirkning etter garantitiden. Hørt om saker som fort har blitt kronglete på reklamasjon. Men, uten å være jusstudent, kan jeg desverre kanskje litt for lite om dette. Korriger meg hvis jeg har feil. Du tar feil Først, se helt bort fra eventuell garanti, og så tar vi reklamasjonsretten først. I følge denne får du reparert/erstattet en vare såfremt feilen ikke skyldes normal, forventet slitasje, eller feil bruk. I begge tilfeller er det selger som må sannsynliggjøre at det er normal slitasje/feil bruk. En PC-skjerm som får feil på bildet etter fire år dekkes derfor automatisk av reklamasjonsretten (siden skjermer ikke skal gå i stykker pga normal slitasje), såfremt det ikke er skader på skjermen som tyder på feil bruk, f.eks et fall i gulvet. Norske forbrukere trenger derfor ikke garanti i det hele tatt, vi er godt dekket av (verdens beste?) reklamasjonsrett. Garanti derimot er veldig ullent. En garanti er noe som gir ytelser utover reklamasjonretten du har. Eksempler kan være at skaden også dekkes ved feil bruk. eller at du har garanti om å få ny vare i løpet av to dager eller at garantien varer lenger enn reklamasonsretten. Det kjøpsloven sier om garanti, er at det er ulovlig å i det hele tatt nevne garanti hvis denne ikke gir ytelser utover reklamasjonsretten - noe veldig mange butikker synder mot. Lenke til kommentar
bkvaloy Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 Jeg har forresten sendt mail til ITbutikken om denne lille "regelen" deres. Tror jeg venter med kjøp til jeg får svar på denne. Det er riktig det at garanti er service utover den vanlige reklamasjonsretten. De kan ikke kalle det for garanti hvis det ikke gir kunden mer rettigheter enn reklamasjonsretten. Børge Lenke til kommentar
bkvaloy Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 Var innom ITbutikken.no siden de står oppført med best pris på Samsung 173T, skjerm, iflg hardware.no. Der har de skrevet at hos dem har du kun 24 måneders reklamasjonsrett. Iflg kjøpsloven har man normalt 2 år reklamasjonsrett, men hvis varen er ment å vare betydelig lenger, er reklamasjonsretten 5 år. Jeg mener da at denne skjermen er av en slik karakter at den er ment å vare ihvertfall 5 år. Eller er den ikke det? Hvordan skal man tolke dette? Er sikker på at flesteparten av nettbutikkene oppgir 5 års reklamasjon på dette produktet. Børge Her fikk jeg svar fra ITbutikken. Vet ikke helt hva han mener? Hei! Ved normalt bruk, så er det klart den skal virke over 2 år. Dette er en begrensning som er satt fra ITButikken. Kjøpsloven er helt klart gjeldende her, og du kan følge Den, ved kjøp i fra ITButikken som alle andre steder. Med Vennlig Hilsen / Best Regard / Mit freundlichen Grüßen ********* IT-BUTIKKEN A/S Gl. Aarhusvej 19 DK-8800 Viborg Denmark Phone: (+47) 784 73000 (Norway) Lenke til kommentar
El Noobo Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 (endret) personlin har jeg bare gode erfaringer med multicom, det har vært lett å komme i kontakt med serviceinnstilte folk, både på support og på vanlig kundemottak. Hadde en reklamasjonssak en gang, og alt fungerte etter boka uten kostnader for meg. Angående forbrukerkjøpsloven: Reklamasjonsrett og garanti er to helt separate ting. Reklamasjonsretten har både en relativ frist og absolutt en absolutt frist, der den absolutte fristen varierer fra to til fem år. Hovedregelen er således to års fristen. Den relative fristen gjelder fra det tidspunktet du oppdager mangelen (feillen) ved tingen. Loven krever at forbrukeren reagerer innen rimelig tid, og ikke lar tida skure og gå. Den relative fristen kan ikke være mindre enn to måneder. Konstruert tilfelle: Peder kjøper sin nye fancy flatskjerm til kr 5000 og oppdager etter 4 måneders bruk at skjermen har en mangel. Skjermen fungerer likevel på et vis og han er så lat at han ikke gidder å reklamere innen den relative fristen, men venter istedet 5 måneder før han reklamerer. Han risikerer da å tape alle sine reklamasjonsrettigheter etter kjøpsloven. Men en god garanti fra selgeren kan likevel komme han til hjelp. En garanti fra selger har derfor mye for seg, også fordi det ved en slik garanti vanligvis er mye lettere å få ny vare eller evt. pengene tilbake dersom tingen har en mangel eller feil. Alle som får seg presentert en 'god' garanti som argument for å velge et produkt, bør se nærmere på hva garantivilkårene egentlig er. Endret 22. april 2004 av El Noobo Lenke til kommentar
bkvaloy Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 (endret) Jeg har forresten sendt mail til ITbutikken om denne lille "regelen" deres.Tror jeg venter med kjøp til jeg får svar på denne. Det er riktig det at garanti er service utover den vanlige reklamasjonsretten. De kan ikke kalle det for garanti hvis det ikke gir kunden mer rettigheter enn reklamasjonsretten. Børge Her er svaret. Det er greit nok det, og de har nå fjernet dette fra siden sin også forresten Hei! Det er vel det som egentlig blir gjeldende ut fra alle bedrifter, Men så har kjøpsloven satt 3 år ekstra på det ved varer som skal vare Lengre. Normalt ved andre varer som varer kortere tid har du 24 måneders reklamasjonsrett, og derfor står det som standard på alle produkter. Med Vennlig Hilsen / Best Regard / Mit freundlichen Grüßen ******** IT-BUTIKKEN A/S Gl. Aarhusvej 19 DK-8800 Viborg Denmark Phone: (+47) 784 73000 (Norway) Endret 22. april 2004 av bkvaloy Lenke til kommentar
bkvaloy Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 (endret) personlin har jeg bare gode erfaringer med multicom, det har vært lett å komme i kontakt med serviceinnstilte folk, både på support og på vanlig kundemottak. Hadde en reklamasjonssak en gang, og alt fungerte etter boka uten kostnader for meg. Du er litt på villspor her. Snakker forsåvidt om itbutikken.no Men takk for infoen Endret 22. april 2004 av bkvaloy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå