Gå til innhold

AMD xp2800+ & ASUS A7N8X-E Deluxe


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Som sagt har jeg en AMD Athlon xp2800+ prosessor og ASUS A7N8X-E Deluxe hovedkort. Kan jeg overklokke med dette hk'et? Hvor stort potensiale er det i det?

 

Jeg er helt nOOb når det gjelder overklokking.. Har skjønt at man stiller inn "noe greier" i BIOSen, men jeg regner med at man må gjøre mer enn det. Har noen en god internettside som forklarer veldig basic hvordan man skal gå fram?

 

Et siste spørsmål: Hva bør tempen på prosessoren min ligge på? I skrivende stund er tempen 47 grader. Jeg har aldri opplevd at den har gått over 55 grader..

Endret av StingBear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet ditt (hvis det er pcb versjon 2) garantere

fsb på 200 .

Så minumum skal du klare fsb 200 .

Om cpu/minne/psu vil levere det du prøver på er en annen sak .

 

Hvis du har en relativ ny xp2800 cpu (produsert etter uke39-2003)

er multiplieren på den låst til default (12,5) .

Hvis dette er tilfelle vil du nok ikke klare fsb=200 for

da vil hastigheten på cpu'en bli 12,5 * 200 som er 2500mhz .

Noe jeg ikke tror du vil oppnå uten vannkjøling eller vapochill etc.

på den .

Dette er grunnen til at xp2500 m/låst mult. er den beste å klokke med

siden denne har mp=11 som er den samme som xp3200 har.

 

Satser du på xp3200 hastighet med mindre fsb kan

du forsøke deg på 12,5 * 176fsb , dette gir 2200mhz .

Og selv om du har pc2700 minne (333mhz) skulle dette kunne gå

hvis det er litt overklokkingsvennelig ved gi dem høyere volt .

Dette da det kun er 10mhz overklokking av minnet .

Med pc3200 minne er det ikke noe problem .

 

....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjører nå min på x2800+ 180x12.5 (er mp-låst) og med standard vcore, skal se om den er stbil på 190x12.5 s¨195 og jeg håperhåperhåper den er stabil på 200x12.5, men det tviler jeg litt på

ligger på ca41/42°c idle og 48 load med en aplha8045 og 26dB PAPST vifte

 

har noen andre lyst å opplyse meg om hva dere har klokket deres 2800+ til og med hvilke spenninger og temperaturer?

Endret av Dimm
Lenke til kommentar

Nå skal du høre vettdu..

den største tabben i HKet dit, som er samme HK som eg har, er max Vcore som kun er 1.85v.

driten

 

Eg klokka idag akurat det samme som du har der

ASUS A7N8X-Deluxe m/XP2800 @ 2645 Mhz.

 

FSB = 230 x 11.5

 

Maskinen startet opp på dette men restarta ved oppstart i windows.

MAO.... her trengs mer Vcore!!!! sjiden.

 

En annen ting, som eg regne med var CPU som var låst, er at eg ikje får starta opp maskinen med FSB satt til 12x. Her er det max 11,5 i mitt tilfelle

 

Edit: Temperaturen e på 23 grader. Peltierkjøling på CPU/GPU i samme vannkjølingssystem. Men det viser gjerne at mulighetene er til stedet.

Endret av Kozesmurf
Lenke til kommentar

er nå stabil på 190x12,[email protected] (egentlig 1.84V) kan skru opp et hakk til, men orker ikke enda pga at jeg nermer meg 60°c ved maks load..

 

har ikke prøvd høyere, men den var ikke stabil på denne hastigheten ved 1775v (1.79), så jeg regner med den makser ut på

2400Mhz-2430Mhz noe som er helt greit for meg siden jeg ikke kjøpte dette hk'et for å pine cpu'en, men fordi det hadde mange features og jeg vet om mange som er helt forelsket i Asus som hovedkort produsent så jeg tenkte jeg skulle gi Asus en sjangse og er kjempefornøyd så langt..

Kjempe kort som anbefales om ikke overklokking er det viktigste for deg..

nå mener jeg kortet ikke er så dumt når det gjelder overklokking, men spenninger over 1.85v er det stort sett bare folk med vannkjøling eller store luftkjølere evt. med peltier og jetmotorer av noen vifter på, iallefall hvis man skal ha tempereaturer under 50°c

 

sitter her meg en Alpha PAL8045 og en 80mm 26dB PAPST vifte og ligger på 51-53°c idle og 57-59°c ved maks load

Lenke til kommentar
er nå stabil på 190x12,[email protected] (egentlig 1.84V) kan skru opp et hakk til, men orker ikke enda pga at jeg nermer meg 60°c ved maks load..

 

har ikke prøvd høyere, men den var ikke stabil på denne hastigheten ved 1775v (1.79), så jeg regner med den makser ut på

2400Mhz-2430Mhz noe som er helt greit for meg siden jeg ikke kjøpte dette hk'et for å pine cpu'en, men fordi det hadde mange features og jeg vet om mange som er helt forelsket i Asus som hovedkort produsent så jeg tenkte jeg skulle gi Asus en sjangse og er kjempefornøyd så langt..

Kjempe kort som anbefales om ikke overklokking er det viktigste for deg..

nå mener jeg kortet ikke er så dumt når det gjelder overklokking, men spenninger over 1.85v er det stort sett bare folk med vannkjøling eller store luftkjølere evt. med peltier og jetmotorer av noen vifter på, iallefall hvis man skal ha tempereaturer under 50°c

 

sitter her meg en Alpha PAL8045 og en 80mm 26dB PAPST vifte og ligger på 51-53°c idle og 57-59°c ved maks load

man får ikke en 2800+ stort høyere enn de hastighetene der heller... egentlig ikke veldig klokkervennlige...

Lenke til kommentar

grunnen til at jeg kjøpte meg en xp2800+ og ikke en 2500+ er at det er større sjangs for å klokke denne til 2.35Ghz+ enn det er med xp2500+ (har 2 kompiser som kjøpte den og ingen av de greier å kjøre dem på 2.2Ghz stabilt, men så har de litt dårlige kjølere)

 

klokker uansett bra i forhold til palmino'en jeg hadde før jeg oppgraderte..

Den greide så vidt 1,65Ghz mot originalt 1.53

 

Edit:

 

dang!

signaturen jeg har hatt i flere år var blitt ulovlig (for lang) og jeg fikk 10% advarsel..

 

noen som vet hvor lang tid det tar før den går til 0% ?

Endret av Dimm
Lenke til kommentar
dang!

signaturen jeg har hatt i flere år var blitt ulovlig (for lang) og jeg fikk 10% advarsel..

 

noen som vet hvor lang tid det tar før den går til 0% ?

Den er ikke for lang, men den inneholder specs. Altså, specs er ikke lov.

 

##Maks fire linjer## Altså din er ikke for lang.

Lenke til kommentar
er nå stabil på 190x12,[email protected] (egentlig 1.84V) kan skru opp et hakk til, men orker ikke enda pga at jeg nermer meg 60°c ved maks load..

 

har ikke prøvd høyere, men den var ikke stabil på denne hastigheten ved 1775v (1.79), så jeg regner med den makser ut på

2400Mhz-2430Mhz noe som er helt greit for meg siden jeg ikke kjøpte dette hk'et for å pine cpu'en, men fordi det hadde mange features og jeg vet om mange som er helt forelsket i Asus som hovedkort produsent så jeg tenkte jeg skulle gi Asus en sjangse og er kjempefornøyd så langt..

Kjempe kort som anbefales om ikke overklokking er det viktigste for deg..

nå mener jeg kortet ikke er så dumt når det gjelder overklokking, men spenninger over 1.85v er det stort sett bare folk med vannkjøling eller store luftkjølere evt. med peltier og jetmotorer  av noen vifter på, iallefall hvis man skal ha tempereaturer under 50°c

 

sitter her meg en Alpha PAL8045 og en 80mm 26dB PAPST vifte og ligger på 51-53°c idle og 57-59°c ved maks load

man får ikke en 2800+ stort høyere enn de hastighetene der heller... egentlig ikke veldig klokkervennlige...

eh.. helluuuuuuuuu

håper inderlig du mener med vanlig luftkjøling der.

som sagt starta eg opp frem til windows på 230 x 11.5 = 2645 Mhz for en XP2800.

Pga. ASUS A7N8X-Deluxe ikke gir mer enn 1.85vCore var det lite krefter til å holde CPU stabil.

Max oppstart inn til BIOS og litt lengre inn i oppstarten var eg oppe i 233 x 11,5 = 2680 ca (her skal hver eneste Mhz tellest) hehe.

CPU har her vært kjølt av et peltierelement og var på max 23 grader

 

den andre ulempen hos meg e at eg får ikje CPU på 12x i FSB :hmm:

Nytt hovedkort eller voltmod så skulle det nok blitt mer futt i svingene.

Her skal du heller ikke glemme at XP2800 er 333FSB prosessor.

233 x 11.5 = FSB på 466Mhz

 

Spør du meg e denne rektig så villige.. bare slide med mp som ikke vil over 11.5 *hrmf* og Vcore

Til opplysning kjørte maskinen helt stabilt på 226 x 11,5 = 2599 Mhz

Lenke til kommentar
er nå stabil på 190x12,[email protected] (egentlig 1.84V) kan skru opp et hakk til, men orker ikke enda pga at jeg nermer meg 60°c ved maks load..

 

har ikke prøvd høyere, men den var ikke stabil på denne hastigheten ved 1775v (1.79), så jeg regner med den makser ut på

2400Mhz-2430Mhz noe som er helt greit for meg siden jeg ikke kjøpte dette hk'et for å pine cpu'en, men fordi det hadde mange features og jeg vet om mange som er helt forelsket i Asus som hovedkort produsent så jeg tenkte jeg skulle gi Asus en sjangse og er kjempefornøyd så langt..

Kjempe kort som anbefales om ikke overklokking er det viktigste for deg..

nå mener jeg kortet ikke er så dumt når det gjelder overklokking, men spenninger over 1.85v er det stort sett bare folk med vannkjøling eller store luftkjølere evt. med peltier og jetmotorer  av noen vifter på, iallefall hvis man skal ha tempereaturer under 50°c

 

sitter her meg en Alpha PAL8045 og en 80mm 26dB PAPST vifte og ligger på 51-53°c idle og 57-59°c ved maks load

man får ikke en 2800+ stort høyere enn de hastighetene der heller... egentlig ikke veldig klokkervennlige...

eh.. helluuuuuuuuu

håper inderlig du mener med vanlig luftkjøling der.

som sagt starta eg opp frem til windows på 230 x 11.5 = 2645 Mhz for en XP2800.

Pga. ASUS A7N8X-Deluxe ikke gir mer enn 1.85vCore var det lite krefter til å holde CPU stabil.

Max oppstart inn til BIOS og litt lengre inn i oppstarten var eg oppe i 233 x 11,5 = 2680 ca (her skal hver eneste Mhz tellest) hehe.

CPU har her vært kjølt av et peltierelement og var på max 23 grader

 

den andre ulempen hos meg e at eg får ikje CPU på 12x i FSB :hmm:

Nytt hovedkort eller voltmod så skulle det nok blitt mer futt i svingene.

Her skal du heller ikke glemme at XP2800 er 333FSB prosessor.

233 x 11.5 = FSB på 466Mhz

 

Spør du meg e denne rektig så villige.. bare slide med mp som ikke vil over 11.5 *hrmf* og Vcore

Til opplysning kjørte maskinen helt stabilt på 226 x 11,5 = 2599 Mhz

*kremt* du tar feil, du har ikke 2800+ fordi den multiplyeren er låst på 12,5 ikke 11,5 som du sier... if so, har du en versjon av 2800+ som jeg ikke er kjent med...

 

hehe, og selvfølgelig snakker jeg om luftkjøling, var vel det som ble diskutert her? han innrømmer jo tross alt at han er noob

Endret av arnosmith
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...