Phara0h Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) Oppgaven: Bygge en maskin fra scratch(skal ikke bygge kabinett). Det skal være en gjennomført rask pc. Bygges hovedsaklig for spill. Den skal se ok ut. Den skal klokkes til max Kabler og andre rør skal ikke være altfor rotete. Jeg gikk til innkjøp av følgende hardware til selve maskinen : CPU : P4 2.8 Ghz Prescott , 800 FBS Hovedkort : Soltek SL-87CW-FL , Dual DDR ,SATA Disker : 2 stk 80 GB SATA Ram : 2x256 DDR (PC3200,400 Mhz) (Dual DDR) Skjermkort : GeForce FX 5950 Ultra Kjøling CPU : Mist Tsunami vannkjøling(Sett) Kjøling GPU og skjermkortminne : Innovatek Cool-Matic FX (Vannkjøling,begge sider) Skjerm : 17" Samsung SyncMaster 172N LCD Lyd : 5.1 Surround. DVD : NEC DVD-brenner 8xbrenning. Maskinen fikk jeg for ca en uke siden , så den er klar. Ideen var egentelig ikke å gjøre altfor mye modding , men etter å ha lest en del worklogs så innså jeg hva jeg var nødt til å gjøre... Slik ser den ut nå : Fronten (seff) Fra siden.. Nå har jeg plukket den fra hverandre (og borret av topplokket). Kjekt med antistatisk matte Fant noen røde spraybokser i garagen , så jeg lakker den rød jeg er en del rødt i den fra før , blant annet lys og noe plast i fronten. Med litt flaks så var faktisk fargen identisk Har fått på ett strøk slenger på ett til så for det holde. Ble litt ivrig , glemte å ta bilde etter lakkering av strøk nr 2 men her er det ... nice med lite/ryddige kabler.(Det du ser i bakgrunnen vil bli festet utenfor synsvidde.) Fått satt på siden og fronten igjen , må jo se hvordan det ble Ble litt rødere på bildet enn i virkeligheten , fant ikke ut hvordan jeg skulle slå av blits ;( Dette var egentelig det jeg begynte med , men la det her for det er nå jeg skal kappe litt. Har merket opp hvor jeg skal ha radiator og grill til denne. Tenkte jeg skulle bytte ut de rillene nederst på fronten med noe gitter , fant ett gnistgitter som sto ubrukt , kansje jeg får noe ut av det Det tror jeg var alt for denne gang , regner med å få vannkjøling til CPU fra microplex i løpet av ett par dager , da lar nok ikke update vente lenge på seg. Håper jeg får vannkjølingen til skjermkortet fra danmark i løpet av uken oxo. Har satt i gang med å få laget egen kjøler til chipsett (egentelig bare for å se om jeg får det til ). Endret 22. april 2004 av Phara0h Lenke til kommentar
DeadLock Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 Pent.. Hva med å modde hele fronten med litt av materialet fra den gnistfangeren? Du kunne jo brukt den fronten som er nå som en slags ramme, men kutta vekk allt innenfor kanten, og satt fast gitteret med skruer el.l? Litt vrient å forklare. Lykke til med chipsett-kjøleren. Lenke til kommentar
Phara0h Skrevet 21. april 2004 Forfatter Del Skrevet 21. april 2004 Skjønner hva du mener , takk for tipset , det kan bli knallbra , skal leke litt med ideen... Lenke til kommentar
Kauder Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Sa du ikke bygge fra scratch? Teller det da å ta et kabinett fra hverandre og sette det sammen igjen? Dvs mm. du tenker sette sammen pc... Lenke til kommentar
Phara0h Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 Tenkte ikke på kabinettet , mente alt av komponenter skal være nytt , er lei av å bare oppgradere maskinen min Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Godt arbeid! Jeg gleder meg til å se hvordan du monterer vannkjølingssettet, har Mist Tsunami selv Lenke til kommentar
Phara0h Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 (endret) Nå har jeg fått varene fra microplex (kjølesett med CPU-blokk)... Noen som har noen ideer om hvor jeg bør plassere dette i kabinettet ? har prøvd litt , men er usikker på om hva som påvirker flow i systemet. "Albuer" Har det noe å si om man bruker en del albuer ? Jeg får kjøling til skjermkortet i løpet av uken , og tenkte kansje å sette en albue eller en annen nippel på pumpen. slik at den går rett til skjermkortet så til CPU->radiator ->tank Får man kjøpt albuer og nipler i vanlig rørleggerbutikk ? Radiatoren er i toppen. Endret 22. april 2004 av Phara0h Lenke til kommentar
Haukeboe Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 albuer og nippler får du kjøpt i en vanlig rørlegger butikk. nå vet ikke jeg hvor du bor men biltema har garantert. tror clasohlson og har Lenke til kommentar
Phara0h Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 Er ikke biltemabutikk her , men snart ... tror jeg stikker på Tess , mener de driver med rør .. Lenke til kommentar
Phara0h Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 (endret) Har fått målt opp rør og koblet sammen vannkjølingen (har ikke fått GPU kjøler ennå) , kommer med bilder i morgen ... etter den velkjente 24 timerstesten... Har ett spørsmål ... skal pumpen tikke ? altså stoppe , starte , stoppe starte o.s.v ... når den gjør det tikker det i den .... plagsom lyd, skal det være slik ? EDIT: hmmm ja det skal den hadde jeg giddi og lest litt før jeg spør så hadde jeg visst det .... (Utluftningsmodus)... Endret 22. april 2004 av Phara0h Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Så bra ut med den røde fargen, har en kammerat med samme kabinett, det ser litt tafatt ut når det er helt "pre modda" Lenke til kommentar
Phara0h Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 (endret) Update .... Har fortsatt ikke fått noe skjermkortkjøler fra danmark , så jeg satt inn kjølingen for CPU vaffal... Har skjært ut hull og laget skruehull for radiator og grill..Brukte dremmelkopi til dette Har satt inn kjølingen til CPU ... (Brukte Artic Silver 5 som kjølepasta) Temp nå : Idle : 28 til 32 SiSoft Sandra Burn in : snitt 40 CPU Klokket til 3166 mhz , noen som vet hvordan jeg skal få denne høyere uten å klokke fbs mer ? Fikk den opp på 3,2 og 3,3 men windows bare låste seg ... vet det går å klokke 2,8 ghz opp til 3,5 eller 4,0 ghz. Regner med at jeg må endre volt til prossessor hvor mye skal jeg sette denne til ? Screenshot fra AIDA32 : Oversiktsbilde over min arbeidspult mer kommer så snart jeg får varene fra danmark, regner med å klokke skjermkortet fra 300/950 til 600/1100 Edit : retta en skrivefeil Endret 25. april 2004 av Phara0h Lenke til kommentar
_Furien_ Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 (endret) Grunnen til at du ikke får klokket videre, er nok desverre minnet ditt... Dette tåler maks 200 mhz, og du har satt det til 230 mhz, og mer tror jeg nok ikke det går (hvis ikke det er en god produsent da.. men har du 'no-name' ?) Du kan jo sette hastigheten på minnet ned, slik at du kjører på 5:4 eller noe.. Vet heller ikke hvordan hovedkortet ditt klokker, men stopper vel ikke med en gang Stå på! Edit: Vcore'n din var jo lav da; 1,385... Skader vel ikke å sette opp den litt? Endret 25. april 2004 av _Furien_ Lenke til kommentar
Phara0h Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 Tror det stemmer at det er minnet .... lagt ved screenshot av AIDA32 som viser minnet klokket til 452 Mhz ? Er det lett å ødelegge CPU når man øker vcore ? Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Grunnen til at du ikke får klokket videre, er nok desverre minnet ditt... Dette tåler maks 200 mhz, og du har satt det til 230 mhz, og mer tror jeg nok ikke det går (hvis ikke det er en god produsent da.. men har du 'no-name' ?) Hmm, jeg kjører 285 MHz uten problemer med Geil PC3200 Value. Men han kan ha "billig" RAM som du seier. Lenke til kommentar
Phara0h Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 det er godt mulig at det er billigram ... husker ikke hva det er ... skal prøve å stikke hodet inn i pc'en og se : )Kingston Valueram ... husker ikke hva det koster jeg ... Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Kingston Valueram Kingston er vel kjent som ett godt merke? Kvalitetsram er det hvertfall, vet ikke hvordan den oppfører seg ved OC. Lenke til kommentar
Phara0h Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 Skal prøve å låse ramhastiheten på en eller annen måte etterpå ... så skal vi se hva som skjer Lenke til kommentar
Muteki Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Få se et bilde av inni pc'en a!!!! Lenke til kommentar
Phara0h Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 Her er ett bilde inni pc'en , la ikke ut dette først siden det kommer mer kjøling inn her, forhåpentiligvis i løpet av neste uke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå