sanyar Skrevet 21. april 2004 Del Skrevet 21. april 2004 (endret) ANTEC SLK 3700BQE VS COMPUCASE CI-6926BB NB: Ikke interessert i Antec Sonata Jeg har lest mye om disse to kabinettene og er usikker på hvem av dem jeg skal bestemme meg for. Antec er rundt 160kr dyrere enn Compucase, men for å få støvfritt kabinett med ønsket kjøling må jeg kjøpe ekstra filter og vifte til Compucase, og da blir denne løsningen 10-20kr dyrere. Jeg allerede bestiller allerede en del fra microplex. De har Compucase, men dersom jeg velger Antec må jeg bestille dette fra hovedkort.no og dermed få ekstra porto. Altså snakker vi om en prisforskjell på rundt hundrelappen i realiteten, så dette er ikke avgjørende for meg. Det som gjør meg usikker er hvilken kvalitet de to forskjelige kabinettene har. Antec har kanskje de beste lydisolerende egenskapene, men Compucase har også lyddempende egenskaper. Antec har medfølgende PSU, men det har ikke Compucase. Siden jeg skal ha en 480W Mist-PSU må jeg uansett kvitte meg med den som følger med Antec. Altså vil en stor del av prisen på Antec-kabinettet bestå av PSU'en; ser man bort fra denne vil verdien på selve kabinettet nok være mindre enn Compucase-kabinettet. Tyder dette på en kvalitetsforskjell? Håper på at noen har prøvd ut begge kabinettene og kan trekke ut en favoritt blant dem, men det er vel lite sannsynlig at noen har fått anledningen til. Viktige momenter for meg er: - Lavt støynivå - Anvendelighet og lett montering (har ikke bygget pc selv før, men har jo sett på og er godt vant med å knote inne i maskinen) - Luftgjennomstrømning/kjøling (skal ha pcen leeeenge - denne jeg har nå har jeg hatt i 5-6 år, og derfor er det viktig med god luftgjennomstrømning for lang og stabil levetid. Særlig kjøling av de 3 hd'ene er viktig, og da er kjølingsevnen til vifta i front viktig. Her er kanskje Compucase best?) [EDIT]: endret en del... Endret 22. april 2004 av sanyar Lenke til kommentar
henriklh Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 (endret) Har bygget en PC for kamerat basert på Compucase 6926 (den med frontdør). Fikk veldig godt inntrykk av kvaliteten - kraftig og tung. Men... festet for frontviften passet ikke sammen med PAPST (12cm, 26dB). Merk at Compucase'n ikke har gummifester for kabinettviftene. Faktisk passet det festet dårlig sammen med PAPST viften som begynte å skrangle. Da vi tok viften litt ut av festet sitt, sluttet bråkingen. Vi gadd derfor ikke å returnere noe. Compucasen er høyere. Vi fikk veldig lave temps på denne, sammenlignet med mindre kabinetter som jeg har bygget tidligere. Ifølge silentpcreview er Poweret i Compucasen mer stillegående enn Antec, men du ville sette inn kraftigere power, så ... Endret 25. april 2004 av henriklh Lenke til kommentar
sanyar Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 Takk for innspill. Så Compucase-fronten passer for visse 120mm-vifter, men ikke papst? Skikkelig kjipt å kjøpe vifter og så finne ut at de ikke passer.. de oppgir jo at det er 120mm-vifteplass, og da må man kunne forvente at en 120mm vifte skal passe. Papst 120mm-vifter er 120x120x25mm, og da skulle man jo tro at andre vifter med denne dimensjonen heller ikke passer. Det gjelder jo de fleste siden dette er standardmålene. Så da kan jeg altså bare regne med å få plass til én 120mm vifte i kabinettet, nærmere bestemt på baksiden? Kjipt.... Noen som har noe å si til Antec-kabinettet? Lenke til kommentar
henriklh Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 PAPST viften passer "forsåvidt", men den får et uheldig press som gjør at bladene kommer borti rammen i viften. Dette kan sikkert fikses med litt filing. Jeg ville da heller satset på noen andre relativt stille 12cm vifter med driftsområde som går ned til 5V (PAPST gjør ikke det iht. spesifikasjonen). Lenke til kommentar
sanyar Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Jeg tenkte på en Smartcooler-vifte fra microplex. Specs: - 5-12VDC driftsspenning (min. 5VDC startspenning) - 27dB(A) - 1500rpm - 120x120x25mm Dimensjonene er jo som papst, men VDC er lavere. Men det at VDC er lavere har vel ikke noe å si på om den får bedre plass i kabinettet? Det du tenkte på var vel kanskje at dersom VDC var lavere, så ville vifta være tynnere? ... har ikke så mye peil på sånt... Lenke til kommentar
henriklh Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Smartcooler viften høres ut som et godt valg for 5V. Siden jeg ikke vet om det er PAPST eller Compucase som har feil dimensjoner, kan jeg ikke ubetinget anbefale Compucasen. Men jeg ville kanskje satset på å feste viften i kabinettet med gummifester som Antec har tatt i bruk på Sonata og QBE. De gummifestene kan kjøpes separat. Du må kanksje borre opp hullet til å bli større. Det jeg kunne ønsket meg, var de beste egenskapene fra Sonata/QBE - uten power - men kabinett-størrelsen til Compucase. Merk at Sonata/QBE har mer åpne utblåsningshull bak. Slik det ser ut nå, går det i retning av Antec. Gi meg et hint om du finner QBE eller Sonata uten power. Jeg jakter nemlig også på kabinett til en særdeles stille PC. Lenke til kommentar
sanyar Skrevet 11. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2004 Jeg tror Antec har sluttet å føre BQE-kabinetter uten psu. Jeg har lest om at det var mulig å få tak i før. Men prisen er jo ikke så ille at man ikke kan kjøpe seg en stillegående psu i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå