jrppp Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Har fiberlinje, og er i NAT,linje fra salten Bredbånd. Linjen jeg har er 4mbit begge veier. Så det jeg lurer på når jeg tester linjen på www.dinside.no ligger opplast på 150-250kb/s, (nedlast 505kb/s) det er jo alt for lavt, har testet på sider i USA og, men det er likt. Når jeg bruker fildelingsprogram ligger hatigheten på opplast på ca 500kb/s. Men ikke på MSN og Mirc, da varierer den fra 0-200kb/s. Har sendt mail til salten bredbånd, men di sier at på dinside.no så kan ikke opplast målingen være rett. Og di sier at jeg har 4mbit begge veier. Men er det noen som har vært borti det samme problemet? Eller lignende, er det porter di har stengt som burde være åpne, som er kanskje raskere? Altså det er kun opplast som er problemet. Endret 21. april 2004 av jrppp Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Dårlig emnebruk! Kanskje litt dumt å nevne suprnova her ? Endret 21. april 2004 av lavizh Lenke til kommentar
_Finch_ Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 fikk bredbånd i går og har det samme problemet som deg, jeg har dog bare 1mbit og får bare fra 50-240 kbps på itavisen.no sin test, har snakket med levrandøren mange ganger og de sier bare at de skal ta en titt på saken... ikke at det kommer sikkert til å hjelpe, men vi får se Lenke til kommentar
Gisse Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Når du sier MSN, mener du da fillasting over MSN Messenger? I såfall er ikke det godt egnet til å teste hastighet da Messenger ikke fungerer på NAT. Dog får du overført filer på NAT, men det går grisetreigt.. For å teste hastighet er generelt det beste å teste mot en ftp med høy båndbredde. F.eks noen på NTNU.... Så dersom du kjenner noen eller finner en grei person som sitter på NTNU nett og kan fyre opp en ftp så du får lastet en fil av litt størrelse vil det faktsike resultat komme bra frem... forøvrig egner ikke IT-Avisen sin test seg til linjer over 1-2 Mbit/s Lenke til kommentar
Herm Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Dette programmet skal være bra og teste hastigheten med. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 1mbit pr sekund er 1024 kilo bit pr.sekund. Det er 8 bit i 1 byte . Så å få vite hastighet i kilo byte pr sekund: må 1024 deles på 8 . Disse programmene og internet explorer måler hastigheten i kilo Byte pr.sekund . (skrives kB , stor B) . Tar man den 4mbits linja , 4096 kilo bit (skrives kb , liten b) Del på 8 og man får 512kB/s . Så nedlasting på 505 er riktig . Ta speedometer testen på IT-avisen , den viser i bit pr. sek . Hva du har mot mirc og andre servere er uvesentlig . Det er ikke mot de du har 4mbit men mot salten . Hva man får i ned/opp hastighet mot en server i usa eller et p2p nettverk kan ikke salten påvirke . .... Lenke til kommentar
_Finch_ Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Når du sier MSN, mener du da fillasting over MSN Messenger? I såfall er ikke det godt egnet til å teste hastighet da Messenger ikke fungerer på NAT. Dog får du overført filer på NAT, men det går grisetreigt.. Du vet ikke hva du snakker om, for jeg kjører router med NAT og msn og div. funker fett. det blir ikke redusert noe i hastighet bare fordi man bruker NAT, Men hvis man NATer for fks. 8 - 10 maskiner eller mer på en sucki linje, går det seff treigt. Lenke til kommentar
Roadrunner7 Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 (endret) 1mbit pr sekund er 1024 kilo bit pr.sekund.Det er 8 bit i 1 byte . Så å få vite hastighet i kilo byte pr sekund: må 1024 deles på 8 . Disse programmene og internet explorer måler hastigheten i kilo Byte pr.sekund . (skrives kB , stor B) . Tar man den 4mbits linja , 4096 kilo bit (skrives kb , liten b) Del på 8 og man får 512kB/s . Så nedlasting på 505 er riktig . Ta speedometer testen på IT-avisen , den viser i bit pr. sek . Hva du har mot mirc og andre servere er uvesentlig . Det er ikke mot de du har 4mbit men mot salten . Hva man får i ned/opp hastighet mot en server i usa eller et p2p nettverk kan ikke salten påvirke . .... Når du først er inne på små og store bokstaver i enhetene: Megabit er Mbit, ikke mbit (som blir millibit). Diskusjonen om megabit = 1024 kbit eller megabit = 1000 kbit trenger vi ikke ta... Edit: trykkleif Endret 22. april 2004 av Roadrunner7 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 (endret) 1mbit pr sekund er 1024 kilo bit pr.sekund.Det er 8 bit i 1 byte . Så å få vite hastighet i kilo byte pr sekund: må 1024 deles på 8 . Disse programmene og internet explorer måler hastigheten i kilo Byte pr.sekund . (skrives kB , stor B) . Tar man den 4mbits linja , 4096 kilo bit (skrives kb , liten b) Del på 8 og man får 512kB/s . Så nedlasting på 505 er riktig . Ta speedometer testen på IT-avisen , den viser i bit pr. sek . Hva du har mot mirc og andre servere er uvesentlig . Det er ikke mot de du har 4mbit men mot salten . Hva man får i ned/opp hastighet mot en server i usa eller et p2p nettverk kan ikke salten påvirke . .... Når du først er inne på små og store bokstaver i enhetene: Megabit er Mbit, ikke mbit (som blir millibit). Diskusjonen om megabit = 1024 kbit eller megabit = 1000 kbit trenger vi ikke ta... Edit: trykkleif kB skrev jeg slik for at B skulle være synlig som capital . Nemlig pirkepus . I data verden er 1Mbit 1024 Kb ,har aldri vært noe annet . 2Mbit er 2048 Kb . F.eks en G.703 2Mbit linje er delt i TDM multiplexingen i 32 tidsluker av 64Kb , 32x64 er etter hva jeg vet 2048 . Snakker man om dataoverføringshastighet (ikke lagring) er "diskusjonen om megabit = 1024 kbit eller megabit = 1000 kbit trenger vi ikke ta." nødvendig å ta jo . 1 Megabit =1024 kilobit , = 1 048 576 bits http://www.google.com/search?hl=no&ie=UTF-...=bits+in+Mb&lr= 1 kilobit =1024 bits http://www.google.com/search?sourceid=navc...-8&q=bits+in+Kb Harddiskprodusenter og lagring er noe annet . Ref: http://www.poynton.com/notes/units/ ... Endret 22. april 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
jrppp Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 Når du sier MSN, mener du da fillasting over MSN Messenger? I såfall er ikke det godt egnet til å teste hastighet da Messenger ikke fungerer på NAT. Dog får du overført filer på NAT, men det går grisetreigt.. Du vet ikke hva du snakker om, for jeg kjører router med NAT og msn og div. funker fett. det blir ikke redusert noe i hastighet bare fordi man bruker NAT, Men hvis man NATer for fks. 8 - 10 maskiner eller mer på en sucki linje, går det seff treigt. Så di kanskje "NATer" flere pcer på samme linje og det er grunnen? Skal sende mail til SBnett angående dette da. Lenke til kommentar
Gisse Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Når du sier MSN, mener du da fillasting over MSN Messenger? I såfall er ikke det godt egnet til å teste hastighet da Messenger ikke fungerer på NAT. Dog får du overført filer på NAT, men det går grisetreigt.. Du vet ikke hva du snakker om, for jeg kjører router med NAT og msn og div. funker fett. det blir ikke redusert noe i hastighet bare fordi man bruker NAT, Men hvis man NATer for fks. 8 - 10 maskiner eller mer på en sucki linje, går det seff treigt. Flaks for deg da, men dersom du leser hva Microsoft selv sier så er det at MSN Messenger IKKE er kompatibelt med NAT..... Dersom du leser litt av forklaringen eller evt studerer litt datafag som tar for seg nettverk og sending av pakker etc vil du også skjønne hvorfor....... Lenke til kommentar
jrppp Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 Testet ikveld opplasting til en som som har Catch, som har server i Bodø, og jeg er på Fauske. Men det er dårlig opplast uansett, har testet med BFTP server program og Cuteftp. Skjønner ikke hvorfor det er kun fildelingsprogram som får full opplast. Lenke til kommentar
Gisse Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Kan jo være at du har flaks med hvem du har lastet fra slik at de har vært på samme nett.. (tvilsomt) Du kan jo prøve å pinge div hurtige nettsteder, samt trace ruten til f.eks den ftp du lastet fra.. mulig akkurat den var ukurrant mtp hvor mange nett du måtte gå via... du får opp tracen ved å f.eks skrive "tracert www.vg.no" i dos prompt bytt ut www.vg.no med adressen dit du skal... så kan du også pinge for å se om du har stor forsinkelse.. Sannsynligvis har du bare treig linje...... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå